Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Pikes Peak: VW I.D. R s absolútnym rekordom

Elektrický superšportiak Volkswagen I.D. R prekonal absolútny svetový rekord v legendárnych pretekoch do vrchu na Pikes Peak. Francúzsky pilot Romain Dumas o necelých 17 sekúnd vylepšil doterajšie maximum eventu v Colorado Springs, ktoré pred piatimi rokmi vytvoril Sébastien Loeb.

Hora Pikes Peak v americkom štáte Colorado sa cez víkend stala dejiskom už 96. ročníka medzinárodných automobilových pretekov do vrchu, ktoré sú považované za najobtiažnejšie na svete vo svojej kategórii. V minulosti viedla na vrchol šotolinová cesta, v súčasnosti ju nahradila asfaltová, ktorá je dlhá 19,9 kilometrov a končí v nadmorskej výške 4300 metrov (pozn. prevýšenie 1440 m). Účastníci pretekov, ktoré sa jazdia od roku 1916, museli celkovo absolvovať 156 zákrut.

Rodák z francúzskeho Alés zajazdil na VW I.D. R Pikes Peak najrýchlejší času už počas kvalifikácie (8,3 km), kde mu namerali hodnotu 3:16,083 minúty. Dumas, ktorý bol už predtým trojnásobným víťazom týchto slávnych pretekov do vrchu, mal o 11,049 sekundy lepší čas než Simone Faggioli. Taliansky pretekár jazdil na vozidle Norma M20 SF PKP, ktoré poháňa spaľovací agregát.

Prečítajte si aj: V nedeľu na Pikes Peak aj Bentley Bentayga!

Sofistikovaný automobil, ktorý postavila nemecká automobilka v priebehu neuveriteľných ôsmich mesiacov, má vrátane akumulátorových článkov hmotnosť necelých 1100 kilogramov. Dumas s týmto „elektrickým diablom“ dosiahol výsledný čas 7:57,148 minút a vylepšil tak rekord svojho slávneho krajana, ktorý v roku 2013 na vozidle Peugeot 208 T16 Pikes Peak zaznamenal čas 8:13,878 min.
Volkswagen sa v podstate vydal do nepreskúmanej oblasti v problematike nabíjacej techniky. Cieľom bolo vytvoriť čo najrýchlejšie a zároveň čo najekologickejšie nabíjanie. Pravidlá pretekov v Colorado Springs  pritom stanovujú pre tento proces časové obmedzenie. V prípade prerušenia pretekov musí kompletné nabitie akumulátora prebehnúť do 20 minút. Na tento účel je potrebný elektrický prúd, ktorý vyrábajú generátory na úpätí hory Pikes Peak.

Inak v súťažnom vozidle Volkswagen I.D. R Pikes Peak pracujú dva elektromotory s najvyšším celkovým výkonom 500 kW (680 k). Rovnako ako v prípade sériovo vyrábaných automobilov s elektrickým pohonom je elektrická energia uložená v líthium-iontových akumulátoroch. Požiadavky na akumulátorové články sú vysoké. Hustota ich energie je rozhodujúcim kritériom vysokonapäťového systému. Na rozdiel od sériovej výroby nebol cieľom nemeckých inžinierov v oblasti motoristického športu maximálny dojazd, ale najvyšší možný dodávaný výkon na ceste k vrcholu hory.

Prečítajte si aj: Nemáte čas na dobrodružnú jazdu? Tu je Top 5 zážitkov s Range Rover Sport!

Volkswagen sa pri svojom rekordnom úsilí mohol spoľahnúť aj na silných partnerov. Spoločnosť ANSYS poskytovala podporu pri softwarových simuláciách, čím rozhodujúcim spôsobom prispela k úspechu. Svoju úlohu si splnil aj výrobca pneumatík Michelin, spomínané elektromotory vznikli v spolupráci s partnerskou spoločnosťou Integral e-drive. Myslelo sa aj na detaily a tak firma OMP zasa zaistila ľahkú pretekársku kombinézu pre víťazného Dumasa.

Dôvod na úsmev a radosť majú aj zástupcovia britskej značky Bentley. Bentley Bentayga za volantom s dvojnásobným víťazom eventu Rhysom Millenom nielenže zvíťazilo v kategórii  SUV, ale vytvorilo v tejto triede aj nový svetový rekord na pretekoch Pikes Peak. Pilot z Nového Zélandu dosiahol výsledný čas 10:49,902 a takmer o dve minúty vylepšil doterajší rekordný zápis, ktorého držiteľom bol od roku 2014 Paul Dallenbach na vozidle Range Rover Sport (12:35,61 min.).

Špeciálne upravený model Bentayga mal pod kapotou šesťlitrový benzínový motor twin-turbo W12. Avšak na nemilé prekvapenie originálny dvanásťvalec má „len“ rovnaký výkon ako v sériovom aute, čo v praxi znamená ešte stále gigantických 447 kW (608 koní) a 900 newtonmetrov. Sériové prevedenie zvládne vďaka šesťlitrovému dvanásťvalcu zrýchliť z pokoja na stovku za 4,1 sekundy, maximálna rýchlosť je stanovená na 301 km/h.

Prečítajte si aj: Ken Block šantil na slávnom Pikes Peaku, driftoval a zákruty išiel šmykom

Samotné vozidlo prešlo „odtučňovacou diétou“ a z interiéru britská automobilka vypitvala všetko, čo nebolo potrebné. Tradičné sedadlá nahradili pretekárske sedačky, von išli aj tlsté koberčeky, multimediálny systém či polstrovanie. Naopak, pribudla ochranná klietka a výfuková sústava od firmy Akrapovic. Súčasťou je tiež karbónový kit s predným a zadným spojlerom.

Na 96. ročníku prestížnych pretekov do vrchu Peak Pikes padli ešte dva nové rekordné zápisy. Celkovým víťazom v súťaži motocyklov sa síce stal Carlin Dunne na Ducati MTS1260 (9:59,102 min.), ale tretí Chris Fillmore na stroji KTM 790 Duke zaznamenal časom 10:04,038 nové maximum podujatia v kategórii stredne-ťažkých motocyklov. Tridsaťjedenročný Američan drží traťový rekord aj v ťažkej „kubatúre“ a absolútny „sveťák“, ktorý dosiahol vlani na stroji  KTM 1290 Super Duke R (9:49,265  min.). Ďalší traťový rekord vytvoril v kategórii Pikes Peak Open 2018 Peter Cunningham na vozidle Acura TLX GT s časom 9:27,352 min.

Pikes Peak sa presne nachádza v predhorí Skalnatých hôr v rezervácii Pike National Forest, asi 16 kilometrov západne od mesta Colorado Springs v okrese El Paso County v americkom štáte Colorado. Pôvodne ho španielsky prisťahovalci nazývali El Capitan („Kapitán“), neskôr ho premenovali na „Pike’s Peak“ po prieskumníkovi Zebulonovi Pikeovi, ktorý v roku 1806 viedol výpravu do oblasti dnešného južného Colorada. Arapažský názov vrchu je heey-otoyoo‘ („Dlhý vrch“).

-jj-

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov