Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Kedy, kam a ako volať pri nehode?

Nie je nič jednoduchšie, ako rozbiť auto. Pokrčené plechy sú to najmenej, čo vás môže na ceste stretnúť. Vážne dopravné nehody sú však stále veľmi časté, hoci sa všemožne snažia toto negatívne číslo okresať.

Nechcem písať odborne túto tému. Snažím sa ju písať ľudsky, aby ste ju pochopili a odniesli si čo najviac v najkratšom balíku informácii. 
Kedy volať?

Volajte vždy vtedy, ak túto udalosť považujete za dopravnú nehodu. Ak vznikla len škoda na majetku (cca 4000 € jednotlivo na vozidlách), viete sa ako účastníci medzi sebou dohodnúť na zavinení, nikto z vodičov nejaví známky opitosti,  máte všetky potrebné doklady pri sebe (občiansky preukaz, vodičský preukaz, techničkák, zelenú kartu…) a nič iné okolo seba ste nepoškodili, tak volať nemusíte nikoho (ale ak chcete, tak môžete volať). Jedná sa o škodovú udalosť. Akurát túto udalosť musíte hlásiť na poisťovni. Tie majú podmienku predložiť správne vypísané a podpísané tlačivá o škodovej udalosti.

Iné však je, keď už ide o dopravnú nehodu. To už sú prípady, kedy je prítomný alkohol, veľká škoda, je poškodené verejnoprospešné zariadenie, životné prostredie, neviete sa dohodnúť, zranenie, nebodaj úmrtie. Vtedy to musíte hlásiť vždy.

Pred volaním ale vždy vykonajte prvotné úkony, čiže dbajte v prvom rade na svoju bezpečnosť (vesta na seba, označovať miesto nehody), potom poskytujte pomoc zraneným podľa možností a schopností,  a až tak volajte. Ak je vás na mieste viac, rozdeľte si úlohy. Každá sekunda môže zachrániť život.

Kam volať?

112 – univerzálna linka tiesňového volania, ktorú po skúsenostiach neodporúčam. Prečo, to vysvetlím nižšie.

150 – Hasiči

155 – „Sanitka“

158 – Policajti

Vždy si musíte ujasniť v prvom rade ujasniť situáciu na mieste. Musíte ju teda správne vyhodnotiť. 112 ja osobne neodporúčam volať vo väčšine krajov Slovenska. Dôvod? Vypočujú vás a v konečnom dôsledku vás len prepoja na príslušné operačné stredisko polície, hasičov, alebo záchranárov, kde opäť všetko opakujete. Stráca sa tým zbytočne drahocenný čas. Ak sa jedná o vážnu dopravnú nehodu a je prítomná aj zakliesnená osoba, tak tú dokážu vybrať len hasiči. Záchranári síce poskytnú prvú pomoc, ale z auta ju bohužiaľ vybrať nedokážu. Policajti tiež nedokážu poskytnúť odbornú lekársku pomoc.

Osobne, ak by som bol v podobnej situácií a išlo by o život a zdravie, jednoznačne by som volal 155-ku, aby som sa uistil, že v strese poskytujem prvú pomoc podľa možností správne, čiže podľa pokynov človeka na linke. Predsa pre bežného človeka je to mimoriadne stresová situácia. Rovnako vás správnym smerom zvyčajne nasmerujú aj hasiči na 150-ke, takže je v podstate jedno, kam z týchto dvoch čísel zavoláte. Ak to ohlásite na jedno z nich, ostatné zložky sa o tom tiež dozvedia. Všetci medzi sebou navzájom komunikujú.

Ako volať

Ideálny návod neexistuje. Ak neviete povedať súvislú vetu, operátor vám sám začne dávať otázky.  Odpovedajte stručne jasne a nahlas. Informácie, ktoré potrebujú vedieť by sme mohli rozdeliť na 2 oblasti.

Hlavné informácie

    • Pred tým ako začnete volať zistite počet a rozsah zranení, poprípade úmrtí. To je prvá kľúčová informácia, na základe ktorej sa operátori vedia zariadiť a prizvať k spolupráci ostatné zložky podľa potreby.
    • Vždy musíte vedieť, kde sa nachádzate. Poriadne sa rozhliadnite. Ak neviete, pýtajte sa okolitých, alebo použite navigáciu v mobile, či v aute. Dôležitý je aj smer ktorým autá išli. Veľmi dôležité sú aj záchytné body (na diaľnici kilometrovníky, na železničných priecestiach jedinečné identifikačné čísla…). Opisy tipu bilboard s politickou stranou nepomáha.
    • Povedzte čo sa stalo a čo reálne vidíte (počet áut, farby, značky, stret s chodcom…)

 

Vedľajšie informácie

Tie sa líšia podľa toho, na ktorú linku voláte.

Ak voláte s operátorom linky 155 a potrebujete poskytnúť prvú pomoc, tak vás budú inak navádzať a ostatné doplnkové veci z miesta sa nebudú pýtať.

Ak voláte s operátorom linky 158, ten sa vás začne vypytovať, či blokujete premávku, či vytekajú nehorľavé prevádzkové kvapaliny, či poškodené časti áut, či dokonca či je na mieste zrazené zviera ak sa jedná o stret so  zverou.

Všetko sú to informácie, ktoré môžu pripadať laikovi ako banálne, ale pre ľudí, ktorí na základne nich rozhodujú sú veľmi dôležité.

Foto: archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov