BMW M5: Absolutórium
BMW M5 je auto, ktoré nahradí všetky ostatné. Raz limuzína, raz superšport, M5 vás ohúri v každej polohe. Je to jedno z objektívne najlepších áut, na akom som kedy jazdil.
Bola len otázka času, kedy supervýkonné sedany opatrne požiadajú o pomoc s prenosom hnacej sily ďalšiu nápravu. BMW so svojou „em-päťkou“ atakovalo hranicu 600 koní už aj s predchádzajúcou generáciou, aj keď len v prípade špeciálnych edícií. Nová M5-ka má 600 koní už v sérii a aby sa z každého pridania plynu nestal boj medzi požiadavkami vodiča a blikajúcim oranžovým svetielkom, dostala pohon všetkých štyroch kolies. Možno sa to hardcore fanúšikom (a internetovým hrdinom) bude zdať ako svätokrádež, avšak ja hovorím, že je to to najlepšie, čo sa „em-päťke“ mohlo v tejto situácii stať.
Hlavne nenápadne
BMW M5 si svojich fanúšikov získalo tým, že bolo relatívne nenápadné. Až na pár znakov, na ktoré reagujú väčšinou iba tí, čo vedia, sa veľmi podobá na „obyčajný“ päťkový bavorák. Toto auto ste si teda mohli dovoliť používať kedykoľvek, nech už bolo vaše postavenie akékoľvek. M5-ka nikdy nebola vulgárna. To platí aj pre jej najnovšiu generáciu. Predný nárazník má nevyhnutne zväčšené nasávacie otvory, veď taký výkon treba schladiť. Je trochu agresívnejší, ale všetko je v medziach bontónu. V predných blatníkoch sú krásne výduchy, ktorých horná línia pokračuje po celom boku karosérie. Vzadu potom len decentný difúzor a už trochu menej decentné štyri výfuky. Aj tie by možno niekto prehliadol, no len kým by ste nenaštartovali.
Z plného hrdla
BMW M5 sa totiž k životu preberá mohutným zaburácaním, ktoré by si niekto ľahko pomýlil s prichádzajúcou búrkou. Staronový motor 4,4 V8 dopovaný dvoma turbodúchadlami totiž konečne dostal poriadne hlasivky v podobe aktívneho výfuku s precízne naladenými tlmičmi. Znie tak, ako mala znieť aj predchádzajúca M5-ka a konečne nepotrebuje reproduktorové „silikóny“ na to, aby z nej ľuďom stáli chlpy na rukách. Má zvuk, ktorý kombinuje nezameniteľné V8 svaly s náznakom exotiky a do toho pridáva správnu porciu pľuvancov a zlomyseľného bublania. So zatvorenou klapkou je výfuk príjemne tichý. S otvorenou už kabínu zaplavuje hlboký, upokojujúci zvuk osemvalca, ktorý hovorí „Nemusím. Ale keď chcem, môžem.“
Nemusím
Nová M5-ka je fantastické auto na každý deň. Jej športové sedadlá sú pohodlné, vyhrievané, odvetrávané… A ak by vám ich šírka nevyhovovala, môžete si ju elektronicky upraviť. V komfortnom režime podvozka je síce trochu tuhšia, než som čakal, avšak tá tuhosť vyplýva z precíznosti. Auto viac kopíruje profil cesty, ale žiadne ďalšie „nerovnosti“ si nedomýšľa cez silentbloky. Skákanie kolies napriek ich rozmerom neexistuje. Odhlučnenie je na výbornej úrovni. Komfort, infotainment, dokonca aj asistenčné systémy a nočné videnie – to všetko môžete mať v M5-ke. Každodenný komfort je ešte umocnený tým, že M5-ka prešla z dvojspojkovej prevodovky na bájny osemstupňový automat (samozrejme upravený pre \\\M účely), vďaka ktorému je pohýnanie z miesta aj pomalá jazda plynulá ako tečúci med. Veľmi milo ma prekvapila aj spotreba. Cestou na Slovakia Ring sa mi podarilo dosiahnuť 8,6 l/100 km.
Chcem!
Lenže 441 kW (600 koní) a 750 Nm nemám pod kapotou preto, aby som ich dusil jazdou na spotrebu. Pripomínajú mi to dve červené programovateľné tlačidlá na volante M1 a M2, ako aj modifikovaný volič prevodovky s ovládaním intenzity radenia. Dosť bolo prešľapovania na mieste. Volím si režim M1, v ktorom mám benevolentnejšiu stabilizáciu, viac „dozadu“ zameraný pohon 4WD Sport, športové tlmiče a najostrejší motor a prevodovku. Je super, že sa dajú nastavenia takto mixovať. Šliapem na plyn, asi pol sekundy trvá, než sa turbíny nadýchnu a zrazu nastáva taká akcelerácia, až sa mi odkrví mozog. Pádlom ledva stihnem preradiť predtým, než ručička otáčkomera pri sedmičke „narazí“ do červeného poľa, zozadu sa ozve mohutné PRÁSK a ja dostávam buchnát do chrbta, aby sa to celé zopakovalo znova s pocitovo rovnakou intenzitou. A za pár sekúnd znova. Bál som sa, že pri športovej jazde bude automat krok späť, ale mýlil som sa. Je geniálny. Dlhá rovinka sa akoby zmrštila iba na pár metrov a je čas brzdiť. Tu sa hlásia o slovo príplatkové obrie karbónovo-keramické brzdy, ktoré rozpoznáte podľa typických zlatých strmeňov. Iba s pohonom zadnej nápravy by takáto akcelerácia nebola možná. Aj tak je ledva uveriteľné, že takéto luxusné auto môže naberať rýchlosť takým alarmujúcim tempom.
Nový kráľ
Vybral som sa do Centra bezpečnej jazdy, aby som M5-ku podrobil nášmu slalomovému testu. Tam som zároveň preskúmal možnosti pohonu M xDrive. Ukázalo sa, že jeho režimy nie sú iba marketingovým cvičením. Základný režim 4WD poskytuje autu ozaj perfektnú trakciu, avšak v zákrutách cítiť, že auto preferuje zadnú nápravu. Drobné šmyky sú možné, ale okamžite vás z nich ťahá predná náprava. Športový režim 4WD Sport je naladený ako perfektný kompromis poskytujúci radosť z jazdy na zadnokolke s akceleráciou štvorkolky. V tomto režime sa dá kontrolovane driftovať, pričom na výjazdoch sa postupne zapájajú aj predné kolesá. Keďže naša trať je relatívne zamotaná, M5-ka na nej bola najrýchlejšia v základnom režime 4WD a vyslúžila si zatiaľ absolútne najlepší čas zo všetkých. Pre bláznov ako ja je tu aj režim 2WD. Samozrejme, že nie je najrýchlejší. Ale s pohonom výlučne zadných kolies a bez zásahov elektroniky je M5-ka čistá drift mašina, schopná dymiť aj na štvorke. Pri prepínaní režimami podvozka ma zarazilo, ako ľahko celé auto pôsobí. Mení smer, ako keby vážilo o pol tony menej. Športové naladenie tlmičov tu robí zázraky. Brzdy sú prakticky neunaviteľné a fungujú perfektne, aj keď ich rozžeravíte do oranžova. Na okreskách s M5-kou ponaháňate a ujdete všetkému, čo stretnete. Napriek svojej veľkosti je mimoriadne dobre vyvážená, jasne čitateľná a poslušná. Pridanie pohonu 4×4 umožnilo podvozkovým inžinierom venovať „em-päťke“ oveľa agresívnejšie nastavenie podvozka, z čoho môžu byť skúsení vodiči nadšení. Predné pneumatiky sú takmer rovnako široké ako zadné (275 vs. 285 mm) a o nejakej nedotáčavosti nemôže byť ani reči. Motoru zdanlivo nikdy nedochádza energia, posádke poskytuje obrovské preťaženia smerom do sedadiel a reve pri tom ako lev. Nestratí sa ani na okruhu. Teplotu oleja si drží stabilnú a brzdy sa vašim pokusom o neskoré brzdenie smejú do tváre. Každé jej nastavenie dáva zmysel a nájdete prostredie, do ktorého sa hodí. Je mi sympatické, že M5-ka je auto „bez nezmyslov“.
Rád by som M5-ku porovnal s Mercedesom-AMG E63S, keďže jeho parametre sú veľmi podobné. Kým sa tak stane, je pre mňa M5-ka novým kráľom. Dokáže skutočne všetko. Je pohodlná a úsporná, ale aj rýchla a šialená. Môže byť precízna, vie kombinovať šmýkanice s rýchlosťou a vie byť aj čistá driftovacia mašina. Nezastaví ju sneh ani prísny dress kód. Keby ešte bola v ponuke aj ako kombi, povedal by som, že nie je vec, ktorú nedokáže. A že je drahá? Spočítajte si, koľko áut dokáže zastúpiť a zistíte, že je to takmer kúpa storočia.
Stručne: BMW M5
Čo treba uznať: M5-ka je blízko automobilovej dokonalosti.
Čo nám chýbalo: Vyšší výkon (žartujeme).
Čo nás prekvapilo: Vie jazdiť relatívne úsporne.
Cena: základ/test: 121 500/162 692 €
Záruka: 2 roky bez obmedzenia km
Technické údaje: Motor: zážihový 2x preplňovaný V8/32V, zdvihový objem valcov 4395 cm3, max. výkon 441 kW (600 k) pri 5 600 – 6 700, max. krútiaci moment 750 Nm pri 1 800 – 5 600 ot.min-1. Emisie CO2 241 g/km. Jazdné výkony, spotreba: 0-100 km/h za 3,4 s, vmax= 305 km/h, spotreba výrobca/test 10,7/9,2 l/100 km.
Text: Juraj Hrivnák, foto: autor
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov