Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Ako do mňa nabúral opitý cyklista

Niektoré príbehy jednoducho nevymyslíš. Život ti ich sám prinesie. Prinášam preto svoj krátky príbeh, ktorý sa so mnou ťahal od sviatku Všetkých svätých. Možno niekomu pomôže...

Bolo klasické sviatočné dopoludnie. Zavolal mi kamoš, nech k nemu prídem. Išli totiž k nemu fajnšmekri na zreštaurovanom BMW 5 E34 v úprave AC Schnitzer, ktorý je navyše Allrad (4×4). No rarita ako zlaté prasiatko. Takže som neváhal a sadol hneď do auta. Za každú cenu som ho chcel ho vidieť na vlastné oči. Padla mi z neho sánka. Ale nie o tom som chcel 🙂

Minúta po minúte

Keď sa stretnutie rozpustilo, prechádzali sme úzkou uličkou. Ja na svojom aute, čerstvo zrekonštruovaný baworák za mnou. Z mierneho kopčeka oproti išiel cyklista. Odstúpil sa na mierne naklonenú príjazdovú cestu k domu. Predpokladal som, že počká a my prejdeme. Čo čert nechcel, akosi to neustál a zrazu smeroval priamo na mňa. Stihol som zastaviť, ale on už nie. Iný manéver som spraviť nemohol, nebolo miesto.  S bicyklom vletel do môjho auta. Našťastie ostal bez zranení. Samozrejme, už pri prvotnej komunikácii bolo hneď jasné, že človiečik nie je triezvy. Navyše ešte aj bicykel mal požičaný. Reakcia z jeho strany: „Veď sa nič nestalo…,“ ma poriadne vytočila. Ale stalo sa a nie málo. Poškodenie: dvere na lakovanie, 1x blatník na lakovanie, spätné zrkadlo na lakovanie, lišta vo dverách na výmenu…  Čo nasledovalo? Volal som policajtov, ktorí do pár minút prišli. Vec zaevidovali ako dopravnú nehodu. Výsledok dychovej skúšky bol viac ako prekvapivý. Vysoko nad povolený limit.

Ako sa dostať k peniazom za škodu?

Je viac možností, ako v podobných prípadoch postupovať. Prvá, vzájomnou dohodou s vinníkom, ktorý vám preplatí rozumne stanovenú sumu (napr. na základe faktúry zo servisu). Ak sa ale neviete dohodnúť, resp. vinník nespolupracuje , druhou cestou je občiansko-právne konanie na súde. To so sebou nesie prieťahy a v konečnom dôsledku je to viac škodlivé aj pre vinníka, keďže za konanie treba platiť trovy. Treťou možnosťou je, ak má vinník poistenie. To je na báze dobrovoľnosti.  V tomto prípade, keď je vodičom cyklista a nevedie motorové vozidlo, tak sa nejedná o PZP, ale o  poistenie domácnosti.

Našťastie v mojom prípade vinník toto poistenie mal, konkrétne v poisťovni Allianz.  Ja som si zvolil túto cestu, keďže mi prišla ako najschodnejšia a najmenej riziková. Nikdy neviete v akých finančných alebo rodinných pomeroch je vinník. Jeden deň môže tvrdiť to, druhý deň ono. Každopádne, som veľmi rád, že človek, ktorý mi škodu spôsobil napriek mojim zlým predtuchám po ostatné dni plne spolupracoval. A ďakujem mu za to…

Nesmiete zabudnúť nahlásiť škodu

Škodu je nutné hlásiť do poisťovne. V poisťovni Allianz to stačí telefonicky. Ja som tak učinil, vinník z dôvodu odcestovania nie. Následne bol poisťovňou písomne vyzvaný, aby tak učinil. Po pár dňoch sa tak aj skutočne stalo.

Kedy, kam a ako volať pri nehode?

Nasledovala obhliadka technikom z poisťovne, ktorý spísal poškodenia. Poučil ma o možnosti plnenia tzv. rozpočtom (nemusíte dokladovať opravu), alebo faktúrou zo servisu, kde vám budú auto opravovať. Je na vás, ktorú možnosť zvolíte. Aj po vyplatení rozpočtu sa môžete rozhodnúť pre zmenu plnenia na faktúru.

Nacenenie opravy rozpočtom

Technik mi do pár dní poslal nacenenie škody. Na moje prekvapenie celkom zmysluplná suma, aj keď vzniknutú škodu na  predtým nelakovanom aute to už nenahradí. Rozhodol som sa ju ale akceptovať.

Poistné plnenie. Ach jaj…

Nehovorím, že peniaze prišli hneď. Trvalo to viac ako 6 týždňov. Dôvodov na to bolo viac, ale dalo sa to tolerovať. Mohol by som ich označiť za objektívne.

Čo ma však nepríjemne prekvapilo bola zahrnutá amortizácia zo strany poisťovne Allianz. Normálne ma to naštvalo, keď mi prišlo mailom vyrozumenie s plnením. Bolo to takmer o 20% menej, ako bolo uvedené v kalkulácii škody. Všade sa pritom hrdili, že amortizáciu pri dopravných nehodách a škodových udalostiach neuplatňujú. Čiže mali by na základe týchto tvrdení preplatiť kompletne celú sumu.  Prečo teda amortizáciu zarátali? Predpokladám, že došlo k obyčajnej chybe zo strany pracovníčky poisťovne.  Rozhodol som sa teda napísať krátky mail, žiadosť o doplatenie amortizácie. Ten som poslal hneď večer. Na druhý deň mi hneď prišla aj odpoveď, v ktorej bolo okrem iného aj ospravedlnenie a aj to, že mi doplatia poistné plnenie do celej výšky škody. Takže super správa.

Peniažky nabehli nasledujúci pracovný deň.

Keď je poistnou udalosťou požiar auta

Malá rada na záver

S poisťovňami sa snažte komunikovať v písomnej podobe (mailom), aby ste mali v prípade potreby možnosť sa obhajovať uloženou komunikáciou. Ak nie ste spokojní s postupom poisťovne, môžete dať podnet na Národnú banku Slovenska, ktorá sa potom musí predmetnou vecou zaoberať. NBS totiž vykonáva dohľad nad činnosťou poisťovní na území SR.

A ešte na pobavenie 🙂

Ilustračné foto: SITA

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov