Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Keď je poistnou udalosťou požiar auta

Možno so mnou viacerí budete súhlasiť, možno niektorých pobúrim, ale poisťovne tu už dávno nie sú preto, aby pomáhali ľudom v ťažkých situáciách, ale preto, aby generovali zisky. Ale aby som len nekrivdil, existujú aj celkom slušne nastavené produkty na trhu s poistením. Treba si však dobre vyberať.

Škody, ktoré sú spôsobené požiarom môžete riešiť ako cez havarijnú poistku, tak cez PZP. Ak máte havarijné poistenie, tak dostanete odškodné aj za škodu spôsobenú len na vašom aute. V prípade havarijného poistenia si však dajte veľký pozor na výnimky. Poriadne si preštudujte, akú zmluvu ste uzavreli, aby ste v prípade požiaru neboli škodní. Pozor napríklad na vandalizmus.

Prečítajte si: Čo robiť, ak začne horieť auto?

V prípade PZP budete odškodnení len vtedy, ak k požiaru došlo nehodou s iným účastníkom cestnej premávky, a vy figurujete ako poškodení. Ak vám zhorí auto, nič iné nepoškodíte, tak s vysokou pravdepodobnosťou z PZP neuvidíte nič.

Požiar zaparkovaného auta a škody vzniknuté z tohto požiaru

Ako všetci dobre vieme, tak povinné zmluvné poistenie motorového vozidla hradí škody, ktoré boli spôsobené prevádzkou motorového vozidla po pozemných komunikáciách.
Načrtnime si modelovú situáciu. Zaparkujete auto v podzemnej garáži. Odídete na chvíľu preč. Vaše auto začne samo od seba horieť. Od neho sa chytia ďalšie autá zaparkované v blízkosti. Vydymí sa aj veľký priestor s množstvom ľudí. Vzniknú škody. Kto ich zaplatí a z čoho?

Touto nejasnou situáciou za zaoberal Súdny dvor EÚ. Vykonaným šetrením bolo zistené, že príčinou požiaru bol elektrický skrat práve na vašom vozidle. Náhradu škody uhradila poisťovňa budovy. Tá však následne podala žalobu na poisťovňu, v ktorej bolo poistené vaše vznietené vozidlo. Požadovali, aby im bola vrátená náhrada škody, ktorú už vyplatil vlastníkovi budovy.

Prečítajte si: Akými hasiacimi prístrojmi môžete hasiť auto?

Súdny dvor EÚ vyjadril názor k poisteniu zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel. Pod prevádzku vozidla nezaraďoval len dynamické situácie v cestnej premávke. Pod zaužívaným slovným spojením prevádzka vozidla sa rozumie akékoľvek používanie vozidla, ktoré je v súlade s jeho zvyčajnou funkciou. Našťastie uviedli, že rozhodujúcimi faktormi nie sú ani charakter terénu či komunikácie, na ktorej sa vozidlo nachádza, ani skutočnosť, že sa vozidlo v čase nehody nepohybuje! Rovnako je úplne irelevantné, ktorý  komponent vo vozidle zlyhal a spôsobil vznik požiaru – motorové vozidlo je vždy posudzované ako jeden celok.

Foto: Sita

Zdroj: Finreport

Autor: Marek PAUCO

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov