Najdrahšia bratislavská križovatka je v Lamači
„V Bratislave prebieha historicky najväčšia oprava komunikácií za posledné štvrťstoročie. Je to dôkaz toho, že hlavnému mestu sa darí. Sme v najlepšej finančnej kondícii v akej sme kedy boli. Za tri roky opravíme dvesto kilometrov komunikácií. To je vzdialenosť z Bratislavy do Žiliny“ – povedal nedávno na svojej facebookovej stránke trochu propagačne a trochu predvolebne primátor Ivo Nesrovnal.
Ako bratislavčan som bol pyšný, že sa môjmu mestu tak darí. Až dovtedy, kým ma kamarát, ktorý žije v Lamači neupozornil, že v jeho mestskej časti na križovatke Vrančovičova – Hodonínska prebieha v rámci generálnej opravy ciest kuriózna výmena asfaltu – nový, položený v decembri vyfrézovali a vymenili za nový.
Aj na túto komunikáciu sa ešte v novembri minulého roku postavil pred kameru primátor, a okrem iného povedal: „Dvadsať rokov čakali Lamačania a obyvatelia Bratislavy na opravu tejto križovatky. Mám pre nich dobrú správu, obnova tohto úseku bude hotová namiesto piatich mesiacov za tri, teda ešte v tomto roku.“
Skutočnosť je taká, že od decembra až do mája sa jazdilo po novom povrchu, ale nič viac. Chýbali jazdné pruhy, bezbariérové prechody pre chodcov, svetelná signalizácia, skrátka sa na tejto križovatke nič nerobilo. Ľudia stále čakajú na spoje MHD na provizórnych zastávkach ku ktorým vedú dočasné chodníky. Na čo sa čaká? Kládli si dnes a denne otázku obyvatelia mestskej časti. „Tento osemmesačný stav sa ešte zhorší v týchto dňoch, po rozsiahlej rekonštrukcii cesty naprieč celým Lamačom,“ povedala poslankyňa miestneho zastupiteľstva v Lamači Gabriela Bizoňová.
Celá rekonštrukcia stála 850-tisíc eur. Ani pol roka po jej dokončení križovatka ešte nie je skolaudovaná, semafory ani raz nefungovali a z nových autobusových zastávok neodišiel jediný autobus. A zrejme ani tak skoro neodíde. Zrekonštruovanú, ale neodovzdanú cestu začalo mesto rekonštruovať opäť. To tvrdí, že s jej opätovným rozkopaním na jar dopredu počítali, už keď ju v decembri dorobili. „V januári sa tam položil provizórny asfalt, s tým že sa vedelo, že tam príde normálny“ – vysvetľuje na svojej stránke primátor Ivo Nesrovnal.
Dnes, (30. mája) sme zaznamenali zmeny k lepšiemu. Nový asfalt dostal celý úsek kritizovanej križovatky. Rysuje sa aj novovybudovaná svetelná križovatka pri Pantlovi, ktorá mala byť daná do prevádzky do 15-teho mája. Funkčné sú zastávky MHD na oboch stranách komunikácie. Zostáva urobiť vodorovné značenia, zapojiť semafory a dokončiť terénne úpravy. Aktuálne foto nájdete v galérii k tomuto článku.
Podľa môjho sedliackeho rozumu položili nový asfalt nie preto, že ten „provizórny“ nebol dosť dobrý, lebo sa po ňom jazdilo lepšie ako na asfalte, ktorý položila firma Swietelsky-Slovakia na moste SNP, ale preto, že niekto na magistráte si nevšimol, že v máji 2018 je naplánovaná generálna oprava tohto úseku. Našťastie sa stavebné práce na tejto najfrekventovanejšej trase zo Záhoria do Bratislavy, ktoré traumatizovali vodičov od októbra minulého roka dostávajú do finálnej etapy a nervozita občanov, ale aj vodičov, ktorí prechádzajú križovatkou v ranných špičkách upadá.
„Ďalšia ukážka, ako sa narába s našimi daňami. K zbabranému, už teraz zaplátanému mostu SNP, absolútne sfušovanej električkovej trate na Špitálskej sa priradila aj táto rekonštrukciu Lamačskej cesty. Pýtam sa, kto je zodpovedný za toto nehospodárne nakladanie s financiami mesta? Spomínaná križovatka mohla byť riešená počas vlaňajšej rekonštrukcie a mohlo sa ušetriť niekoľko stotisíc eur z vreciek Bratislavčanov,“ reaguje poslankyňa Bizoňová.
Tohtoročné opravy ciest v hlavnom meste sa začali na začiatku apríla prácami na Dolnozemskej a Bajkalskej ulici. Celkovo chce bratislavský magistrát opraviť v tomto roku 100 km jazdných pruhov a 19 km chodníkov. Modernizácia sa má týkať aj 26 zastávok MHD, v pláne je tiež 200 bezbariérových úprav priechodov pre chodcov. Na rekonštrukciu vyčlenilo hlavné mesto 16 miliónov eur, deväť miliónov poskytol štát. Ktovie, akú čiastku z 850 tisíc eur a koho pričinením sme vyhodili do vzduchu na križovatke v Lamači.
Text: Juraj Paška, foto: autor a archív
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov