Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Stane sa Goodyear AERO pneumatikou budúcnosti?

Goodyear prináša koncept pneumatík "dva v jednom" určených pre autonómne, lietajúce automobily budúcnosti. Pri jazde po ceste by mali slúžiť ako klasické pneumatiky, vo vzduchu potom ako vrtule pre pohon lietajúceho stroja.

Podstatou konceptu AERO je multimodálne naklonený rotor. V tradičnom smere by pneumatiky slúžili na prenos a absorpciu síl medzi vozidlom a vozovkou a vo vertikálnom smere by plnili úlohu vzdušného pohonného systému, ktorý vozidlo zdvíha zo zeme. Na zodpovedajúcim vozidle by pneumatiky AERO cestujúcim umožňovali kedykoľvek sa voľne vzniesť z cesty do vzduchu.

Lúčová konštrukcia pneumatík by poskytovala oporu pre celú hmotnosť vozidla na zemi, a zároveň by fungovala ako lopatky ventilátora, ktoré by pri naklopení pneumatiky zabezpečovali vznášanie. Unikátne pneumatiky sa zaobídu bez upravovaného vzduchu a využívajú nepneumatickú konštrukciu, ktorá je dostatočne pružná, aby dokázala tlmiť otrasy pri jazde na ceste, a zároveň dostatočne tuhá, aby dokázala rotovať vo vysokej rýchlosti potrebné na získanie výšky vo zvislom smere. Štúdia AERO počíta s využitím magnetickej sily, vďaka ktorej by pohon vozidla neobmedzovalo trenie. To by mu umožnilo dosiahnuť vysokej rýchlosti na zemi a dovolilo mu sa pri naklonení kolies vzniesť a pokračovať ďalej v pohybe vzduchom. Štúdia pneumatík AERO počíta so svetelnými senzormi s optickými vláknami, ktoré by monitorovali stav vozovky, opotrebenie pneumatík a ich prevádzkyschopnosť.

Súčasťou konceptu je zabudovaný procesor pre umelú inteligenciu, ktorý by mal využívať informácie zo senzorov pneumatiky spolu s údajmi z komunikácie medzi jednotlivými automobilmi navzájom a tiež medzi automobilmi a rôznymi prvkami dopravnej infraštruktúry. Procesor pre umelú inteligenciu (AI) by mal vykonávať analýzu toku všetkých týchto údajov a odporúčať ďalší postup – teda či by mal automobil zostať v režime jazdy alebo prejsť do režimu letu – a identifikovať a preventívne riešiť prípadné problémy súvisiace s pneumatikami.

Peter Lacena, foto: archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov