Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Nemáte v dízlovom aute filter pevných častíc? Pozor na astronomickú pokutu!

Znečistenie ovzdušia smogom je postrachom nielen veľkých svetových aglomerácií v zimných mesiacoch aktuálnou témou aj našich zemepisných šírkach. Od začiatku roka bola aj na Slovensku vo viacerých rizikových oblastiach vyhlásená smogová situácia.

Jedným zo zásadných faktorov ovplyvňujúcich znečistenie ovzdušia a vytváranie smogu je vykurovanie pevnými palivami, ale negatívnu úlohu tu zohráva aj automobilová doprava. Množstvu smogu v ovzduší nahrávajú nízke teploty a zlé rozptylové podmienky. V poslednej februárovej dekáde zažilo alarmujúcu situáciu aj hlavné mesto Českej republiky. Podľa štatistík je v Prahe vyhlásený niektorý stupeň smogovej situácie priemerne päť až sedem dní do roka. Vzhľadom na hustotu automobilovej premávky pochádza v Prahe okolo 80 percent znečistenia ovzdušia  práve z dopravy. Pražský magistrát hľadá východiská a pripravuje vyhlášku o úplnom zákaze používania lokálnych vykurovacích telies na tuhé palivo, ale posvietil si aj na autá s naftovým pohonom. V spolupráci  s Políciou Českej republiky po prvý raz v histórii vôbec uskutočnil kontrolu zacielenú na autá s vymontovanými filtrami pevných častíc. Vozidla s podozrivými výsledkami v priamej premávke boli eskortované na stanice technickej kontroly, ktoré na základe analýz uskutočnili tvrdé závery  od peňažnej pokuty až po odobratie technického preukazu vozidla.

Filter pevných častíc, tzv. DPF filter je zariadenie, ktoré mnohí vodiči vôbec nemajú radi. Jeho povinnú prítomnosť na palubách naftových automobilov zaviedla Európska únia v roku 2010, predtým bol len v niektorých autách ako ich nepovinná súčasť. Filter pevných častí pritom vôbec nie je lacnou záležitosťou. Jeho výmena sa pohybuje  v stovkách eur a pritom sa  často sa nejedná o originálny diel, ale o filtre alternatívneho výrobcu, ktorých cena je násobne nižšia ako pri originálnych filtroch pri vysokej kvalite. Pre majiteľov najmä niektorých japonských vozidiel, ktorí nechcú mať odstránený filter je DPF z druhovýroby doslova spasením. Veď dať do jazdeného vozidla originálny filter za niekedy aj viac ako 3000 eur, alebo z druhovýroby za 600 až 1000 je obrovský rozdiel.

Rovnako sa neodporúča takzvané „vykuchanie“ DPF filtra, respektíve jeho odstránenie, pretože takéto vozidlo neprejde na emisnej kontrole a navyše riskujete aj vysokú pokutu v zahraničí. Rovnako čistenie DPF filtrov má často len dočasný, krátkodobý účinok a po prejdení niekoľko tisíc kilometrov sa problém so  zaneseným DPF filtrom vráti.

Vodiči pristupujú k odstraňovaniu filtrov pevných častíc najčastejšie z finančných dôvodov. Takáto zmena u automobilu ale nielen, že prispieva k horšej kvalite ovzdušia, majitelia áut sa zároveň vystavujú postihu za nelegálne správanie.

Od júna 2017 hrozí vodičom v Česku za jazdu s vymontovaným filtrom sankcia až 50 tisíc korún (1 953 eur).  U našich južných susedov vyjde taký zásah do vozidla ešte drahšie. Napríklad v Rakúsku sa podľa spotrebiteľského časopisu dTest trestá zámerné odstránenie filtra pevných častíc pokutou vo výške asi 5  tisíc eur.

Zásadný obrat ohľadom zmien týkajúcich sa postihovania vozidiel s vymontovanými, či poškodenými filtrami pevných častíc nastane až po  zmene legislatívy. Z odhadov odborníkov vyplýva, že päť percent vozidiel najviac znečisťujúcich ovzdušie emituje 70 až 80 percent škodlivých látok. Jedná sa predovšetkým o automobily s vymontovanými filtrami alebo rôzne upravené vozidlá. V rámci dohody medzi ministerstvom dopravy a Políciou ČR  dostanú policajti  ako súčasť výbavy  mobilné analyzátory. „Sme za  najprísnejšie sankcie a budeme sa veľmi snažiť, aby sme tieto autá dostali z ciest,“ vyhlásil k problematike  minister životného prostredia Richard Brabec.

Juraj Paška, foto: archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov