Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku
kia family

Elektromobil Renault Zoe: Recyklovaný interiér

Nový elektromobil Renault Zoe využíva patentovaný textilný výrobok, zložený zo zvyškov bezpečnostných pásov, textilných odpadov a recyklovaných plastových fliaš. Výroba nového materiálu prebieha v krátkom cykle a bez chemickej aj termickej transformácie, s uhlíkovou stopou zníženou o 60 % oproti štandardnému postupu.

V rámci uplatňovania stratégie rastúceho využívania recyklovaných materiálov vo svojich automobiloch spustila Skupina Renault v roku 2015 projekt nazvaný „àfiler“ spolu s Filatures du Parc (práčovňa vo francúzskom kraji Tarn) a Adient Fabrics France (dodávateľ tkanín pre automobilové sedadlá vo francúzskom kraji Ariège) za účelom vyvinutia unikátneho textilného výrobku, vyrábaného výhradne z recyklovaných materiálov. Renault okrem recyklovaného vlákna vytvára početné materiálové cykly, najmä pre meď, plasty, platinové kovy a železné aj farebné kovy.

Nový Renault Zoe obsahuje rovnako 17,5 kg recyklovaných plastov, z ktorých časť je u sortimentu Renault po prvý raz použitá na výrobu viditeľných súčastí kabíny, napríklad spodného vnútorného polypropylenového obloženia. Vďaka tradičným znalostiam a skúsenostiam s mykanými priadzami a spoločne vyvíjaným inováciám sa týmto textilným výrobkom – vyrábaným z bezpečnostných pásov, textilných odpadov automobilového priemyslu a polyesterových vlákien pochádzajúcich z recyklácie plastových fliaš (PET) – teraz poťahuje nové vozidlo Zoe v úpravách Zen a Intens.

Spomínaná tkanina sa používa na celkovej ploche 8 m², pre výrobu poťahov sedadiel, poťahu palubnej dosky, konzoly riadiacej páky, ako aj čalúnenie dverí. Uvedená tkanina odpovedá náročným požiadavkám najmä na komfort, čistenie, odolnosť proti UV lúčom a trvanlivosť. Dodávky a výroba v krátkom cykle tejto recyklovanej mykané priadze – bez chemickej a termickej transformácie – umožňujú znížiť emisie CO2 s nimi spojené o viac než 60 % oproti tkanine u predchádzajúceho modelu Zoe.

Textilný, odevný a priemysel na spracovanie kože je už od 15. storočia súčasťou ekonomického dedičstva regiónu Occitanie (Francie), najmä v krajoch Tarn a Ariège.V krajne konkurenčnom prostredí predstavuje vývoj nových textilných produktov, technicky vyspelých, trvanlivých a súčasne konkurencieschopných, skutočnú páku rastu regionálnych aktérov, príležitosť k získaniu pozícii na nových trhoch, trvalú zamestnanosť a rozvoj nových schopností.

V tejto perspektíve získal projekt „àfiler“ podporu Ademe a regionálnej rady Occitanie, ako aj spoluprácu s ENSAIT (Štátna vysoká škola textilného priemyslu a umeleckých remesiel) v Roubaix za účelom konsolidácie výskumu a potvrdenia technickej vyspelosti tohto nového textilného výrobku. Renault zveril výrobu priadze podniku Filatures du Parc v Brassacu v kraji Tarn. Vďaka finančnej a technickej podpore získané v rámci projektu „àfiler“, mohol podnik Filatures du Parc vyvinúť novú priemyslovú výrobnú linku rozvláknenia, prispôsobenú odolnosti bezpečnostných pásov, ako hlavnú etapu prípravy surovín a optimalizácie dĺžky vlákien.

Po rozrezaní a rozvláknení sa vlákna z pásov a textílií zmiesia s polyesterovými vláknami získanými z plastových fliaš, ktoré zaručujú súdržnosť vlákien, potom prechádzajú viacerými úkonmi mykania. Tradičná technika mykania, odvodená od názvu rastliny „bodliak” umožňuje získať novú tkáčovskú priadzu vďaka systému bubnov s veľmi tenkými oceľovými hrotmi, ktoré rotujú veľkou rýchlosťou. Tento osvedčený spôsob tak umožňuje postupne rozčesať, rozdeliť, natiahnuť, zrovnať a neskôr skrútiť vlákna zbavených nečistôt, to všetko bez chemickej aj termickej transformácie.

-jj-, zdroj a foto: Renault

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov