Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Toyota Sports 800 Gas-Turbine Hybrid: Bod zlomu

Rozmýšľali ste niekedy nad tým, ako sa Toyota vlastne dostala k hybridom v ich súčasnej podobe? Ak ste to ani len netušili, tak prinášame pre Vás krátky úvod do „hybridológie“.

Písal sa rok 1965 (iný zdroj uvádza r.1969), kedy Toyota začala prvýkrát oficiálne vyvíjať svoj prvý hybridný systém. Trvalo zhruba 10 rokov, kým verejnosti predstavili hmatateľný dôkaz, že aj hybridná technológia má potenciál. Autosalón v Tokiu (1975) mal tú česť. Práve na ňom predstavili upravenú Toyotu Century s turbínou. Majestátny benzínový motor V8 v prototype nahradila elektrina. Ako? Jednoducho turbína slúžila na dobíjanie sústavy batérii, ktoré poháňali 2 elektromotory na prednej náprave. Jeden pre každé koleso.

Takto vznikol prvý hybrid od Toyoty, keďže kombinoval motor spaľovací klasické palivo s elektrickým hnacím ústrojenstvom.

Koncept Toyota Sports 800 Gas-Turbine Hybrid

Toyotu Sports 800 Gas-Turbine Hybrid predstavili v roku 1977 na autosalóne v Tokiu, kedy svetom lomcovalo obdobie ropnej krízy. Prototyp vychádzal zo sériového športového modelu Sports 800, ktorého výroba bola ukončená podstatne skôr.

Prečo sa rozhodli práve pre turbínu? Jednoducho preto, lebo turbína okrem toho že môže poskytovať vysoký výkon, tak môže využívať rôzne zdroje paliva. Ďalšou výhodou bola ich kompaktnosť.

Na bežný model to však nestačilo. Klasický spaľovák mal hmotnosť necelých 600 kg, verzia s turbínou presahovala jednu tonu. Navyše aj celkový výkon bol menší. Hybrid mal 30 koní, spaľovák 45 koní. Údaje o spotrebe hybridu však nikdy nezverejnili.

Rovnako ako v prípade Century krútiaci moment ku kolesám neprechádzala priamo z turbíny. Najprv sa musela mechanická energia premeniť na energiu elektrickú.

Na prototype Sports 800 sa použilo jednoduchšie usporiadanie elektrického systému. Dôvodom bolo zachovanie  klasickej konfigurácie pohonu zadných kolies prototypu. Krútiaci moment bol posielaný cez bezspojkovú dvojrýchlostnú prevodovku do mechanického diferenciálu, ktorý potom rozdelil hnaciu silu medzi ľavé a pravé koleso.

Čo bolo po roku 1977?

Samozrejme, Toyota usilovne pokračovala vo vývoji vozidiel s turbínou a osadenými batériami až do roku 1983.Po takmer 20 rokoch od začiatku vývoja turbínového hybridného systému usúdili, že tento systém je veľmi komplikovaný, keďže obsahuje veľa rôznorodých komponentov, ktorých vývoj by bolo nutné posunúť zas o krok ďalej. Ale nevzdávali to.

Systém plynových turbín s dvoma hriadeľmi, ktorý sa vyvíjal súbežne, a ktorý bol určený na použitie vo verejnej doprave, mal väčší potenciál. Tento systém dosiahol úradnú certifikáciu pre použitie v autobusoch.

Projekt turbínových hybridov od Toyoty nikdy nenašiel komerčné využitie. Jeho vývoj bol definitívne ukončený pri koncepte GTV, ktorý predstavili na autosalóne v Tokiu v r. 1987. Tento model vychádzal z modelu Carina a využíval 2 hriadele. Turbína točila 68 000 ot.min -1 . Maximálny výkon uvádzali 150 koní a bol spárovaný so 4 stupňovou automatickou prevodovkou.  Zaujímavosťou bol aj vzduchový podvozok. Tento model však v sebe niesol základné myšlienky, ktoré neskôr naplno využili pri prvej generácii Priusu a hlavne mal prevodovku typu CVT.

Zdroj a foto : blog.toyota.co.uk, global.toyota/en/prius20th/innovation/gas/, toyota

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov