Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Seat v Barcelone: Elektroskúter aj e-kolobežka

Automobilka Seat vstupuje do neprebádané územie elektromobility jednostopových motorových dopravných prostriedkov. Nedávno v Barcelone oficiálne predstavila koncepty elektroskútra e-Scooter a novej generácie elektrickej kolobežky e-Kickscooter.

Okrem toho španielska značka zakladá novú obchodnú jednotku Seat Urban Mobility zameranú na mestskú mobilitu. Seat v rámci 9. ročníka svetového veľtrhu a kongresu o chytrých mestách „Smart City Expo World Congress“ ukázal ďalšie významné kroky v realizácii svojej stratégie pre mestskú mobilitu. Avizovaný E-Scooter je vôbec prvým elektricky poháňaným motocyklom v 70-ročnej histórii firmy z Apeninského polostrova. Nová obchodná jednotka zastreší všetky produkty, služby a platformové riešenia pre mobilitu.

Seat plánuje uviesť elektrický motocykel e-Scooter na trh v roku 2020. Okrem toho bude ponúkať tiež elektrickú kolobežku e-Kickscooter, ktorá rozšíri sériu produktov, ktorých prvým zástupcom bol v roku 2018 SeaT eXS. Táto výrobná séria je určená pre koncových zákazníkov aj pre prevádzkovateľov vozidlových parkov a služieb zdieľania. Jednotka Seat Urban Mobility bude pokračovať v spolupráci so zástupcami miest a verejnej správy na analýzach vhodnosti vozidiel, skonštruovaných pre mestskú mobilitu.

Do tejto kategórie patrí napríklad koncepčný automobil Minimó, ktorý predstavili na minulom ročníku globálneho kongresu Mobile World Congress. Do obchodnej jednotky Seat Urban Mobility bude začlenená tiež platforma pre zdieľanie automobilov Respiro. Táto platforma je aktuálne v prevádzke v Madride a nedávno spustili ďalšiu v meste L’Hospitalet de Llobregat neďaleko Barcelony. Respiro má flotilu trvale udržateľných vozidiel na stlačený zemný plyn (CNG) a čoskoro ho doplnia nové elektromobily Mii electric. Nová obchodná jednotka bude riadiť tiež službu zdieľania kolobežiek, ktorú ponúka spoločnosť Seat v partnerstve so start-upom UFO.

Realizáciu celého projektu umožňuje nové centrum pre vývoj softvéru Seat:Code. Luca de Meo, predseda predstavenstva spoločnosti Seat uviedol, že strategická obchodná jednotka umožní firme zamerať sa na nové požiadavky užívateľov v oblasti mobility. „Seat je kompetenčným centrom pre mikromobilitu v rámci koncernu Volkswagen, a to znamená, že vyvíjame produkty pre špecifické účely pre všetky koncernové značky, nielen pre Seat. Navyše budeme poskytovať tiež služby a riešenia pre súkromných zákazníkov a prevádzkovateľov vozidlových parkov,“ skonštatoval de Meo.

Definitívna verzia elektroskútru e-Scooter bude uvedená na trh v budúcom roku, pričom k dostupná bude tak pre súkromných užívateľov, tak aj pre prevádzkovateľov služieb zdieľania vozidiel. Seat uzavrel zmluvu o spolupráci s barcelonským výrobcom skútrov Silence. Nový model sa bude vyrábať v závode Molins de Rei, ktorý je situovaný na pol cesty medzi Barcelonou a Martorellom. Elektrický e-Scooter je vybavený elektromotorom s najvyšším výkonom 7 kW (krátkodobo 11 kW/14,8 k).

Uvedená hodnota je porovnateľná so spaľovacími motormi so zdvihovým objemom 125 cm3. Elektromotor poskytuje už pri rozjazde maximálny krútiaci moment 240 N.m. Skúter dosahuje maximálnu rýchlosť 100 km/h a z pokoja na 50 km/h dokáže vyštartovať len za 3,8 sekundy. Podľa skúšobnej metodiky WMTC je dojazd na jedno nabitie akumulátorov 115 km. Sada akumulátorov sa dá ľahko vyberať pre jednoduché nabíjanie v domácnostiach alebo na verejných nabíjacích staniciach. Podľa predbežných údajov budú prevádzkové náklady cca 0,70 eur na 100 km.

Koncepčný motocykel e-Scooter ponúka navyše dostatočne veľké odkladacie priestory pod sedlom pre uloženie dvoch prilieb, ale tiež najmodernejšiu konektivitu. Užívatelia budú môcť sledovať stav nabitia akumulátorov alebo polohu skútra prostredníctvom aplikácie na mobilnom telefóne. Spoločnosť Seat prezentovala na veľtrhu a kongrese Smart City Expo World Congress tiež štúdiu novej generácie elektrickej kolobežky e-Kickscooter. Nová verzia kolobežky má dojazd až 65 km, dva nezávislé brzdové systémy a výrazne vyššiu kapacitu akumulátora (551 Wh).

Okrem toho Seat predstavil vo svojej expozícii na kongrese v metropole Katalánska rovnako iniciatívu DGT 3.0. Ide o pilotný projekt v spolupráci so španielskym ministerstvom pre dopravu, ktorý umožní automobilom komunikovať so semaformi a diaľničnými informačnými tabuľami v reálnom čase. Hlavným cieľom je zvýšiť plynulosť a bezpečnosť cestnej dopravy, a spríjemniť tak motoristom cestovanie automobilom.

Seat v posledných rokoch zvýšil úsilie v oblasti mestskej mobility, ktorá má teraz pre spoločnosť zásadný význam. Prvým krokom bola akvizícia spoločnosti Respiro, nasledovalo uvedenie elektrickej kolobežky e-Kickscooter na trh, predstavenie koncepčného vozidla Seat Minimó a teraz ukázali svetu prvý koncepčný motocykel e-Scooter v histórii značky.

-jj-, foto: Seat

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov