Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Ford Focus: Útok na vrchol

Ford Focus je od vzniku etalónom pre posudzovanie kvalít podvozka vo svojej triede. Udržala si aj najnovšia generácia túto pozíciu a pridala aj ďalšie zlepšenia?

Prvý Ford Focus predstavili pred dvadsiatimi rokmi, v roku 1998. Päťdverový hatchback vtedy šokoval svojím vzhľadom. Nezabudnuteľný (no, žiaľ, smrteľný; zomrel v r. 2011) Claude Lobo, priekopník počítačového dizajnu, dokázal presadiť svoj netradičný názor a vkus. Čas mu dal za pravdu. Rovnaký pozitívny úžas vyvolala aj konštrukcia viacprvkovej zadnej nápravy, vtedy označovaná Control Blade. Focus s ňou dokázal na ceste takmer čokoľvek a je len logické, že nasledovalo aj dobytie najvyšších športových mét.

Test Ford Focus

Štvrtá generácia

Súčasná novinka je štvrtou generáciou úspešného modelového radu. Od minulých ju rozoznáte na prvý pohľad. Vyzerá podstatne dynamickejšie a sofistikovanejšie. Pri pohľade zboku vynikne až športová dynamika tvarov. Nemožno si nevšimnúť relatívne dlhú kapotu motora a dosť vzad posunutú celú kabínu. To siluetu, zakončenú nemalým spojlerom nad zadným oknom, vizuálne zrýchľuje. Krásny pohľad je aj (na rozdiel od prvej generácie) zozadu. Vynikne naširoko rozkročený podvozok i nižší a široký profil karosérie. Samozrejme, predná časť dnes už s neodmysliteľnou „astonovskou“ maskou a LED svetlami tiež nemá chybu. Treba však zmieniť aj mnoho pekných detailov, za iné aspoň jeden: za kotúčmi bŕzd sú kovové kryty, ktoré dávajú im cez pekné, riedke liatinové disky športovo vyniknúť.

Test Ford Focus

Väčší a prehľadný

Kto pozná predchádzajúce generácie, zbadá rozdiel už po otvorení dverí. Predných i zadných. Najmä vzadu pribudlo miesto, veď rázvor teraz dosahuje 2 700 mm. Sadol som si „sám za seba“ a mojich 186 cm nemalo problém ani s kolenami, ani s hlavou. Čo však oceňujem prinajmenšom rovnako, je bezproblémové nastupovanie cez dostatočne veľký otvor dverí i miesto na chodidlá. To, že dostatok miesta je aj na predných sedadlách, považujem v tejto triede za samozrejmosť. Nie však už triezvu eleganciu do čierna ladeného interiéru s matnými intarziami s titánovým vzhľadom. Korešpondujú s ním aj textilné, výborne tvarované a primerane tuhé sedadlá. Dostatočne vedú v zákrutách, no neobťažujú tuhosťou vyšších bočníc pri nastupovaní. Palubná doska má azda až prekvapivo triezvy, no opäť veľmi elegantný tvar. Prístroje s typicky fordovskými modrými ručičkami sú usporiadané klasicky. Tie pod volantom trocha prekvapia dosť kolmou pozíciou, no vodič to časom ocení – nikdy sa v nich nič nezrkadlí a ani ony sa nezrkadlia v oknách. Dominantným znakom je dnes už neodmysliteľný centrálny dotykový displej uprostred palubnej dosky. Jeho grafika je prehľadná a reakcie sú primerane rýchle. Keď už sme pri infotainmente: prepojenie s mobilom (dá sa bezdrôtovo nabíjať) je vynikajúce. Navigáciu Waze môžete sledovať cez displej vozidla a jej zvuk cez sústavu. Nie je to celkom samozrejmé! Dobré je, že najčastejšie používané ovládanie rádia, klimatizácie aj asistenčných systémov sa vykonáva hardvérovými tlačidlami. Netreba sa teda preklikávať cez menu na displeji, čo býva počas jazdy v niektorých autách neraz „o život“.

Test Ford Focus

Komfort, zážitok, radosť

Týmito prívlastkami si dovolím charakterizovať jazdu. Začnem tým, čo ma nadchlo najviac: podvozok je naozaj skvelý! Tým viac, že naše vozidlo bolo vybavené jednoduchšou z dvoch typov zadnej nápravy. Podvozok je tuhý, no naladenie je vynikajúce. Nerovnosti vozovky vodičovi netají, no dokáže ich interpretovať bez zbytočnej straty komfortu. Smerová stabilita je špičková, náklony len primerané a všetko toto podčiarkuje bezchybné riadenie. Podvozok vďaka nemu rozumie vodičovi a vodič chápe, kam až s nárokmi môže zájsť. Pokračovanie tradície? Nielen to, je to ďalší stupeň!

Motor, trojvalcový „litrík“ s výkonom 92 kW (125 k), je ovenčený mnohými oceneniami. Focus je s ním tichý, svižný a  úsporný. Páčil sa mi, hoci v čase jeho vzniku som mu veľmi neveril. Priemerná spotreba počas testu 5,5 l/100 km je výborná a  takmer totožná s „papierovou“. Jeho dobre utlmený zvuk nemožno za studena nazvať ušľachtilým, no po zohriatí ho už nevnímate a na diaľnici (3 000 ot.min-1) akoby v aute ani nebol. V kombinácii s bezproblémovou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou vám umožní si s Focusom aj zašantiť. Len to chce ho trocha držať v otáčkach. Nebojte sa, má to rád a aj v tých vysokých má radosť zo života. Samozrejme, nezabudnite si predtým zapnúť športový režim.

Kvantum pomocníkov

Nová generácia je plná najmodernejšej techniky. Z tých nie samozrejmých v tejto triede spomeňme HLA (asistent rozjazdu do kopca), EPAS (elektrický posilňovač riadenia s variabilným účinkom), EPB (elektrická parkovacia brzda), LDW (varovanie neúmyselného opustenia jazdného pruhu), LKA (automatické navrátenie do jazdného pruhu), Pre-Collision Assist (podpora aktívneho brzdenia bez zásahu vodiča pri hrozbe kolízie) a v rámci neho ukazovateľ i výstraha bezpečnej vzdialenosti. Podotýkam, všetky sú v základe všetkých stupňov výbavy. Vo výbave Titanium nechýba napr. systém SYNC3 s funkciou hlasového ovládania (napr. navigácie). K ďalším (príplatkovým) príjemnostiam testovaného exempláru patrila súprava Winter s elektricky vyhrievaným predným oknom, dýzami jeho ostrekovačov, prednými sedadlami a volantom. Rovnako 17“ disky kolies, predné LED svetlomety a zadné tmavé okná či parkovací asistent so snímačmi vpredu i vzadu.

Presvedčivá skúsenosť

Nový Ford Focus presvedčil, že patrí k tomu absolútne najlepšiemu, čo je v triede kompaktných (nielen) hatchbackov k dispozícii. Je presne taký, aké má takéto vozidlo byť: nezainteresovaného laika ničím neobťažuje a poskytuje mu komfort, bezpečnosť, hospodárnosť a iné vlastnosti, o ktorých vysokej úrovni ani nevie a ktoré poriadne ocení, až keď si sadne do iného, veľmi pravdepodobne horšieho auta. Naopak, odborník, či nadšenec alebo aspoň fanúšik, si dokáže vychutnať vynikajúci podvozok a jeho spoluprácu s riadením, motorom a prevodovkou, kvantum najmodernejšej techniky, premyslenú a zrelú ergonómiu všetkých ovládačov a interiéru ako celku vrátane batožinového priestoru, dostatok miesta, absolútne dynamický, no nie arogantný vzhľad a v neposlednom rade 5 rokov alebo 120 000 km záruky. Jednoducho nový Ford Focus je poriadne a poctivé auto, ktoré bude svojmu majiteľovi bez problémov slúžiť mnoho rokov a do ktorého sa bude každé ráno tešiť.

 

STRUČNE

Čo treba uznať: Nový Focus atakuje absolútnu špičku svojej triedy.

Čo nám chýbalo: Adaptívny tempomat.

Čo nás prekvapilo: Vynikajúci podvozok aj s jednoduchšou zadnou nápravou.

 

ZÁKLADNÉ TECHNICKÉ PARAMETRE Ford Focus 1,0 EcoBoost Titanium

 

Opel Astra 1,0 Turbo S/S Dynamic Volkswagen Golf 1,0 TSI

Edition Comfortline

Cena základ/verzia/test [€] 14 990/19 290/22 655  14 090/16 990 / – 14 960/16 630/
Záruka 5 rokov/120 000 km 5 rokov/150 000 km Xx/xxx
Motor [typ/valce/ventily] zážihový, prepĺňaný R3/12V zážihový, prepĺňaný R3/12V zážihový, prepĺňaný R3/12V
Objem valcov [cm3] 999 999
Max. výkon [kW (k) / ot.min-1)] 92 (125)/6 000 77 (105)/4 500 – 6 000 81 (110 k)/5 000 – 5 500
Max. krútiaci moment [Nm / ot.min-1)] 170/1 400 – 4 500 170/1 800 – 4 300 200/2 000 – 3 500
Max. rýchlosť [km/h] 200 195 196
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] 10,0 11,6 9,9
Spotreba výrobca [l/100 km] 5,1 6,2 – 5,6 4,9 – 4,8
Test AM [l/100 km] 5,5
Emisie CO2 [g/km] 115 141 – 126 112 – 109
Dĺžka/šírka/výška [mm] 4 378/1 979/1 452 4 370/1 809/1 485 4 365/1 799/1 492
Rázvor osí náprav [mm] 2 700 2 662 2 620
Objem batožinového priestoru [dm3] 375 – 1 354 370 – 1 210 380 – 1 270

 

Ford Focus 1,0 EcoBoost a konkurencia

Ford Focus 1,0 EcoBoost Titanium

+ vynikajúci podvozok

+ priestorová ponuka

+ veľa asistenčných systémov v základnej výbave

– nekomunikuje hlasovo v slovenčine

 

Opel Astra 1,0 Turbo S/S Dynamic

+ sedačky s certifikátom AGR

+ adaptívne svetlá

+ konektivita

– vyššia nakladacia hrana

– mdlý prejav motora

 

Volkswagen Golf 1,0 TSI  Edition Comfortline

+ imidž

+ ergonómia

+ úsporné motory

– zložitá regulácia podsvietenia prístrojov

– niektoré prvky ovládania infotainmentu

Text: Dalibor Klíma, foto: Juraj Hrivnák

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov