Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Elektromobily, úlety a blízka budúcnosť

V tomto článku sa snažíme našim čitateľom predstaviť respektíve pripomenúť vybrané futuristické elektromobily, ktoré sa dostali na svetovú scénu v roku 2018. Zväčša ide o štúdie alebo koncepty, ktoré sa síce vo výrobnom procese nikdy neobjavia, ale minimálne naznačujú, aký dizajnový jazyk bude v budúcnosti daná automobilka používať.

/NISSAN/

Nissan IMs

Nie je to SUV, ani klasický crossover. Štúdia elektrického športového sedanu IMs (Intelligent Mobility) zaujme na prvý pohľad trochu zvýšenou stavbou karosérie, čo možno jednoznačne považovať za balansovanie na hrane medzi kategóriami sedan a crossover. Vedenie Nissanu však argumentuje uložením batérií v podlahe vozidla. Po technickej stránke však ide o čistokrvný elektromobil s pohonom všetkých kolies.

Dva elektromotory sú umiestnené vpredu a vzadu. Agregáty generujú celkový výkon 483 konských síl a krútiaci moment 800 Nm. Batéria s kapacitou 115 kW poskytuje odhadovaný dojazd 610 km na jedno nabitie. Podporované je prirodzene rýchle nabíjanie. Vďaka vzduchovému odpruženiu garantuje japonská automobilka vysoko komfortné cestovanie.

Nissan Xmotion SUV

Nissan Xmotion je pomerne priestranné SUV s usporiada ním sedadiel 2+2+2 v troch radách s tým, že tá posledná sa dá sklopiť alebo vybrať. Z časti pôsobí Xmotion ako hranaté, ale schopné terénne vozidlo, na druhej strane však ponúka aj zaoblené časti karosérie. Zrejmá je aj istá zavalitosť, ktorú by sme čakali skôr u klasického SUV vhodného aj pre jazdenie po meste. Podstatne výraznejšie sú však predné LED svetlomety a dnes už tradičná maska Nissanu do tvaru písmena V.

V porovnaní s exteriérom je interiér o poznanie výraznejší. Je to hlavne vďaka červeno-bielemu čalúneniu, červenému ambientnému osvetleniu a rozsiahlemu použitiu exkluzívneho dreva. Z jedného kusu cédrového dreva pozostáva totiž celý stredový panel, ktorý sa tiahne naprieč interiérom dozadu až k tretej rade sedadiel.

Infiniti QX Inspiration

Produkt luxusnej divízie spoločnosti Nissan je elektrickým SUV, ktoré otvorilo tému budúcnosti na výstave CES 2018 v Las Vegas. Veľký terénny automobil, ktorý je dlhý 4,56 m, stojí na základoch SUV Nissan Armada. Ten sa predstavil na scéne v roku 2004, pričom zákazníkmi boli okrem USA hlavne arabskí šejkovia, ktorým nerobí vrásky ani silný vír v nádrži.

Čo sa týka elektrického pohonu, tak na každej náprave spočíva jeden elektromotor, systémový výkon stroja je 489 koní (360 kW) a krútiaci moment 800 Nm. V podlahe uložený akumulátor s kapacitou 115 kW údajne dokáže zaistiť dojazd 600 km na jedno nabitie!

Infiniti Prototype 10

Futuristická štúdia Infiniti Prorotype 10 dáva jasne najavo, akým smerom sa bude uberať japonská automobilka. Jednomiestny elektrický speedster sa s najväčšou pravdepodobnosťou nedostane nikdy do výroby, no šedý ploský diabol s atraktívnymi aerodynamickými krivkami a trochou asymetrie vypadá viac než dobre.

Maska vozidla pôsobí akčne a hoci priestoru je dosť aj pre dve osoby, v prípade modelu Prototype 10 dizajnéri sebecky jedno miesto zrušili. Vedľa šoféra sa tak nachádza rozmerný vzduchový kanál. Nová éra elektrických automobilov Infiniti je úzko spojená s programom Nissan Intelligent Mobility, ktorý sa ukrýva pod slovom „e-Power“.

/BYTON/

Byton M-Byte

V zámorí bola nejedna generácia odchovaná na otvorených kinách, v ktorých diváci sledovali filmy z pohodlia svojich automobilov. V prípade čínskeho elektromobilu Byton M-Byte však už netreba nikam jazdiť! Malé kino máte vďaka gigantickej obrazovke priamo pred sebou. Elektrický koncept má pre pred šoférom a spolujazdcom hlavný displej s uhlopriečkou 50 palcov.

Displej má rozmery 124 x 24 cm a jeho jas sa mení automaticky podľa svetelných podmienok. To všetko si prirodzene treba predstaviť vo vysokom rozlíšení. Na obrazovke by mali byť vidieť prakticky akékoľvek veci, ktoré si vodič bude priať. Sofistikovaný elektromobil bude v ponuke v dvoch verziách – s pohonom jednej nápravy a potom ako štvorkolka.

Prvá verzia ponúkne výkon 200 kW (268 k) a krútiaci moment 400 N.m a s batériovým setom 71 kWh tiež dojazd 400 km. Silnejšia je štvorkolka, ktorá má jeden elektromotor na každú nápravu. S výkonom 350 kW (475 koní) a krútiacim momentom 710 N.m skutočne disponuje solídnymi jazdnými výkonmi. Kapacita akumulátorov sa tu zvyšuje na 95 kWh a dojazd na 520 km.

/GENERAL MOTORS/

Cadillac EV

Koncern General Motors (GM) patrí medzi priekopníkov vo využívaní 3D-tlačiarní, ale na muške má aj elekotromobilitu a autonómne riadenie. Hlavnú úlohu by v tomto smere mala zohrať značka Cadillac. Na tohtoročnom autosalóne v Detroite predstavil Cadillac svoj prvý elektrifikovaný model EV, ktorý je v podstate SUV s tromi radami sedadiel.

Do roku 2023 však plánuje GM uviesť na trh dve desiatky elektrických vozidiel. Automobilka však príliš veľa detailných informácii o novom koncepte nevypustila, známe je iba to, že stáť bude na platforme BEV3. Nová platforma elektrických automobilov z dielne GM bude veľmi flexibilná.

Chevrolet Corvette Genovation GXE

Elektrická verzia športiaku Chevrolet Corvette má k dispozícii dva elektromotory s celkovým výkonom cez 800 koní! Aby sme boli presní, tak Genovation GXE má 811 koní a krútiaci moment 949 Nm. Z pokoja na stovku zrýchli za menej než tri sekundy a uvedená maximálna rýchlosť je 331 km/h.

V podstate ide o jeden z najrýchlejších cestných elektromobilov sveta, ktorý je súčasne dôkazom toho, že elektromobily nemusia byť nudné. Automobilka z Marylandu dokonca avizovala maximálnu rýchlosť 220 mph (354 km/h). Číslo 331 je uvedené preto, že takú rýchlosť GXE skutočne dosiahlo na pristávacej dráhe pre raketoplány na Myse Canaveral.

/VOLKSWAGEN/

VW I.D. Neo

Elektrický koncept spoločnosti Volkswagen s dočasným pracovným označením I.D. Neo smeruje do výroby. Ambiciózny hatchback by mal postupne nahradiť obľúbený e-Golf. Maskované prototypy už absolvovali prvé testy na cestách v Juhoafrickej republike. V porovnaní s elektrickým modelom e-Golf má produkčný hatchback rázvor náprav 2750 mm, čo je o 130 mm viac. V súvislosti so základným objemom batožinového priestoru uvádza VW hodnotu 980 l.

Záujemcovia sa môžu tešiť na elektrický motor umiestnený na zadnej náprave, ktorý vyprodukuje kolem 125 kW (170 koní) a 300 Nm krútiaceho momentu. V základnej verzii by malo produkčné I.D. Neo dostať akumulátory s kapacitou 48 kWh. Na jedno nabitie by malo vozidlo budúcnosti zvládnuť minimálne trasu dlhú 330 km, ale najsilnejší variant bude údajne priprav na dojazd 55 km.

VW I.D. Vizzion

Okrem absentujúceho volantu a pedálov zaujme novinka od Volkswagenu výkonom, autonómnou jazdou alebo aj tlstým kobercom na podlahe. Elektrický sedan s futuristickým dizajnom I.D. Vizzion chce nemecká automobilka začať vyrábať do troch rokov. I.D. Vizzion zdieľa platformu MEB pre elektromobily. VW síce uvádza, že je tak veľký ako Passat a pritom poskytuje vo vnútri miesto porovnateľné s už nevyrábaným Phaetonom, avšak v skutočnosti na dĺžku meria „len“ 5163 mm a na šírku 1947 mm.

Aj tak sa však radí tento automobil prirodzene do luxusnej kategórie. Koncept dosahuje maximálny výkon 225 kWm pričom dva elektromotory vpredu aj vzadu poháňajú obe nápravy. Maximálna rýchlosť je stanovená na 180 km/h. Lithium-iontová batéria s kapacitou 111 kWh je umiestnená v podlahe, čo znamená nízke ťažisko a lepšiu jazdnú stabilitu. Na jedno nabitie absolvuje Vizzion trasu dlhú až 665 km, ale aj vďaka rekuperácii pri brzdení.

/BMW/

BMW Vision iNEXT

Kolesá má pevne na zemi, no súčasne môže „lietať“ v budúcnosti. Automobilke BMW sa štúdiou SUV Vision iNEXT podarilo zhmotniť obe myšlienky do elektrického SUV, ktoré by sa mal dostať do výroby už v roku 2021! A môžete si byť istí, že elektrické SUV príde o tri roky na svetovú scénu úplne samo.

Koncept BMW Vision iNEXT vychádza z projektu elektrifikovaných modelov rady „i“. Okrem elektrického pohonu môžete počítať s relatívne priestranným SUV, s ktorého riadením sa šofér nebude musieť toľko obťažovať vďaka autonómnej technike. Samotnou veľkosťou a rozmermi je SUV Vision iNEXT blízke sérii BMW X5.

Bavorská automobilka údajne vyvíja vlastné batériové články aj pre Vision iNEXT, ktoré však plánuje využívať aj vo všetkých svojich elektromobiloch a plug-in hybridoch. Batérie by mal vyrábať čínsky projekt CATL, pričom pôjde o veľkoformátové obdĺžnikové články v dvoch veľkostiach.

/PORSCHE/

Porsche Taycan

Zabudnite na koncept Mission E! Prvé čisto elektrické a sériovo vyrábané Porsche nesie názov Porsche Taycan. Na trh sa dostane v priebehu tohto roku a bude sa vyrábať v nemeckom Zuffenhausene. Taycan disponuje dvomi synchrónnymi elektromotormi s permanentným magnetom, ktoré poskytujú maximálny výkon 440 kW (600 k).

Športový elektromobil vďaka tomu dokáže akcelerovať z 0 na 100 km/h za menej než 3,5 sekundy a na 200 km/h za necelých dvanásť sekúnd. Pozoruhodný je v kategórii elektromobilov doteraz nevídaný trvalý výkon. Bez straty výkonu je možné absolvovať niekoľko akcelerácií v rade.

Maximálny dojazd presahuje 500 km. Automobil s pohonom všetkých kolies disponuje elektrickou sústavou s napätím 800 V a je pripravený pro nabíjanie v sieti rýchlonabíjacích staníc. V tomto prípade bude možné v priebehu štyroch minút doplniť dostatok energie na absolvovanie ďalších 100 km.

/AUDI/

Audi e-Tron GT

Famózny elektromobil Audi e-tron GT, ktorý absolvoval svetovú premiéru ako štvordverové kupé na autosalóne v Los Angeles, poteší prvých zákazníkov o tri roky. Audi e-tron GT je v podstate také elektrické Audi A7. Nielenže zdieľa podobný dizajn, ale súrodenecké gény nezaprú ani samotné rozmery 4,97 x 1,96 x 1,38 m a rázvor 2,9 m. Lenže v tomto prípade nejde len o kozmetickú úpravu v podobe novej karosérie.

Čerstvý je vlastne celý automobil, ktorý stojí na elektrickej platforme Porsche Taycan. Ekologické Audi e-tron GT je vybavené rovnakou elektrickou technikou, ktorá má veľmi zaujímavé parametre. Vozidlo využíva jeden elektromotor vpredu a druhý vzadu, takže má pohon všetkých štyroch kolies. Systém disponuje celkovým výkonom 434 kW (590 k).

Z nuly na stovku akceleruje športové kupé za 3,5 s (pozn. Tesla Model S na to potrebuje 4,2 s), z pokoja na 200 km/h mu to trvá len tucet sekúnd a maximálna rýchlosť má obmedzenú na 240 km/h. Audi e-tron GT má maximálny dojazd 400 km, pričom všetky Li-On akumulátory (90 kWh) sú uložené pod podlahou vozidla, takže výrazne znižujú ťažisko. Vďaka 800 V systému dokáže nabiť akumulátory na 80 % energie za 20 minút!

Audi PB18 e-Tron

Už na prvý pohľad je zrejmé, že dizajnéri čerpali inšpiráciu v pretekárskych prototypoch LMP1. Štúdia je dlhá 4,53 m, široká 2,0 m a na výšku meria len 1,150 m. Aj v kategórii šuperšportových automobilov tak ide o veľmi nízky exemplár. Rázvor náprav je dlhý 2,7 m, avšak azda najväčším prekvapením je batožinový priestor s objemom 470 litrov. Aj vzhľadom na fakt, že ide o elektromobil, ktorých váhu znásobujú nevyhnutné akumulátory, celková hmotnosť 1550 kg nie je vysoká.

V prípade Audi PB18 e-tron použil inžinieri relatívne ľahké batérie s pevným elektrolytom. Batérie by mali mať kapacitu 95 kWh. Pri nabíjaní s napätím 800 voltov sa údajne nabijú na 100 % za 15 minút. Dojazd elektromobilu na jedno nabitie predstavuje viac ako 500 km. Audi PB18 e-tron zrejme motoristických priaznivcov nadchne už samotnou špecifikáciou. Automobil má celkovo tri motory. Pre prednú nápravu je to jeden 150kW elektromotor, vzadu sú potom dva elektromotory s maximálnym výkonom 450 kW.

Nastavené sú však tak, že dohromady dávajú maximálne 500 kW, avšak dočasne je možné nastaviť aj zvýšenie výkonu na celkových 570 kW. Krútiaci moment môže dosahovať maximálne hodnotu 830 Nm. To všetko znamená, že Audi PB18 e-tron dokáže údajne zrýchliť z pokoja na stovku za dve sekundy a nejaké „drobné“ k tomu. Kolesá majú priemer 22 palcov, vpredu s pneumatikami s rozmermi 275/35, vzadu 315/30.

/DS/

DS X E-Tense

Extravagantná štúdia od dcérskej spoločnosti francúzskej automobilky Citroën v sebe spája dnes dobre známe tvary súčasných športových vozidiel, ale aj umne mixuje dokopy dva typy karosérií – otvorenú a uzavretú. Dobre vypadajúcemu exteriéru má výdatne sekundovať aj futuristický interiér a moderné funkcie.

Šikovný stereo systém a ovládaný pomocou holografického rozhrania nazývaného IRIS. Podobne, ako tomu bolo svojho času napríklad v prípade bizarného automobilu Lamborghini Egoista, aj DS V E-Tense je radikálnym športovým modelom, pretože je v ňom miesto len pre pilota respektíve šoféra. V prípade záujmu sa však dá upraviť spomínaný model aj na verziu pre dve respektíve až tri osoby.

Ako pohonná jednota slúžia dva elektromotory, ktoré sú uložené za prednými kolesami. Za normálnych okolností produkuje vozidlo výkon 403 kW, ale pri využívaní športového módu „Circuit“ narastie výkon automobilu až na 1014 kW. Podvozok športovej štúdie je vyrobený z karbónových vlákien.

/MERCEDES-BENZ/

Mercedes-Benz EQ Silver Arrow

Tento elektrický koncept je futuristickým odkazom na slávny „strieborný šíp“ zo 40-tych rokov minulého storočia. Jednomiestny a extrémne aerodynamický automobil meria na dĺžku 5,3 metra a má karosériu z uhlíkových vlákien.

Tvary pôvodne navrhol Mathias Schenker, ktorý je členom kalifornského dizajnového štúdia Mercedes, ale definitívna a konečná podoba je dielom šéfdesignéra Gordena Wagenera. Pod kapotou nájdete elektromotor s výkonom 738 konských síl batérie s kapacitou 80 kWh (dojazd 400 km).

Hladké línie karosérie narúša len oblúk s krídlom za hlavou šoféra, ktorý sedí uprostred. A samozrejme tiež zadné krídlo. To je však výsuvné, takže v pokoji je vozidlo úplne hladké ako raketa. Interiér auta je moderný vďaka digitálnemu displeju za volantom, ale aj klasický, pretože tu nájdeme obšitie alcantarou a tiež drevo.

/GFG STYLE/

GFG Style Sibylla

Atraktívny sedan Sibylla je výsledkom kolaborácie štúdia GFG Style a firmy Envision Energy, pričom nesie rukopis priemyselných dizajnérov Giorgetta & Fabrizia Giugiaro. Elektrický koncept je dlhý viac ako päť metrov a na výšku meria 148 centimetrov.

Okrem toho ponúka elektrický pohon, priestornú kabínu, sofistikovaný kokpit s displejom cez celú palubnú dosku, volant pripomínajúci „knipel“ dopravného lietadla alebo sklenú strechu, ktorá prišla o A-stĺpik. Atrakciou je nastupovanie do auta, ktoré však v skutočnosti nie je také komplikované, ako vyzerá. Pozorní motoristickí nadšenci si už určite všimli, že vozidlo v podstate nemá predný stĺpik.

Pod kapotou Sibylla ukrýva dokopy štyri elektromotory s celkovým výkonom 536 koní, ktoré zásobuje energiou akumulátor s kapacitou 100 kWh. Aj vďaka pohonu všetkých kolies potom dokáže zrýchliť z nuly na stovku za 4,5 sekundy a maximálna rýchlosť je stanovená na 200 km/h. Na jedno nabitie dokáže koncept absolvovať trasu dlhú až 450 km.

/VOLVO/

Volvo 360c

Švédska automobilka prišla s návrhom autonómneho automobilu, ktorý v podstate už vodiča odsúva do úlohy pasívneho pasažiera. Nová štúdia má byť natoľko samostatná, že ani nemá volant a cestujúci v nej môže namiesto šoférovania, relaxovať, čítať knihu a alebo aj spať.

Volvo 360c má dosiahnuť najvyšší piaty stupeň autonómie. „Autonómne riadenie nám otvorí nové a vzrušujúce obchodné modely a dovolí zákazníkom stráviť čas v aute tak, ako budú chcieť,” dodáva šéf Volvo Hakan Samuelsson. V praxi to znamená, že Volvo 360c bude plne riadené počítačom a to vo všetkých prostrediach a situáciách.

K dosiahnutiu týchto cieľov predstavili švédski inžinieri a dizajnéri „nový jazyk“ vonkajších svetiel, ktoré komunikujú s ostatnými účastníkmi premávky prostredníctvom zvukov, farieb a ďalších vizuálnych prvkov.

Volvo Vera

Divízia Volvo Trucks vlani predstavila elektrický autonómny ťahač nazvaný Vera. V podstate je to len podvozok bez kabíny, a teda aj šoféra, ktorý môže ťahať prakticky akýkoľvek náklad. Podľa niektorých odborníkov však absencia spomínanej šoférskej kabíny výrazne nabúrala aerodynamiku ťahača Volvo Vera.

Ten by sa mal hlavne zo začiatku využívať v kontrolovaných podmienkach, napríklad v rozľahlých logistických centrách. Švédska automobilka tak dala jasne najavo, ako si predstavuje budúcnosť nákladnej cestnej dopravy.

Zrejme si aj nájde rýchlo svojich fanúšikov a uplatnenie najmä medzi autodopravcami hľadajúcim profesionálnych vodičov. Výhodou plne elektrického a plne autonómneho ťahača Vera je fakt, že vďaka nehlučnej a bezemisnej prevádzky sa dá používať prakticky kdekoľvek, vrátane hustej mestskej zástavby.

/PEUGEOT/

Peugeot e-Legend

Francúzsky koncept odkazuje svojimi tvarmi na legendárny model 504 Coupé zo 70. rokov minulého storočia. Vozidlo je 465 cm dlhé, 193 cm široké a len 137 cm vysoké, pričom rázvor má hodnotu 269 cm. Futuristická štúdia sa pohybuje na 19″ kolesách Michelin.

Peugeot e-Legend má dva elektromotory, ktoré dosahujú dohromady maximálny výkon 340 kW a krútiaci moment 800 Nm. Z nuly na stovku sa dostane za menej do 4 sekundy a maximálna rýchlosť bola obmedzená na 220 km/h. Veľká 100kWh batéria by mala podľa relatívne realistickej normy WLTP postačiť na dojazd 600 km.

Vďaka rýchlo-nabíjaniu je možné dobiť energiu na 500 km v priebehu 25 minút. V interiéri sa nachádza celkovo šestnásť displejov. Okrem predného 49-palcového, ktorý slúži namiesto prístrojovej dosky, tam nájdete napríklad 29″ displeje zabudované vo dverách alebo 12″ umiestnené v slnečných clonách a podobne.

/FORD/

Ford F-Vision

V podstate ide o nákladné vozidlo, ktoré disponuje nielen sofistikovaným spôsobom pohonu, ale aj autonómnym riadením štvrtého stupňa. Divízia Ford tvrdí, že koncept Ford F-Vision má vynikať absolútne výnimočnou aerodynamikou, ktorá je okrem sofistikovane oblého tvaru dosiahnutá napríklad aj použitím kamier namiesto spätných zrkadiel. Futuristicky pôsobia aj LED pásy namiesto tradičných a konvenčných svetiel.

Z kapoty zmizlo aj logo automobilky Ford v tradičnom modrom ovále. Ten nahradil nápis Ford, ktorý je ako inak vytvorený tiež z LED pásov. Koncept nového ťahača bude údajne čisto elektrický, to znamená, že nebude za žiadnych okolností nikdy produkovať priame emisie. Pokročilé autonómne riadenie má byť schopné kompletne prevziať kontrolu nad celou súpravou.

Ford Mach 1

Automobilka Ford Motor presne pred rokom ukončila európsku produkciu modelu Focus Electric, z ktorého sa predalo len 61 kusov. Teraz však chystá protiútok. Aj na starý kontinente by totiž o dva roky malo doraziť elektrické SUV, ktoré dostalo zatiaľ pracovný názov Mach 1.

Motoristickí odborníci očakávajú kompaktné SUV, ktoré bude využívať novú platformu C2 s pohonom na predných kolesách. Na rovnakej modulárnej platforme je postavený aj pripravovaný Ford Focus. Ford už skôr naznačil, že nové elektrické vozidlo by malo mať dojazd takmer 500 kilometrov.

Predávať sa bude aj v Európe, kde automobilky využívajú eufóriu z vývoja športovo-úžitkových modelov, ktoré sú elektrifikované. Okrem plne elektrického SUV sa dostane na trh aj hybridná verzia legendárnych modelov pick-upov F-150 a Mustang, ale tiež Transit Custom Plug-in Hybrid.

/HYUNDAI/

Hyundai FCV Truck

Okrem značky Toyota, to s vodíkovým pohonom myslí vážne aj Hyundai. Juhokórejský gigant ukázal na veľtrhu úžitkových vozidiel v Hannoveri elektrický kamión Hyundai FCV na vodík. Nákladný automobil na vodík je v podstate ďalším modelom v rade po verziách Hyundai ix35 Fuel Cell a Hyundai Nexo.

Na rozdiel od konkurenčnej Toyoty Mirai si ich však zatiaľ nie je možné bežne kúpiť. Hyundai v prípade čerstvého vodíkového kamiónu vsadil na efektívnu aerodynamiku a dizajn odlišný od zvyšku nákladnej produkcie. Presné špecifikácie však zrejme ázijská automobilka odhalí až v Nemecku, rovnako ako detailnejšie plány na uvedenie vozidla na európsky trh.

Spoločnosť Hyundai Motor súčasne nedávno dokončila v Kórejskej republike prvú „autodráhu“ s autonómnym navigačným návesom. Nákladné auto Hyundai Xcient premáva medzi mestami Uiwang a Inčchon približne rýchlosťou 40 km/h, pričom nesie veľký náves, ktorý simuluje nákladnú prepravu.

Genesis Essentia

Luxusná divízia koncernu Hyundai, ktorá je známa pod názvom Genesis, má neutíchajúci apetít. Jej štúdia Essentia sa pohráva s myšlienkou elektrického „gran turisma.“ Vydarený dizajn vozidla pôsobí futuristicky zvonku aj zvnútra. Základom elektromobilu s výškou 1270 cm je karbónový monokokový podvozok, ktorý využíva zavesenie kolies typu „pushrod“ a krídlové dvere.

Namiesto konektivity na palube ponúka diskonektivitu. Druhou najdôležitejšou konštrukčnou súčasťou je balík batérií. Výrobca tvrdí, že koncept akceleruje z pokoja na necelých 100 km/h za rovné tri sekundy a bude mať pohon 4×4. Essentia je elektromobilom poháňaným bližšie nešpecifikovanými elektromotormi neznámeho výkonu.

Tie čerpajú svoj výkon z vysokokapacitného akumulátora umiestneného v stredovom tuneli. Predné svetlomety sú na prvý pohľad tenké, avšak vďaka využívanej laserovej technológii aj dostatočne účinné. Súčasťou pozoruhodného vozidla je aj umelá inteligencia, ktorá sa snaží osvojiť vodičove návyky, aby potom presne odhadla, kedy má aký systém automaticky aktivovať.

Hyundai Kite Buggy

Spoločnosť Hyundai Motor po čase opäť spojila svoje sily s turínskou školou designu IED. Ľahká futuristická dvojmiestna plážová buggy môže byť premenená na jednomiestny vodní skúter. Navrhlo ju 15 študentov magisterského štúdia dizajnu dopravných prostriedkov na IED v spolupráci s Európskym dizajnérskym centrom Hyundai.

Interakcie medzi šoférom a vozom Hyundai Kite prebiehajú pomocou mobilného telefónu užívateľa, čím je zaistené intuitívne ovládanie všetkých funkcií automobilu. Hyundai Kite je vozidlom bez dverí, strechy aj okien, ktoré môže jazdiť na ceste aj po vode.

Tvorí ho škrupinová konštrukcia karosérie s dĺžkou 3745 mm a výškou 1455 mm. Jej plochy sa vzájomne prelínajú, čím vzniká nekonečná štruktúra kríženia a kriviek. Dizajnéri chceli minimalizovať bariéry medzi exteriérom a interiérom, a tým vytvoriť funkčný a zábavný dopravný prostriedok.

Le Fil Rouge

Hyundai Motor si pripravil pre vlaňajší autosalón v Ženeve hneď niekoľko pozoruhodných svetových premiér. Okrem nového elektromobilu Kona Electric, čerstvej generácie modelu Santa Fe a novinky Hyundai Nexo na vodíkový pohon, to bola aj futuristická štúdia Le Fil Rouge.

Hyundai sa navyše blysol inteligentným individualizovateľným interiérom s pripojením k internetu vecí, ktorý ukazuje možnosti prepojenia medzi umelou inteligenciou, internetom vecí a detekciou zaťaženia vodiča stresom. Hyundai zrealizoval štúdiou Le Fil Rouge nový prístup s označením „ľahká architektúra“, ktorý rozširuje základy designu značky o progresívnu identitu.

Ľahká architektúra vytvára dynamický vzhľad. Vozidlo vyvoláva dojem pohybu vpred. Predné aj zadné strešné stĺpiky a strecha dokonale zapadajú do klenutej siluety vozidla, akoby bolo auto načrtnuté jedným ťahom. Originálny vzhľad a štýl štúdie je rozpoznateľný taj vďaka širokej, vrstvenej kapote motoru v kombinácii so zdokonalenou kaskádovitou maskou chladiča.

Nový vývojový stupeň kaskádovitej masky chladiča sa vyznačuje trojrozmerným spracovaním. Obojsmerná ventilačná sústava, inšpirovaná technikou z leteckého priemyslu, privádza prúdiaci vzduch cez zakrivený povrch ľahkej „trúbkovitej architektúry.“

/RIVIAN AUTOMOTIVE/

Rivian R1T a R1S

Módna vlna s atraktívnymi elektrickými pick-upmi je na vzostupe. Moderné elektrické pick-upy už nemajú za cieľ len plniť funkciu „pracanta“. Preto sú dnes nielen efektívne, ale aj efektné. Americký start-up Rivian Automotive zaujal na autosalóne v Los Angeles hneď dvoma elektrickými štúdiami. Koncepty päťmiestneho pick-upu Rivian R1T aj sedemmiestneho SUV Rivian R1S sa dostanú na trh v roku 2020.

R1T ponúkne v prvom rade zaujímavé jazdné vlastnosti a dojazd. V závislosti od nastavenej konfigurácie hovorí výrobca o dojazde 370 až 650 km, pričom tento úžitkový automobil dokáže akcelerovať z pokoja na stovku za necelé 3 sekundy! Vzhľadom na fakt, že automobil váži 3,5 tony a odvezie náklad s hmotnosťou 5 ton, je spomínané zrýchlenie skutočne pozoruhodné.

Najlepšiu akceleráciu z 0 na 96 km/h ponúkne prevedenie so 135 kWh batériou, výkonnejšiemu to trvá o 0,2 sekundy dlhšie a najslabšiemu 4,9 sekundy. Obe spomínané vozidlá disponujú kvartetom elektromotorov, pričom v každom kolese je jeden. Každý z nich ponúka maximálny výkon 200 koní, takže celé auto má až 800 koní (588 kW). Krútiaci moment podľa výrobcu má dosahovať celkovo hodnotu 1120 Nm.

Univerzálny pick-up bude na trhu k dispozícii s niekoľkými veľkosťami akumulátorov. Ponuka začína na verzii 135kWh s dojazdom cez 480 km. Drahšia verzia so 180kWh by mala zvládnuť na jedno nabitie vzdialenosť väčšiu ako 640 km. Samozrejmosťou je rýchle nabíjanie, za 20 minút získate dostatok energie na to, aby ste mohl absolvovať ďalších 120 až 180 km.

/BOLLINGER/

Bollinger B1 a B2

Americká spoločnosť Bollinger Motors oslovuje zákazníkov hranatými elektrickými automobilmi do náročného terénu. Aj vďaka desaťtisícom objednávok bude Bollinger B1 SUV uvedený na trh už v budúcej sezóne a Bollinger B2 pick-up v roku 2020. B1 SUV je elektrické terénne vozidlo s ostrými rysmi.

Minimalistický dizajn v ostrom protiklade k súčasným mestským a „imidžovým“ modelom SUV si našiel vďaka svojej jednoduchosti okamžite svojich konzervatívnych, ale praktických fanúšikov. Pohon majú na starosti dva elektromotory s kombinovaným výkonom 270 kW a krútiacim momentom 640 N.m, ktoré vďaka svojmu umiestneniu poháňajú obe nápravy.

Vozidlo, ktoré váži 1769 kg sa tak dokáže rozbehnúť z nuly na stovku za 4,5 s, pričom maximálna rýchlosť je 204 km/h. Bollinger B2 ale súčasne dokáže utiahnuť až takmer trojtonový náklad. Elektromotory čerpajú svoju energiu z líthium-iontových batérií, ktoré sú k dispozícii v dvoch verziách.

Základná ponúkne kapacitu 60 kWh, zatiaľ čo tá lepšia rovných 100 kWh. V závislosti na tom sa dojazd modelu Bollinger B1 pohybuje medzi 200 a 300 km. Dobitie slabších batérií jednosmerným prúdom v rýchlonabíjačke trvá 45 minút, zatiaľ čo v prípade tých silnejších je táto doba o polhodinu dlhšia.

/NUCLEUS/

Nucleus Icona

Tento koncept možno pokojne zaradiť do kategórie uletené futuristické projekty. Plno autonómne elektrické vozidlo Nucleus EV je produkt od talianskej dizajnovej firmy Icona a súčasne novou verziou modelu Neo EV.

Elektromobil meria na dĺžku 5,25 m, široký je 2,12 m a vysoký 1,75 m, pričom stojí na obrovských kolesách s priemerom 26 palcov. Konvenčné tvary ustúpili do pozadia, prednosť dostali „tekuté“ krivky a hladké línie. Súčiniteľ odporu vzduchu sa nachádza pod hodnotou 0,25, čo už dnes asi nikoho neprekvapí.

Zatiaľ však ide len o pozoruhodnú štúdiu, o sériovej výrobe sa nehovorí po tichu ani nahlas. Interiér je v podstate luxusnou obývačkou so všetkým mysliteľným komfortom s ohľadom na dopravný prostriedok. Dve pohodlné kreslá, stôl, striedma digitálna domácnosť a príjemný design. „Mobilné miesto pre život“ nemá žiadne pedále, volant a už vôbec nie palubnú dosku.

/TOYOTA/

Lexus LF-1 Limitless

Koncept futuristického crossoveru je novou vlajkovou loďou prémiového odvetvia značky Toyota, ktorá kombinuje mimoriadne jazdné vlastnosti s luxusom, technológiami, inováciami a najmodernejšími dizajnovými prvkami japonskej značky.

Lexus LF-1 Limitless môžu poháňať palivové články, hybridný systém, plug-in hybridný pohon, zážihový motor alebo len elektromotor. Okolo roku 2025 má byť pre každý model Lexus po celom svete v ponuke buď čisto elektrický model, alebo variant s možnosťou elektrického pohonu.

Auto so sympatickým tvarovaním karosérie navrhlo dizajnérske štúdio Calty z Kalifornie. Ich rukopis nesie aj napríklad koncept Toyota FT-1, teda základ pro novú Toyotu Supra. Vonkajšiemu designu dominuje robustná maska na prednej časti s dlhou kapotou, celkovo ide o uhladené a dynamicky pôsobiace vozidlo.

/X-EV Moto/

LSEV

Prototyp elektrického automobilu LSEV od čínskej spoločnosti X-EV Motor sa vyrába pomocou 3D tlačiarne. V Šanghaji testovaný automobil pozostáva len z 57 komponentov a na jeho výrobu postačia tri dni!

Čínsky Polymaker je rýchlo expandujúca spoločnosť špecializujúca sa na 3D tlač. A práve zo spolupráce s talianskou firmou X-Electrical Vehicle, ktorá úspešne pôsobí na trhu s elektromobilmi pre pomaly jazdiace vozidlá, vzišiel spomínaný prototyp mestského miniauta.

Tak trochu futuristický dizajn vozidla je inšpirovaný už známymi mestskými automobilmi ako sú napríklad Smart ForTwo alebo Volkswagen Up. Revolučná je však technológia 3D tlače, vďaka ktorej bolo nutné zredukovať počet súčiastok respektíve komponentov z bežných asi 2000 na necelých 60.

/BUICK/

Velite 6 a SUV Enspire

Najstaršia americká automobilka Buick zahájila útok na ázijský trh. Na autosalóne v čínskom Pekingu predstavila svoje dva nové atraktívne koncepty – hybrid Velite 6 a elektrické SUV Enspire. Enspire predstavuje štúdiu veľmi vydareného crossoveru.

Pod kapotou tohto elektrického SUV nájdeme elektromotory s celkovým výkonom 410 kW, ktorým posiela energiu zatiaľ nešpecifikovaná kapacita akumulátorov. Americký výrobca však prezradil, že tieto akumulátory sa môžu dobíjať bezdrôtovo, pričom rýchlonabíjačka potrebuje na 80 % nabitie len 40 minút. Dojazd na plne nabité batérie atakuje hranicu 600 km.

Zaujímavá je aj akcelerácia z pokoja na stovku, ktorú vozidlo zvládne štyri sekundy. Koncept má aj špecifický interiér, v ktorom je najzaujímavejším prvkom „head-up displej“ cez celé čelné sklo. Model Velite 6 je elegantný hybrid, ktorý by mal konkurovať nielen cenou, ale aj vzhľadom a sofistikovanou technikou.

Pod kapotou je zážihový štvorvalec s objemom motora 1,5 litra, ktorý je doplnený dvoma striedavými motormi s permanentnými magnetmi. Akumulátory, ktoré vyrába čínska automobilka SAIC, sú líthiové a dajú sa dobíjať zo zásuvky. Na jedno nabitie a natankovanie absolvuje vozidlo trasu dlhú 700 km a to všetko pri priemernej spotrebe 1,4 l na 100 km. Zvláštnosťou automobilu je fakt, že sa otvára bez kľúča pomocou mobilu.

/TESLA/

Tesla Semi

Štyridsaťšesťročný Elon Musk si plný jeden sen za druhým. Vlani vyslal do vesmíru elektrický voz Tesla Reoadster, a neskôr oznámil, že jeho firma plánuje v roku 2023 vyrobiť 100.000 kusov elektrických ťahačov Tesla Semi. Kanadsko-americký podnikateľ a technologický vizionár narodený v Juhoafrickej republike je šéfom vesmírnej spoločnosti SpaceX aj automobilky Tesla Motors, pričom súčasne pôsobí na pozícii predsedu spoločnosti SolarCity.

Tesla Semi by mala stáť od 180.000 amerických dolárov vyššie (145.950 eur) a na jedno nabitie absolvuje 800 km pri maximálnom zaťažení a diaľničnej rýchlosti. Z nuly zvýši rýchlosť na 96 km/h bez nákladu za päť sekúnd a s nákladom za 20 sekúnd! Náklad môže vážiť až 36.300 kilogramov. Batéria sa nabíja polhodinu. Kamióny s naftovým motorom dokážu prejsť na jednu nádrž 1600 km a ich prevádzka je podľa samotného Muska o 20 percent nákladnejšia než prevádzka elektrickej verzie.

/FISKER/

Fisker EMotion

Do ringu s elektromobilmi vletel ambiciózny hráč. Legendárny automobilový dizajnér Henrik Fisker, predstavil na veľtrhu spotrebnej elektroniky CES v Las Vegas elektroauto Fisker EMotion. Vozidlo s avizovaným dojazdom 640 km je v podstate luxusný sedan pre majetnejších zákazníkov. Čoskoro však má nasledovať aj cenovo dostupnejšie auto pre strednú triedu.

Na vozidle Fisker EMotion zaujme na prvý pohľad netradičný spôsob otvárania dverí. V interiéri je miesto pre päť ľudí, predovšetkým však každého upúta všadeprítomný luxus. Vidieť sú karbónové časti a tiež jeden veľký displej s veľkosťou 27 palcov. Fisker EMotion zvládne extrémne rýchle nabitie za 9 minút.

Spomínaných 640 km je reálna hodnota, ktorá bola nameraná podľa cyklu merania EPA, na Slovensku by sa pravdepodobne číslo dojazdu podľa cyklu NEDC prehuplo ďaleko cez 700 km. Fisker prizval na spoluprácu spoločnosť LG a spoločnými silami začali pracovať na batérii. Jej kapacita 145 kW je o celých 45 % vyššia než u najsilnejšej Tesly. Maximálna rýchlosť elektrického športiaku presahuje 250 km/h.

/ASTON MARTIN/

Aston Martin Lagonda Vision

Koncepčnou kreáciou Lagonda Vision Concept odkazuje Aston Martin na svoju vlastnú značku automobilov Lagonda, ktorú odkúpil po druhej svetovej vojne David Brown. Posledný model s týmto označením vyrobili v roku 1989, od tej doby značka luxusných vozidiel utíchla, až dodnes.

Aston Martin touto futuristickou štúdiou bez nulových emisií ukazuje ako je pripravený na novú modernú radu vozidiel, ktorá by mala uzrieť svetlo sveta v roku 2021. Koncept prakticky bez prednej kapoty je kratší a nižší než tradičné limuzíny.

Samotný pohon definuje proporcie vozidla, ktoré menej miesta venujú batožinovému priestoru a prednej časti určenej pre motory. Batérie s avizovaným dojazdom 644 km sa nachádzajú v podlahe, pričom elektromotory na nápravách príliš veľa miesta nezaberajú. Automobil je pripravený na čerstvú generáciu akumulátorov, ktoré vďaka absencii tekutého elektrolytu, znižujú riziko požiaru.

/RIMAC/

Rimac C_two

Druhý model od chorvátskej automobilky Rimac doslova „explodoval“ na autosalóne v Ženeve. Elektrický superšportiak Rimac C_two akceleruje z 0 na 96 km/h za 1,85 sekundy a autonómnu jazdu zvláda na štvrtej úrovni. Automobilka Rimac síce nepatrí k značkám s najväčším obratom, avšak zatiaľ každý jej model vzbudil značnú pozornosť laickej aj odbornej verejnosti. Rimac C_two má karbónový podvozok a podstatnú časť karosérie, avšak nijako zásadne ľahký nie je.

Kvôli 120kWh batériám umiestneným v podlahe váži voz 1950 kg, čo ale hravo vyvažuje neskutočným elektrickým výkonom. Celkovo štyri motory na každom z kolies majú dohromady 1914 koní (1408 kW) a združený krútiaci moment je 2300 Nm. Z nuly na 300 km/h zrýchli tento elektrický diabol za necelých 12 sekúnd. Maximálna rýchlosť podľa výrobcu je stanovená na 412 km/h, pričom elektrický dojazd vystačí podľa meracieho cyklu NEDC na 650 kilometrov.

/SF MOTORS/

SF5

Čínska automobilka SF Motors sa zviditeľnila vlani konceptom elektrického vozidla SF5, ktorý dokáže zistiť, či šofér pred jazdou pil alkohol. Pokiaľ je pod vplyvom zakázaných látok, neumožní mu s autom odísť. Vozidlo dokáže zrýchliť z nuly na 100 km do troch sekúnd. Na jedno dobitie bude mať dojazd zhruba 500 kilometrov a bude mať prvky autonómneho riadenia. Po výrobe prvého vozidla SF5, čo je v podstate elektrické SUV, bude nasledovať model SF7.

Ten je o trochu väčší, ale dizajnovo podobný. Pozoruhodná je aj samotná technika. Najvýkonnejší variant získa elektromotory s výkonom až 1000 koní. Výkon by sa mal pohybovať podľa nainštalovaných elektromotorov od 100 do 400 kW. Expandujúca čínska firma SF Motors súčasne kúpila spoločnosť zameranú na batériovú technológiu InEVit, ktorú vytvoril Martin Eberhard – pôvodný riaditeľ a spoluzakladateľ automobilky Tesla.

/RENAULT/

Renault EZ-GO

Automobilka Renault priniesla vlani do Ženevy kompletne elektrickú a autonómnu štúdiu s názvom EZ-GO. Podľa francúzskej predpovede by práve takto mohla vyzerať mestská doprava blízkej budúcnosti založená na spoločnom zdieľaní dopravného prostriedku. Strieborný robot na štyroch kolesách v tvare trapézy zaujme jedinými dohora výsuvnými širokými dvermi v prednej časti.

Tiež spodná časť sa vyklápa pre jednoduchší prístup dovnútra. Nemá žiadnu kapotu, pretože ju nepotrebuje a zbytočne by ste hľadali napríklad aj posuvné dvere. V sofistikovanom vozidle sedia oproti sebe na laviciach so samostatnými operadlami štyri osoby. V zadnom rohu na lavice nadväzuje pohovka pre ďalšiu dvojicu, takže miesta vytvoria polkruh v tvare písmena U.

Cestujúci sa cítia trochu ako v električke či autobuse, prípadne pri stole v reštaurácii, len ten samotný chýba. Tradičné usporiadanie interiéru však nehľadajte, podlaha je napríklad drevená. Do vnútra je možné nastúpiť s veľkým kufrom na kolieskach, zmestí sa aj maminka s kočiarom, vozičkári aj osoba s barlami.

/BORGWARD/

SUV BX7

Bývalá nemecká automobilka Borgward, ktorá vstala z popola vďaka čínskym investíciám, útočí s ďalším esom. Po predstavení SUV BX7 a jeho elektrickej varianty prichádza na scénu futuristická štúdia s názvom Isabella. Čerstvý koncept nesie jednoznačné odkazy na automobil Borgward Isabella, ktorý sa vyrábal v rokoch 1954 až 1961. Pri dizajne novej „Izabely“ dávali majstri dôraz na čo najlepšiu aerodynamiku, ideálne prúdenie vzduchu okolo karosérie.

Zabudnite na na klasické otváranie dverí a v podstate zabudnite na všetko, na čo ste boli doteraz navyknutí. Samotný dizajn vozu je luxusnou víziou hladiacou skutočne vpred. Palubnú dosku nahrádza voľne stojaca „surfovacia doska“ doplnená o trojuholníkovú konzolu ovládacieho panelu. Dotykové ovládanie, holografický displej umožňujúci zobrazovať údaje v 3D rozlíšení, volant bez akýchkoľvek ovládačov, luxusné sedadlá inšpirované kreslami moderného bývania.

Tento luxusný koncept v takej podobe na cestách síce neuvidíte, avšak niektoré prvky by sa do výroby určite mohli čoskoro dostať. Dva elektromotory poskytujú kombinovaný výkon 220 kW a krútiaci moment 450 N.m. Z pokoja na stovku dokáže akcelerovať za 4,5 sekundy a maximálnu rýchlosť má stanovenú na 250 km. Batérie, ktoré boli vyvinuté v spolupráci s firmou LG, umožňujú dojazd až 500 km, pričom na 80 % kapacity sa dobijú za polhodinu.

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov