Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Honda CB125R: Malý velikán

Honda CB125R je najmenší člen z rodiny Neo Sports Café, no má sebavedomie veľkého pouličného rebela.

Pripomínam, že rodina Neo Sports Café, ktorú Honda predstavila začiatkom roka, pozostáva z tisícky (pozri test v Auto magazíne 07-08/2018), tristovky a testovanej stodvadsaťpäťky. Dizajnovo všetky spájajú klasické hodnoty motocyklov sedemdesiatych až osemdesiatych rokov s ultramodernými prvkami. Z klasických hodnôt spomeniem klasické tvary s odhaleným motorom a kruhové svetlomety. Z moderných zasa LED techniku svetlometov, ostré hrany nádrže, plne digitálny prístrojový štít… Stodvadsaťpäťka pôsobí opticky oveľa väčšie, než aký má motor. Kým si nepozriete poriadne motor, tak vám ani necvakne, že je to najmenšia kubatúra. Šestnásťroční mladíci s ním preto môžu smelo pózovať bok po boku s veľkými motorkármi. A, samozrejme, aj pred kočkami. CB125R však nie je len o pózovaní, ale o jazdení.

Honda CB125R

Až za 11 000 ot.min-1

Motor je s výkonom mierne pod hranicou limitu pre kategóriu A1, poskytuje 9,8 kW (13,3 k). Pekne ide aj v nízkych otáčkach, ale radšej má stredné a ešte radšej vyššie. S rastom otáčok totiž rastie aj jeho výkon, v okolí 4 – 6 tisíc ot.min-1 ten výkon už rastie slušne a motor potiahne až za 11 000 ot.min-1. Plynová rukoväť však má príliš dlhú dráhu. Pri preraďovaní sa mi občas stávalo, že som plyn síce povolil, ale nie natoľko, aby sa škrtiaca klapka zatvorila úplne, takže pri zatiahnutí spojky mi vyleteli otáčky. Plusom motora je nízka spotreba. Už moja hodnota 2,4 l/100 km je dobrá, a to som ťažší ako šestnásťroční, a ani môj jazdný štýl nebol práve učebnicový. Jazda na motocykli je o emóciách a tie bez patričného zvuku nemôžu byť plnohodnotné. Našťastie to nie je prípad Hondy CB125R. Jej výfuk má pekný zvuk,  pri pokojnej jazde na nízke a stredné otáčky hlboký, pri rýchlej jazde, resp. vo vyšších otáčkach zasa živelný.

Krátka jednotka

Prevodovka má šesť stupňov a pracuje tak jemne, že som jednotku ani necítil, kedy cvakla. Inak je jednotka extrémne krátka. Medzi ňou a dvojkou je taký veľký rozdiel, že keď som už takmer stál, ale chcel som pokračovať, zaradil som tam jednotku a pustil spojku do záberu, tak namiesto toho, aby motorka vyštartovala dopredu, tak sa ešte viac pribrzdila. Jednotku zaraďte skutočne až vtedy, keď stojíte. Keď sa ešte hýbete – hoci slimačím tempom, tak zaraďte dvojku. Ani motor sa nebude priečiť nízkym otáčkam na dvojke. Ešte aj dvojka je veľmi krátka.

Jeden režim stačí

Sedadlo je tvrdé, ale posed celkom príjemný, nie príliš bojovný. Veľmi ma prekvapilo vynikajúce odizolovanie vibrácií motora. Napriek tomu, že sedadlo je tvrdé a motor má iba jeden valec, ma vibrácie vôbec neotravovali. Prakticky som ich ani extra nevnímal. Prístrojový štít poskytuje všetky potrebné údaje vrátane aktuálne zaradeného prevodového stupňa. Je však príliš nízko. Keď som si chcel skontrolovať nejaký údaj, tak som musel sklopiť zrak z vozovky. Samotná motorka, resp. motor nemá jazdné režimy ani trakčnú kontrolu. ABS, pochopiteľne, má. Brzdová páka je tvrdá, ale zato, keď za ňu zatiahnete, tak sa brzdy vedia poriadne zahryznúť do kotúčov. Vpredu je radiálne montovaný štvorpiestik, vzadu dvojpiestik. Inerciálna meracia jednotka IMU zabezpečuje citlivé vyváženie účinku prednej a zadnej brzdy. Pre jazdu je dôležitá hmotnosť a tá je nízka. Natankovaný stroj pripravený na jazdu váži 126 kg. Podvozok umožňuje nastaviť iba predpätie vzadu, aj to iba v piatich stupňoch, nič to však neuberá na jeho kvalitách. CB125R je určená pre začínajúcich motorkárov a tí budú každým kilometrom rásť. Vpredu sú obrátené tlmiče SHOWA, vzadu centrálna tlmiaca jednotka.

Honda CB125R vyzerá tak dobre, že môžete byť škaredý ako Quasimodo, aj tak sa na vás budú kočky lepiť ako muchy na med. A dokonca ani malé sedadlo, vysoko položené stúpačky a absencia rukovätí im nebude vadiť, len aby ste ich previezli.

Honda CB125R

Stručne: Honda CB125R

Cena: základ/test: 3 990/3 990 €

Záruka: 2 roky bez obmedzenia km

Čo treba uznať: Motor má peknú otáčkovú charakteristiku.

Čo nám chýbalo: Kratšia dráha plynovej rukoväte.

Čo nás prekvapilo: Extrémne krátka jednotka.

Technické údaje: Motor: Kvapalinou chladený jednovalec/2V, zdvihový objem valcov 125 cm3, max. výkon 9,8 kW (13,3 k) pri 10 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 10 Nm pri 8 000 ot.min-1. Emisie CO2 48 g/km. Jazdné výkony: Pohotovostná hmotnosť 126 kg, vmax= ~110 km/h, spotreba výrobca/test 2,1/2,4 l/100 km.

Text: Peter Varga, foto: autor

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov