Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Škoda Octavia Combi 2,0 TDI 85 kW – Žite rozumne!

Škoda Octavia Combi je ikonou slovenských motoristov. V štvrtej generácii prináša viac noviniek ako kedykoľvek predtým.

Octavia sa okamžite po uvedení na trh v roku 1996 stala ikonou slovenských motoristov a keď sa v roku 1999 začala predávať verzia Combi, pozícia Octavie na našom trhu bola dokonaná. A to nielen v rodinách, ale aj vo firmách. Štvrtá generácia prichádza s najväčšími zmenami, aké kedy tento modelový rad zažil. Zároveň si však zachováva všetky prednosti doterajších generácií – samozrejme v podvihnutej podobe.

Nižšie posadená a širšia maska, nižšie posadená hrana kapoty, prelisy na nárazníku, ale najmä širšie a, chvalabohu, jednodielne svetlomety dodávajú autu dynamickejší vzhľad. Obzvlášť to platí pre verzie s Full LED Matrix svetlometmi, ktoré majú špecifický podpis denných svetiel s dvoma šikmými písmenami L. Veľkými zmenami prešli aj zadné partie. Typické „céčko“ sa porúčalo novému dizajnovému jazyku, ktorý priniesla Scala. Povestné „céčko“ je tu prítomné už iba v minimálnej miere. Veľmi ma prekvapilo, aké malé sú brzdové svetlá. V každom skupinovom svetle ich tvoria dva malé vertikálne pásiky. Plus, samozrejme, tretie brzdové svetlo pod strešným spojlerom. Oba svetlomety nesú podpis Škoda Crystal Lighting a v detailoch odkazujú na svetovo uznávaný český krištáľ.

Nielen digitálny svet

Interiér v testovanom modeli ohúri nielen celkovým konceptom, ale aj dvoma digitálnymi displejmi. V kaplnke pred vodičom je tzv. 10,25-palcový virtuálny kokpit a tému, obsah a farbu zobrazenia si môžete prispôsobiť svojim preferenciám. Čo sa týka tém, na výber máte štyri: klasické ručičkové, navigáciu, asistenčné systémy a minimálne zobrazenie. Akurát s „paličkami“ po bokoch kokpitu zobrazujúce teplotu chladiacej kvapaliny a množstva paliva v nádrži nie som celkom zmierený. Uprostred prístrojovej dosky je 10-palcový displej informačného, navigačného a multimediálneho systému, ktorý zároveň tvorí digitálne rozhranie s jednotlivými funkciami vozidla. Žiaľ, do displeja sa dostalo aj ovládanie klimatizácie. Tá ponúka dva režimy  – štandardný, v ktorom si nastavujete teplotu, rozvod temperovaného vzduchu a výkon ventilátora alebo inteligentný, v ktorom si zvolíte základné úlohy, ako čistý výhľad (inými slovami rozmraziť sklo), zahriať nohy, zahriať ruky, chladiť nohy a čerstvý vzduch. Mimochodom, zahriať ruky pomáhajú aj nízko umiestnené výduchy klimatizácie, ktoré môžete nasmerovať na hlavicu radiacej páky a do jeho okolia. Páči sa mi, že zhora môžete na displeji stiahnuť dôležité a často používané, resp. vaše obľúbené funkcie. Ja som medzi nimi mal a najčastejšie používal aktiváciu, resp. deaktiváciu štart-stop systému a intenzitu podsvietenia displejov. Samotný dotykový displej je citlivý, má rýchle reakcie a môžete si nakonfigurovať 4 vlastné domovské stránky, pričom každá môže mať až 15 položiek. Okrem toho môžete jednoduchým popresúvaním jednotlivých ikoniek usporiadať aj stránku základného menu. Zaujímavým doplnkom k dotykovému displeju je „slider“ pod ním. Posúvaním prstom doľava alebo doprava po slideri môžete rýchlo nastaviť hlasitosť audia. Nechýba ani hlasové ovládanie počúvajúce na oslovenie „OK, Laura“. Laura počúva aj na bežné príkazy ako napríklad „Je mi zima“ alebo naopak „Je mi teplo“, prípadne „Nastaviť teplotu na 24 stupňov“, „Zapnúť vyhrievanie sedadla“. Rozlišuje dokonca aj to, z ktorej strany prichádza povel a teplotu upraví iba na príslušnej strane. Interiér zapôsobí aj ambientným osvetlením, dokonca si môžete zvoliť farbu a intenzitu osvetlenia. Trocha ma však prekvapilo, že si ho môžu užívať iba vodič a spolujazdec.

Digitálny svet a ambientné osvetlenie sú pekné, no v skutočnosti oveľa viac záleží na tom, ako sa človek cíti za volantom. Ten je daný sedadlom, volantom a ich vzájomnou polohou. Našťastie, nová Octavia je aj v tomto smere geniálna. Sedadlá sú skvelé. Sú veľké, široké, pohodlné, dobre tvarované, dokonca aj v oblasti ramien poskytujú oporu. Akurát hlavové opierky mohli byť nastaviteľné aj horizontálne. Dvojramenný volant sa dobre drží. Páčia sa mi aj nové ovládače na ňom. Samotný volant je vyhrievaný, zaujímavosťou je, že až v troch stupňoch. Rovnako ako predné aj zadné sedadlá. Škoda sa nenechala zahanbiť ani z pohľadu každodennej praktickosti. Na stredovom tuneli je niekoľko odkladacích priečinkov, tou najlepšie využiteľnou je polička na mobil pred prevodovou pákou. Vďake nej si môžete nabíjať mobil. Keď už som pri mobile, samozrejmosťou je jeho zrkadlenie. Vpredu sú tri USB-C konektory – dva pri poličke na mobil, jeden v oblasti vnútorného zrkadla. Škoda, že sa niekde nenašlo miesto aspoň na jeden klasický USB konektor. Do dverí vmestíte 1,5-litrovú fľašu. Tvorcom však ušiel jeden malý detail. Pri jazde v noci sa v pochrómovaných lištách vo dverách odrážajú svetlá pouličného osvetlenia z pravej strany a rovnako sa v lište silno odráža aj slnko, keď je v tej „správnej“ polohe. Dostatok miesta majú aj pasažieri vzadu. Sedí sa síce hlbšie, ale samotné sedadlá sú kvalitné – stehná aj chrbát podopierajú dobre. K zaujímavostiam patrí vrecko na mobil zo zadnej strany oboch predných sedadiel, 2× USB-C konektor, 230 V konektor, ale najmä mohutné krajné hlavové opierky s možnosťou vyklopenia ušiek. Vďaka tejto maličkosti si pasažieri vzadu počas dlhých ciest môžu pohodlne zdriemnuť.

Kufor má 640 litrov, no skutočné hodnoty tkvejú vo využiteľnosti a detailoch. 

Skutočné hodnoty

Octavia odjakživa ohurovala kufrom. Prvá generácia (myslím prvú generáciu v novodobej histórii automobilky, pretože skutočne prvá Octavia sa objavila v roku 1959 a vyrábala sa do roku 1971) v roku 1996 mala 528 dm3, kombi v roku 1998 až 548 dm3. Aktuálna má vo verzii kombi objem až 640 dm3. Skutočné hodnoty však nie sú v holom čísle. Skutočné hodnoty začínajú už tým, že vstupný otvor je veľký a dno kufra je na úrovni nakladacej hrany. Preto bez problémov naložíte aj veľké veci. Pokračujú tým, že do objemu nič nezasahuje. Tým, že po sklopení operadiel zadných sedadiel vznikne takmer rovná podlaha. Tým, že spomínané operadlá môžete sklápať zozadu aj spredu, pričom sa o bezpečnostné pásy vôbec nemusíte starať. Tým, že v operadlách je otvor na prestrčenie dlhších predmetov. A skutočné hodnoty sú aj detailoch. Napríklad v štyroch výklopných háčikoch po boku kufra, v kotevných okách prepracovaného sieťového programu a v samotnom sieťovom programe, v kotevných okách na podlahe kufra, v tom, že výstražný trojuholník a zdvihák majú svoje miesto, v tom, že dno je dvojité a pod ním je ešte miesto na plnohodnotnú rezervu. Skutočné hodnoty sú aj v tom, že roletu možno odsunúť iba do polovičky, že priečku s roletou možno odložiť do špeciálnej priehradky pod dnom. Škoda prichádza s dvoma zaujímavými prvkami, ktoré malo aj naše testované vozidlo. Prvou je multifunkčný vak pod krytom batožinového priestoru, druhou priečka na podlahe, ktorú môžete umiestniť v dvoch polohách. Testovaný model mal v kufri okrem toho všetkého v úhľadnej taške aj deku, ktorá sa môže zísť pri cestovaní v noci, keď sa niekto potrebuje prikryť. Takáto prikrývka by sa zišla v aute každému pasažierovi. Nikdy neviete, kde a kedy ostanete bez funkčného kúrenia, a kým príde pomoc, určite sa zídu.

Pomáhať a chrániť!

To je motto nielen našej polície, ale evidentne aj novej Octavie. Preto disponuje celým radom bezpečnostných a asistenčných systémov. Základom všetkého je tuhšia karoséria a sedem airbagov v štandarde alebo ako naše auto – deväť v opcii. V sérii sú dva čelné, dva bočné v predných sedadlách, dva okenné a kolenný u vodiča, v opcii dva bočné vzadu. Testovaný model mal okrem iného dištančný tempomat, ktorý funguje veľmi dobre. Veľkým pomocníkom je aj Eco asistent, ktorý vás však upozorní na to, aby ste dali nohu z plynu, keď chcete doraziť na dané miesto (začiatok obce, križovatka, kruhový objazd, ostrá zákruta, rýchlostné obmedzenie…) s adekvátnou rýchlosťou. Osobne mám rád aj čítanie značiek, pretože mám pred očami aktuálnu rýchlosť na danom úseku. Nová Octavia však okrem rýchlostných značiek rozpoznáva ďalších 18 značiek. Obzvlášť musím vyzdvihnúť predné Full LED Matrix svetlomety, ktoré ponúkajú niekoľko režimov a v každom z nich svietia výborne. Ich skutočná hodnota však spočíva v troch nadstavbových funkciách. V prisvecovaní do zákrut, vo vykrývaní premávky, pričom sú schopné vykrývať viacero áut súčasne a v obmedzovaní oslepovania vás samotného vlastným svetlom odrazeným od vysoko reflexných dopravných značiek. Vo výbave Style dostanete tieto svetlá sériovo, ale keď budete kupovať verziu Ambition, tak si ich určite objednajte. Stoja síce 1 357 eur, no určite neoľutujete.

Viac netreba!

Aktuálne je nová Octavia dostupná s 1,5-litrovým motorom TSI a dvojlitrovým turbodieselom v dvoch výkonových verziách. Neskôr ponuku doplnia ďalšie motorizácie – litrový trojvalec, litrový trojvalec s mild-hybridnou technológiou, benzínový dvojliter, mild-hybridná jedna-päťka, jedna-päťka na CNG, plug-in hybrid a ešte jedna silnejšia verzia dvojlitrového diesla. A v ponuke našťastie nebude chýbať ani pohon všetkých štyroch kolies. Testovanú Octaviu poháňal turbodieselový dvojliter, ktorý nahrádza pôvodnú jedna-šestku. S výkonom 85 kW (115 k) a krútiacim momentom 300 Nm je slabším v ponuke, ani v najmenšom mi však nechýbalo viac koníkov a už vôbec nie viac newtonmetrov. Ani v oblasti turbodiery ho nemôžem označiť za lenivca, veľmi pekne sa cez ňu prenesie, a keď sa rozfúka turbo, tak má taký silný záťah, že žiadnemu triezvo rozmýšľajúcemu človeku nemôže chýbať viac sily.

Rozdiel medzi oboma režimami nie je radikálny, no to, že motor v režime Sport svižnejšie buduje výkon a krútiaci moment rozhodne cítiť. Pre úplnosť dodávam, že testovaný model mal Driving Mode Select spolu s adaptívnym podvozkom DCC a za túto kombináciu si už musíte priplatiť 975 eur. Keď sa vrátim k motoru, musím povedať, že je hlučnejší ako konkurenti. Keď je však v „správnych“ otáčkach, tak je jeho zvuk veľmi príjemný a ani v najmenšom neotravuje. Navyše, keď vám poviem, že si motor  vystačil v priemere so 4,6 l/100 km, tak na tú hlučnosť rýchlo zabudnete. Na takéto veľké auto je to doslova úchvatná hodnota, o to viac, že som si ani v najmenšom nestrážil pravú nohu a tá hodnota je skvelá aj v kontexte menšej hustoty premávky spôsobenej koronavírusom.

Šestka od 110 km/h

Motor je spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, typicky „volkswagenáckou“. Premenené na drobné: ide hladko a ľahko, po jemnom naznačení príslušného smeru až sama, má krátke a presne definované dráhy. Skrátka je výborná. Páči sa mi aj pozícia prevodovej páky, aj chod spojky. Ovládanie spojky si totiž nevyžaduje príliš veľkú silu, ale pritom pekne cítite, kedy zaberá. K tomu je dobre naladený aj manažment motora pri rozbehu. Takže si nemusíte dávať príliš veľký pozor, aby vám motor pri rozbehu z miesta neskapal alebo ste sa nepohýnali prískokom vpred.

Jediné, čo sa mi v súvislosti s prevodovkou nepáči, je indikátor optimálneho prevodového stupňa, ktorý si stále pýta vyšší prevodový stupeň, než by bol dobrý pre motor. V päťdesiatke si vypýta štvorku, v deväťdesiatke šestku, ale keď ho poslúchnete, tak otáčky motora klesnú v oboch prípadoch na 1 200 – 1 300 ot.min-1, a to nie je dobré pre motor. Samotná prevodovka je odstupňovaná nadlho. Šestka začína „fungovať“ od cca 110 km/h. Práve vtedy sa motor na šiesty prevodový stupeň dostane do najlepších otáčok. Mimochodom, spomínaná 110-ka je krásna rýchlosť aj z hľadiska fungovania podvozka a aerodynamického hluku. Dlhé sprevodovanie znamená aj to, že odstupy medzi prevodmi na nižších stupňoch sú relatívne veľké.

Poddajnosť podvozka znamená fantastickú čitateľnosť auta.

Ako čítanka

Aj nová Octavia si zachováva princíp „silnejší motor – lepší podvozok“, resp. vice versa „lepší podvozok až pre silnejší motor“. Limitom pre multilink vzadu je 111 kW. Modely s výkonom do 110 kW majú vzadu vlečnú nápravu s torznou priečkou, od 111 kW multilink. Jedinou výnimkou budú verzie 4×4. Tie budú mať multilink bez ohľadu na výkon. Z toho logicky vyplýva, že testovaný model mal vzadu vlečnú nápravu. Aj on je však výborný a som skalopevne presvedčený o tom, že rozdiel v jazdných vlastnostiach rozpozná menej ako jedno promile vodičov. Iná vec je odhlučnenie, tam už môže byť rozdiel o niečo badateľnejší. Uvidíme pri teste ďalších verzií Octavie. Zachováva si aj ponuku viacerých typov podvozka – okrem štandardného si môžete zvoliť športový (-15 mm) alebo zvýšený podvozok (+15 mm) a adaptívny (-10 mm). Testovaný model mal adaptívny podvozok s možnosťou takmer kontinuálnej zmeny tuhosti – v 15 krokoch od Normal po Sport. V základnom nastavení, teda v režime Normal, je príjemne plavný. Cez dlhé nerovnosti Octavia krásne a hladko prepláva. Na krátkych nerovnostiach, tam, kde treba, aby tlmiče rýchlo makali to však nie je také brilantné. Niežeby nerovnosti búchali do karosérie, ale tlmiče ich nestihnú utlmiť a karoséria zavibruje. Napriek tomu je jazda veľmi príjemná. Chválim, že aj v režime Sport si podvozok v zásade zachová tú plavnosť. Pravda, amplitúdy, teda výška zdvihu, resp. miera prepruženia a dĺžka amplitúd sú kratšie. Auto sa skôr ustabilizuje, na dlhších nerovnostiach sa menej húpa. Čo sa týka dynamiky, auto sa v zákrutách nakláňa, a to citeľne. To – zo zákonov fyziky – ide na úkor reakcií na riadenie, ale tu  ich nepotrebujete. To ale v žiadnom prípade neberte tak, že Octavia má zlé reakcie na riadenie, len ich má zákonite pomalšie, ako keby bola tvrdá ako skala. Na druhej strane tá poddajnosť podvozka znamená fantastickú čitateľnosť auta. A presne to je to, čo pri rodinnom aute potrebujete. Navyše, aj na hraniciach krajností je výborne ovládateľné. Pri dlhom rázvore osí náprav a širokom rozchode kolies ani žiadne zradnosti nečakajte. Mimochodom, riadenie má premenlivý prevodový pomer – v okolí neutrálnej polohy je menej priamy, čo prispieva ku stabilite vo vysokých rýchlostiach a naopak na krajoch je strmší, čo zasa zabezpečuje promptnejšie reakcie pri manévrovaní.

Nová Octavia sa vezie na vlne technologického rozvoja koncernu a to je dobre. Využíva všetky moderné technológie, ktoré koncern uvoľňuje pre danú triedu a ktoré vodičovi pomôžu a odbremenia ho. Samozrejmosťou je priestor a tiež Simply Clever riešenia, úsporné motory a vyvážený, z hľadiska komfortu príjemný a z hľadiska dynamiky dobre čitateľný podvozok. Nová Octavia je skrátka prototypom rozumného rozhodnutia.

Stručne

Čo treba uznať

  • Vynikajúce Full LED Matrix svetlá, Simply Clever riešenia.

Čo nám chýbalo

  • Cúvacia kamera, resp. 360° kamera.

Čo nás prekvapilo

  • Volant je vyhrievaný až v troch stupňoch.

 

 

Základné technické parametre

  Škoda Octavia Combi 2,0 TDI SCR 115 k 6°MP Style Kia Ceed SW 1,6 CRDi SCR 115 k 6MT Silver Opel Astra Sports Tourer 1,5 CDTi S/S Elegance
Cena základ/verzia/test [€] 18 760/26 300/31 843 14 390/18 190/– 16 690/22 740/–
Záruka 5 rokov alebo 100 000 km 7 rokov alebo 150 000 km 5 rokov alebo 150 000 km
Motor [typ/valce/ventily] preplňovaný vznetový R4/16V preplňovaný vznetový R4/16V preplňovaný vznetový R3/12V
Objem valcov [cm3] 1 968 1 598 1 496
Max. výkon [kW (k)/ot.min-1] 85 (115)/2 750 – 4 250 85 (115)/4 000 90 (122)/3 500
Max. krútiaci moment [Nm/ot.min-1] 300/1 500 – 2 500 280/1 500 – 2 750 300/1 750 – 2 500
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] 10,4 11,1 10,5
Max. rýchlosť [km/h] 205 192 210
Spotreba WLTP kombinovaná [l/100 km] 5,3 – 6,7 4,6 – 4,9 4,4 – 4,7
Test AM [l/100km] 4,6
Emisie CO2 [g/km] 120 – 153 121 – 129 115 – 123
Dĺžka/šírka/výška [mm] 4 698/1 829/1 490 4 600/1 800/1 465 4 702/1 871/1 510
Rázvor osí náprav [mm] 2 686 2 650 2 662
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] 1 554/396 od 1 481/do 439 od 1 320/do 620
  Bluetooth – áno

Wi-fi – áno

AUX/USB – nie/áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 10,0

Batožinový priestor: 640 dm3

Čas na kolo: nemerali sme

Bluetooth – áno

Wi-fi – áno

AUX/USB – áno/áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 5; 8 alebo 10,25

Batožinový priestor: 625 dm3

Čas na kolo: nemerali sme

 

Bluetooth – áno

Wi-fi – áno

AUX/USB – nie/áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 7 alebo 8

Batožinový priestor: 540 dm3

Čas na kolo: nemerali sme

 

 

 

Škoda Octavia Combi a konkurenti

Škoda Octavia Combi  
Plusy Mínusy
–          geniálne Simply Clever prvky

–          skvelé Full LED Matrix svetlomety

–          široké a dobre tvarované predné sedadlá

–          nízka spotreba dieselového motora v reálnej premávke

–          neskôr prídu aj verzie s pohonom 4×4

–          aj dôležité a často používané funkcie sa ovládajú cez dotykový displej

–          nízke užitočné zaťaženie

 

Kia Ceed SW  
Plusy Mínusy
–          všetko podstatné ovládate priamo tlačidlami alebo otočnými ovládačmi

–          vzadu multilink vo všetkých verziách

–          záruka 7 rokov alebo 150 000 km

–          7-ročná aktualizácia máp

 

 

–          slabší dieselový motor je dostupný iba v prvých dvoch stupňoch výbavy Amber a Silver

–          v dvoch najnižších stupňoch výbavy Amber a Silver iba 5-palcový a iba monochromatický stredový displej

 

 

 

Opel Astra Sports Tourer  
Plusy Mínusy
–          vysoké užitočné zaťaženie

–          vynikajúca spätná väzba v riadení

–          výborný podvozok po stránke odhlučnenia a dynamiky

–          9-stupňová automatická prevodovka pre motor 1,5 CDTi 90 kW

–          všetky motory majú iba tri valce

 

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov