Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Xenónové svetlá v zime

Xenóny po prvý raz použila nemecká automobilka BMW roku 1991. Ich svetelný výkon bol oproti halogénovej žiarovke trojnásobne vyšší. Predstavoval rovnomerné osvetlenie vozovky a predĺženie viditeľnosti z 35 na 60 metrov. Zvykli sme si, svietia naozaj krásne. V zimných mesiacoch však vyžadujú zvýšenú starostlivosť.

Iste viete, že xenónové reflektory sú drahšie ako klasické halogény, lebo ich povinnou súčasťou sú ostrekovače a automatické nastavovanie výšky svetiel.  Výhodou xenónov je farba svetla, ktorá sa blíži dennému. Ľudské oko je na denné svetlo najcitlivejšie, preto svetlo z xenónov je pre jazdu príjemnejšie a znižuje rýchlu únavu očí. So zvyšujúcim sa vekom vodiča klesá aj citlivosť na svetlo. Preto, napríklad, päťdesiatročný vodič potrebuje trikrát väčšiu intenzitu osvetlenia vozovky ako dvadsaťročný, aby rozpoznal prekážku na ceste. Mínusom je,  že ak sú špinavé, alebo zle nastavené,  tak oslňujú oveľa viac ako halogénky.

V týchto pochmúrnych zimných dňoch, keď je slniečko vzácnosťou, svietime prakticky celý deň  a preto v zimných mesiacoch by sme mali pravidelne kontrolovať a dolievať nemrznúcu zmes, ktorej spotreba  sa pri automatickom spustení ostrekovačov svetlometov rapídne zvyšuje. Vo väčšine značiek sa aktivujú automaticky spolu so stieračmi a pri každom použití odčerpajú 100 až 150 gramov nemrznúcej zmesi, čo má za následok veľmi rýchle vyprázdnenie nádržky. Poznám prípady, kedy sa majitelia áut snažia vypnúť ostrekovače svetlometov, pretože ich považujú za neefektívne a nehospodárne. Takýchto domácich kutilov musíme sklamať. Musia mať obidva ostrekovače  funkčné, vďaka nim  sú svetlomety čisté.  Pri znečistení má lúč  iný lom svetla,  ktorý môže oslňovať protiidúcich vodičov,  preto je ostrekovač povinný.

Oslepujem protiidúce vozidla?  

Trysky ostrekovačov sú určené pre odstránenie letného prachu, ktorý sme po ceste nachytali, majú však čo robiť v zime pri dlhších trasách napríklad do Vysokých Tatier, či do Košíc po cestách pokrytých snehovou kašou zmiešanou s inertnými posýpacími chemikáliami. Znečistenie optiky hlavy nastáva v závislosti od hustoty premávky. Ak idete dlhší čas za nákladným vozidlom, ktoré intenzívne obhadzuje vaše vozidlo, svetlomety prestanú po pol hodine strácať účinnosť.

Najhoršie sú na tom práve xenóny. Ich agresívne svetlo sa v tmavej noci rozptyľuje v okolitom čiernom priestore,  čím sa stáva nielen nepríjemným pre vodičov, ale aj nebezpečným pre ostatných účastníkov premávky a môže zapríčiniť kritické situácie.

Skutočnosť je taká, že v starých halogénových lampách je spektrum svetelných vĺn veľmi široké, (od 440 nm do 770 nm) a dĺžka svetelných vĺn sa veľmi líši. Halogénové lúče  sú schopné prekonávať prekážky rôznych veľkostí, vrátane jemných usadenín chemických látok, alebo cestného prachu na skle svetlometu.

Xenónové výbojky HID emitujú diskrétne spektrum svetla v úzkom rozmedzí (od 440 nm do 520 nm). Ich lúče sú omnoho jasnejšie a lepšie osvetľujú priestor, ale uviaznu v nánose nečistôt na parabole ako vo filtre a rozptyľujú sa dookola.  Častice o veľkosti 500 a viac nanometrov zabraňujú priechodu svetelných lúčov, odrážajú ich a rozptyľujú, čo xenónové svetlomety podstatne zmenšuje a plocha parazitického osvetlenia  sa zväčšuje. Výsledkom je, že svetelná priamka je porušená a smerovanie lúča je skreslené. Inými slovami, stretávacie svetlo zašpinených xenónových svetlometov osvetľuje vozovku nedokonalo a začína oslňovať protiidúce autá. Chemický povlak na svetlometoch si vyžiada a skreslí asi tretinu svetelného toku. Naša rada – pri dlhších cestách zimnou krajinou odporúčame občas zastaviť a odstrániť nánosy špiny ručne handrou, alebo mokrými utierkami ktoré by nemali chýbať v príručnej schránke vášho vozidla.

Keď sme už otvorili tému xenónových výbojok, nezaškodí si pripomenúť ich životnosť. Výrobca udáva 2500 hodín, to je 6,5 násobok životnosti klasických halogénových žiaroviek. Tu sa teda vyrovnávajú vyššie obstarávacie náklady. Postupom času sa svetelný tok výbojky znižuje a farba svetla sa mení. Na sklonku životnosti sa tieto hodnoty blížia halogénovým žiarovkám. Preto, pokiaľ svietime celý deň, najvhodnejší interval na výmenu xenónových výbojok je každých 110 000 km.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov