Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: Audi Q8 50 TDI quattro tiptronic

Audi Q8 je postavené na motívoch lifestylu, ale rešpektuje aj zákony logiky.

Zo slovíčka lifestyle sa za ostatné roky stalo zaklínadlo, ktorým operujú všetci. Od dieťaťa, ktoré sa práve naučilo rozprávať až po dôchodcov, od kaderníka po výrobcu lunárnych vozidiel. Všetko je lifestylové a lifestylu je podriadené všetko. Dokonca to zašlo tak ďaleko, že aj z už beztak lifestylových SUV sa stávajú ešte lifestylovejšie kupé SUV. Audi prispieva modelom Q8. Na rozdiel od konkurentov si však ponechalo viac rozumu, viacej z pôvodných SUV. Zadná časť nie je až taká skosená ako napríklad pri BMW X6 či Mercedese-Benz GLE kupé. Nič to však nemení na tom, že aj s menej skoseným zadkom vyzerá cool, emotívne, vášnivo, zmyselne, športovo, atleticky, dynamicky – ako len chcete, skrátka lifestylovo. Mohutná maska chladiča pôsobí dramaticky. Mriežka by však mohla mať hrubšie alebo hustejšie naukladané lamely, resp. rebrá. Keď totiž zasvieti Q8-ke slnko do tváre, tak jej cez úzke rebrá vidieť až do žalúdka. Na druhej strane tá maska dáva ostatným jasne najavo, že Audi Q8 je niekto. Svoje status quo, resp. status quo svojho majiteľa vyjadruje aj impozantnými rozmermi.

Samé displeje

Model Q8 je riadne vysoký, nastupovanie však uľahčuje skutočnosť, že nemusíte prekračovať žiaden prah. Podlaha je totiž zarovno s prahom. Vo vnútri na vás čaká jednoduchosť a moderna – namiesto tlačidiel a otočných ovládačov dva dotykové displeje (horným s uhlopriečkou 10,1-palcov ovládate navigáciu, médiá a funkcie vozidla, spodným s 8,6“ zasa klimatizáciu, komfortné funkcie a zadávate text), namiesto klasických budíkov 12,3-palcový digitálny displej. A v našom prípade S-line sedadlá s možnosťou prifúknutia bokov, S-line volant… Ten má výborný tvar, ale chýbalo mi vyhrievanie. Posed za volantom je fantastický. Voči ostatným autám ste síce akoby o poschodie vyššie, ale v samotnej karosérii sedíte pekne nízko. S-line sedadlá sú v roztvorenej polohe ako uliate na moje telo, pre objemnejšie postavy však budú limitné. Vzadu sa sedí hlbšie, než by som si to na dlhé cesty prial, ale je tam zasa kopec miesta na to, aby ste si mohli natiahnuť nohy a zmierniť tak skrčenie kolien. Zadné sedadlá sú posuvné a vo veľmi malom rozsahu si môžete upraviť aj sklon operadiel. Kufor je obrovský, vzhľadom na kubický tvar dobre využiteľný. Na podlahe boli koľajničky, v ktorých som mohol posúvať kotevné oká alebo stĺpy ukotvovacieho popruhu. Zaujímavosťou je elektrické zaťahovanie roletky kufra. Vďaka tejto funkcii vám nikdy nikto nebude zízať do kufra a nikoho nebude lákať, čo tam máte.

Prebytok newtonmetrov

Audi Q8 si aktuálne môžete kúpiť s jediným motorom – trojlitrovým šesťvalcom do V s výkonom 210 kW, ale najmä s obrovským krútiacim momentom 620 Nm. A tie newtonmetre je riadne cítiť. Zaujímavosťou motora je mild-hybridná technológia podporená 48-voltovou sústavou. Vďaka nej dokáže štart-stop systém vypnúť motor ešte predtým, než by auto na križovatke zastavilo (už pri poklese rýchlosti pod 22 km/h) a tým zefektívniť šetrenie paliva, zároveň dokáže vypnúť motor na istý čas aj pri pokojnej jazde, a to v rýchlostnom rozmedzí 55 – 160 km/h. Ďalším pozitívom je, že motor sa reštartuje alternátorom cez klinový remeň a nie cez štartér. Takéto štartovanie je oveľa jemnejšie. Motor je tichý, kultivovaný a silný, ale najmä úsporný – priemer pod 9 l/100 km je proste fantázia.

Pevne na štyroch

Samozrejmosťou sú jazdné režimy, v ktorých sa okrem charakteristiky hnacieho reťazca a niektorých asistenčných systémov mení aj tuhosť vzduchového podvozka. Ten je aj v komfortnom režime relatívne pevný, ale stále mäkší než podvozok úhlavných konkurentov BMW X6 a Mercedes-Benz GLE kupé. Navyše vzhľadom na kvalitu filtrovania nerovností a odhlučnenia to nevnímate otravne. Tá pevnosť je na druhej strane potrebná na to, aby auto ostalo na ceste aj pri využívaní výkonového potenciálu motora alebo riešení kritických situácií. Audi Q8 jazdnými vlastnosťami neostáva nič dlžné svojmu výzoru. Napriek majestátnym rozmerom a hmotnosti takmer 2,5 tony reaguje aj na prudké a razantné impulzy volantom rýchlo a ochotne. Za volantom ide ako rybička, radosť vychutnávať si horské priesmyky. Perfektný grip kolies, agilné riadenie a natáčanie kolies zadnej nápravy vám dodajú toľko sebavedomia v zákrutách, že zabudnete na zákony fyziky. To celé  ešte umocňuje permanentný pohon všetkých štyroch kolies, vďaka ktorému môžete prikladať do kotla už v začiatku výjazdu zo zákrut. A nielen to, vďaka pohonu quattro si môžete užiť aj drift. Športový režim ESC je naladený tak, že vám na snehu umožní relatívne veľký uhol driftu. Keď si poviete, že dozor nepotrebujete, tak môžete ESC úplne vypnúť.  Jediné, s čím som sa nevedel za celý ten čas zžiť, boli brzdy. Brzdná sila sa mi nezdala adekvátna miere stlačenia brzdového pedála a ani jej nárast nebol adekvátny progresivite stláčania pedála.

Audi Q8 je pre individualistov, ktorí sa neboja vyjadriť svoju osobnosť, ale zároveň majú v hlave usporiadané aj logické argumenty.

Stručne: Audi Q8 50 TDI quattro tiptronic

Čo treba uznať: Audi Q8 vie jazdiť prekvapivo úsporne.

Čo nám chýbalo: Čistenie cúvacej kamery.

Čo nás prekvapilo: Roletka kufra sa zaťahuje elektromotoricky.

Cena:základ/test: 77 400/116 500 €

Záruka: 3 roky alebo 90 000 km

Technické údaje: Motor: Preplňovaný vznetový V6/24V, zdvihový objem valcov 2 967 cm3, max. výkon 210 kW (286 k) pri 3 500 – 4 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 620 Nm pri 2 250 – 3 000 ot.min-1. Emisie CO2 179 g/km. Jazdné výkony: 0 – 100 km/h za 6,3 s, vmax=245 km/h, spotreba výrobca/test 6,8/8,7 l/100 km.

Text: Peter Varga, foto: autor

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov