Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Lexus ES 300h F Sport Top

Lexus ES 300h je auto, v ktorom sa budete cítiť uvoľnene, pokojne a spokojne.

Po prezentácii Lexusu ES  začiatkom roka v Malage som sa tešil na to, kedy si ho budem môcť vyskúšať v domácich podmienkach. Nadchol ma totiž dizajnom zvonka i zvnútra, posedom za volantom aj jazdnými vlastnosťami. Hneď na úvod poviem, že ma testovaný exemplár v ničom nesklamal. Červená koža a červené prešitie, ďalšie materiály, stvárnenie celého interiéru… všetko pôsobilo exkluzívnym, zároveň však športovým dojmom. Nadradenosť nad bežnými autami podčiarkujú krásne vypracované detaily – napríklad analógové hodiny integrované do stredového displeja či ovládací panel audiosystému, ktorý svojimi tlačidlami, ale aj povrchom odkazuje na high-endové audiosústavy. A Mark & Lewinson je vlastne takou. Akurát umiestnenie AUX a USB konektorov je trochu nešťastné, pretože keď do nich zasuniete nejaký zdroj, tak už nezavriete dvierka, ktoré ich prikrývajú.

Ako päsť na oko…

Lexus ES je neuveriteľne komfortné auto. Každú jednu sekundu, každučký kilometer vás celým svojím bytím bude presviedčať o tom, že svet je gombička, že sa vás absolútne žiadne starosti netýkajú a že sa nikam neponáhľate… Skrátka sa v ňom budete cítiť uvoľnene, pokojne a spokojne. A do toho všetkého Lexus ponúka – ako päsť na oko – verziu F Sport, ktorá okrem dizajnových prvkov exteriéru a interiéru má aj 19-palcové kolesá, ostrejšou a pevnejšou niťou šité sedadlá F Sport, k trom režimom Eco, Normal a Sport S aj štvrtý – Sport S+, s ktorým súvisia aj adaptívne tlmiče, presnejšie povedané pevnejšie naladenie podvozka. Všetko veci, ktoré sú protikladné a zdanlivo nespojiteľné s podstatou auta. Avšak čuduj sa svetu, ono to funguje! Začnem sedadlami, pretože tie sú základným prvkom, ktorým cítite auto a vnímate komfort. Hoci tie s logom F Sport majú oproti obyčajným výraznejšie  tvarovanie a pevnejšie bočnice, sú náramne komfortné. Ostatne, už viackrát sa mi potvrdilo, že športové sedadlá sú v konečnom dôsledku pohodlnejšie než obyčajné. Takže sedadlá pokojnú podstatu auta určite nerozhádžu. A nezabijú ju ani 19-palcové kolesá. Áno s 18- či 17-palcovými by ES-ko bolo ešte oveľa komfortnejšie, no aj s devätnástkami tlmí nerovnosti omnoho lepšie než ostatní konkurenti. Prakticky nič z toho, čo je na ceste, neudrie do karosérie. Všetky škáry a výtlky vnímate otupene, veľmi mäkko a ticho. Na druhej strane však musím povedať, že jemné nerovnosti tlmiče neodfiltrujú a cítite ich vo forme veľmi jemných vibrácií. Skrátka auto nepláva nad cestou, ale ide po nej. Ani tretí F Sport prvok – režim Sport S+, v ktorom tlmiče stuhnú, citeľne stuhnú, nenaruší pokojnú podstatu Lexusu ES. Tentoraz však nie fyzicky, ale tým, že tento režim nemusíte využívať. Keď ho aktivujete, tak nebudete chcieť byť pokojný a pomalý. Riadenie aj podvozok sa napnú, hnací systém reaguje ostrejšie a nevyužiť to, tak to by bol hriech…

Do Športu S+!

Od 218 koníkov nemôžete očakávať nič prevratné, asfalt nepotrháte a keď to porovnám s top autami, tak v rýchlych striedaniach, keď idete z plynu na brzdy a naopak, cítiť oneskorenie hybridného systému na plyn, ale rozhodne sa nemusíte obávať toho, že vaše ambície ostanú zahanbené. Podvozok aj na našich cestách potvrdil moje očakávania, je skutočne plný radosti zo zákrut. A vôbec ho nemusíte mať v pevnejšom naladení. Osobne sa mi viac pozdával režim Sport S, v ktorom má športovú charakteristiku hnací systém a podvozok s riadením si ponechávajú komfortné naladenie. Musím však trochu poopraviť môj názor z riadenia. Počas prvých jázd v Španielsku sa mi zdalo celkom komunikatívne, v skutočnosti je riadenie rýchle a presné, ale spätná väzba je akási tupá. Aj v športovom režime. Pravda, Lexus ES ani vo verzii F Sport nechce byť konkurentom emkového BMW či Mercedesu-AMG.

Okrem verzie F Sport Lexus ponúka aj verziu F Sport Top, ktorú sme testovali. Tá zahladzuje spomínané ostré hrany komfortnými prvkami, ako je prémiový Mark & Lewinson s technológiou Pure Play, luxusným 12,3-palcovým displejom multimediálneho a informačného systému, slnečnou clonou na zadnom okne, vyhrievaným volantom atď. Mimochodom, pre modelový rad ES, ktorý sa inde vo svete predáva už od roku 1989, sa výbava F Sport objavuje prvýkrát.

ES namiesto GS

Pripomeniem, že Lexus ES v Európe nahrádza model GS. V porovnaní s ním je však vzadu štedrejší k pasažierom. Nechýbajú dva USB konektory na nabíjanie smartfónu či tabletu. Niektorí novinári riešia, že GS mal pohon zadných kolies a ES má poháňané predné. Osobne si však nemyslím, že toto je tá otázka, ktorá by sa pri modeli ES mala riešiť. Po prvé preto, lebo to bežný človek za normálnych okolností aj tak nezistí. Do riadenia sa totiž nedostáva nič z neduhov áut s predným pohonom. Po druhé preto, lebo – ako som už spomenul – Lexus ES ani vo verzii F Sport nechce konkurovať BMW M, Mercedesu-AMG a podobným ostrým autám. Lexus je v prvom rade o pokoji. Ten pokoj a ticho doslova sálali zovšadiaľ – od motora, podvozka (myslím tým odvaľovanie pneumatík aj filtrovanie nerovností), aerodynamiky, odhlučnenia hluku okolia. Lexus sa pýši celkom novým 12,3-palcovým displejom, ktorý je efektný a má vysoké rozlíšenie, ale grafickým spracovaním zobrazení niektorých funkcií (napríklad navigácie) a rýchlosťou ani zďaleka nedosahuje na špičku. Neuspokojovalo ma ani jeho ovládanie  virtuálnou myškou z dotykovej plôšky na stredovom tuneli. Hoci má myška funkciu automatickej afinity k virtuálnym tlačidlám, často som sa nevedel trafiť na správne tlačidlo. Skákala mi na iné. Testovaný model mal obyčajné svetlá – síce s LED technológiou a prepínaním medzi stretávacími a diaľkovými svetlami a tiež s prisvecovaním do križovatiek, ale bez natáčania svetlometov do zákrut a bez vykrývania premávky. Navyše diaľkové svetlá sú slabé. Sofistikovanejšie svetlá s troma šošovkami by mali byť lepšie. Na záver som si nechal to najprekvapivejšie – spotrebu. Priemer 5,5 l/100 km som totiž dosiahol tak, že som sa nesnažil jazdiť úsporne. Fantázia!

Stručne: Lexus ES 300h F Sport Top

Čo treba uznať: Ticho a pokoj zo všetkých strán.

Čo nám chýbalo: Výkonnejšie a sofistikovanejšie svetlomety.

Čo nás prekvapilo: Vynikajúca spotreba – iba 5,5 l/100 km.

Cena: základ/test: 49 900/65 600 €

Záruka: 3 roky alebo 100 000 km, 5 rokov alebo 100 000 km na komponenty systému pohonu Lexus Hybrid Drive

Technické údaje: Motor: Atmosférický zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 2 487 cm3, max. výkon 131 kW (178 k) pri 5 700 ot.min-1, max. krútiaci moment 221 Nm pri 3 600 – 5 200 ot.min-1. Synchrónny elektromotor, max. výkon 88 kW (120 k) pri n. u. ot.min-1, max. krútiaci moment 202 Nm pri n. u. ot.min-1 . Najvyšší kombinovaný výkon 160 kW (218 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment n. u. Emisie CO2 106 g/km. Jazdné výkony: 0 – 100 km/h za 8,9 s, vmax=180 km/h, spotreba výrobca/test 4,6/5,6 l/100 km.

Text: Peter Varga, foto: autor

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov