Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Lexus ES: Vitaj v Európe!

Lexus ES, nástupca modelového radu GS v Európe, potvrdil renomé značky a zároveň prekvapil.

Modelový rad ES, s ktorým sme na prvé zoznámenie zašli do španielskej Malagy, je celkom nový. Avšak iba v Európe. V Severnej Amerike je už ikonou, veď sa tam predáva od roku 1989. Jeho kumulatívny celosvetový predaj presiahol 2,3 milióna vozidiel. Mimochodom, Lexus ES spolu s väčším a luxusnejším LS boli vlastne prvými modelmi, ktorými sa značka Lexus koncom osemdesiatych rokov minulého storočia etablovala na automobilovom trhu. Aktuálne nám v Malage predstavili siedmu generáciu modelu ES a v Európe nahradí súčasný model GS.

Prekvapivo šoférske

Po nedávno predstavených modeloch LS a LC je ďalším v rade, ktorý má zmeniť vnímanie značky – má ju posunúť od „iba“ luxusnej a spoľahlivej značky k luxusnej a spoľahlivej značke so silným emočným nábojom. A po prvých zoznamovacích jazdách musím povedať, že sa mu to u mňa darí. Darí sa mu to dizajnom, pocitom vo vnútri auta aj kvalitou podvozka. Najmä ak hovoríme o verzii F Sport, ktorá sa v modelovom rade ES objavuje vôbec po prvýkrát. F Sport sa totiž okrem rôznych dizajnových „serepetičiek“ (maska chladiča so špecifickou mriežkou, spojler na veku kufra, 19-palcové disky kolies…) od ostatných verzií líši najmä podvozkom s adaptívnymi tlmičmi a skvelými F Sport sedadlami. Podvozok bol výborným partnerom, keď som ES povykrúcal na cestičkách v kopcoch nad Malagou. Podotýkam, že to boli iné „tanečky“: doprava – doľava, hore – dole, rýchla zmena rytmu – raz sa zákruty striedali v rytme samba, inokedy v rytme valčíka… Škoda, že u nás nemáme také cesty. Veľmi ma prekvapilo, ako veľmi šoférsky zábavné je „é-esko“. A to aj napriek tomu, že vpredu má iba McPherson a nie lichobežník. Dokonca aj riadenie je veľmi komunikatívne. Dobrému pocitu z jazdy po tancujúcich cestičkách pomohli aj spomínané F Sport sedadlá. K tomu som si vedel nastaviť dobrý posed za volantom – nemusel som sa rozhodovať, či si nastavím polohu na pedále alebo volant. Musím sa priznať, že som od Lexusu – tobôž od luxusnej limuzíny – takýto nával šoférskych emócií vôbec nečakal. Pritom podvozok aj celé auto je fantasticky odhlučnené – ako „starý dobrý“ Lexus. Za všetky riešenia spomeniem dve. Po prvé, bežné autá majú podlahu pokrytú zvukovo absorpčným materiálom na 68 %, ale Lexus ES ju má pokrytú na 98 % a nie hocijakým, ale trojvrstvovým. Po druhé, ES využíva špeciálne hlukovo absorpčné disky kolies z modelu LS.

Iba o 1 mm menej ako v LS

Inžinieri sa chválili celkom novým multimediálnym zariadením s 12,3-palcovým displejom. Ten však nie je dotykový – na to je príliš ďaleko od ruky, ale ovládate ho z dotykovej plôšky na stredovom tuneli pomocou kurzora. Áno, systém je citeľne rýchlejší ako predošlá generácia, ale ešte je čo vylepšovať. Napríklad zoomovanie navigácie pri odbočovaní na križovatkách či kruhových objazdoch. O tom, že vpredu vládne najvyššia miera spokojnosti, ani nemusím hovoriť. Vyzdvihnúť však musím priestor na zadných sedadlách – pasažieri majú na nohy až 1 022 mm, čo je iba o 1 mm menej ako vo vlajkovej lodi LS (samozrejme, v krátkej verzii LS).

 

 Iba 5,3 l/100 km

Lexus ES je postavený na celkom novej podlahovej GA-K (Global Architecture-K) a s využitím moderných vysokopevnostných materiálov a sofistikovaných technológií, čo mu spolu zabezpečuje extrémne nízku hmotnosť, vysokú pevnosť karosérie, ale aj nízku polohu ťažiska. Do západnej a strednej Európy prichádza ES vo verzii 300h, teda ako hybrid s 2,5-litrovým benzínovým motorom a elektromotorom, ktoré spolu vyvinú 160 kW (218 k). Priemerná spotreba je iba 5,3 l/100 km, a to už podľa prísnejšej normy WLTP! Lexus zdôrazňuje, že ide o samonabíjací systém, ktorý nemusíte strkať do zásuvky. Na ostatných trhoch bude dostupný aj ako ES 200, ES 250 a ES 350. Uvidíme, ktorý z nich a či vôbec sa dostane k nám. Mne osobne sa jediná alternatíva vidí ako málo, ale položme si otázku: koľko by sa predalo nehybridných verzií? Pri pohľade na štatistiky predaja Lexusu veľmi málo.

Počítač a oscarový režisér

Pikoška na záver: Keď budete vidieť televíznu reklamu na model ES, tak si spomeňte, že ju vytvoril počítač s umelou inteligenciou. Počítač prešiel asi všetky možné reklamy na autá za ostatných 15 rokov, okrom toho analyzoval množstvo audio a vizuálnych, ale aj textových dát a z nich vyhodnotil, čo najviac zaberá na potenciálnych klientov značky a nakoniec napísal scenár. Nuž a toho sa chopil oscarový režisér Kevin Macdonald, ktorý to celé natočil.

V rámci prezentácie novej generácie ES nám Lexus v Malage predstavil aj faceliftované kupé RC. Dizajnéri doň implementovali prvky modelu LC, ale upravili aj aerodynamiku. Gro úprav sa sústredilo na naladenie podvozka s ohľadom na lepší grip a lepšiu ovládateľnosť, zlepšenie reakcií riadenia a hnacieho systému. A to všetko je podporené zvýšenou tuhosťou karosérie. Viac sa dozviete v teste, ktorý nás čaká už čoskoro.

Text: Peter Varga, foto: autor a archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov