Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Menej povrchnosti, prosím!

Priateľ ma upozornil na zaujímavý článok. https://janmarosz.blog.sme.sk/c/482648/naburali-ste-vlada-vam-vytiahne-z-vacku-tisice-novymi-sikanoznymi-paragrafmi.html

Štát vraj chce opäť ťahať peniaze z vreciek občanov. Autor článku spochybňuje potrebu regulovania opráv automobilov po ťažkých nehodách. Z praxe viem, že je to obrovský problém a s nástupom  nových technológií bude ešte výrazne, ale skutočne výrazne, rásť. Prečo?

Nové materiály

Súčasné automobily šetria každý kilogram, no súčasne musia spĺňať mimoriadne prísne bezpečnostné normy. Výsledkom je, že sa pri konštrukcii automobilov v čoraz väčšej miere používajú špeciálne (vysokopevnostné) materiály, ktoré vyžadujú špeciálny spôsob spájania. Pozor, už čoskoro sa nebudeme baviť iba o plechoch! Ak by sa pri oprave použila iná technológia, bola by ochranná vlastnosť karosérie (skeletu) zásadným spôsobom zmenená. V praxi sa preto môže stať, že sa pri náraze budú jednotlivé diely karosérie deformovať inak a v inom čase. Pri extrémnom nedodržaní technologického postupu sa spoje môžu aj úplne rozpadnúť,  čo samozrejme spôsobí výrazne vyššie riziko pre posádku.

O týchto faktoch som sa presvedčil pri prezentácii moderných technológií používaných pri stavbe skeletu karosérie v špičkovej automobilke. Prah vozidla sa skladal z dielcov z rôzneho materiálu, čo si samozrejme vyžadovalo špeciálne technologické postupy pri jeho výmene. Áno výmene, lebo ak by bol dielec opravený (vyrovnaný), pôvodnú vlastnosť by už nemal a počas nehody by bol slabým miestom skeletu. Na zostavenie kompletného prahu a jeho napojenie na karosériu boli okrem iného použité aj špeciálne lepenie a nitovanie. Dodrží tento postup aj lacnejší servis? Pozná technologický predpis? Má k dispozícii potrebné technológie? Vykoná všetky súvisiace práce?

Povinnosť absolvovať STK

Táto novinka je možno na polemiku, no toto nariadenie chápem. Kto vykonal opravu vozidla? Klampiar? Lakovník? Mechanik? Keď bolo poškodené riadenie a náprava, urobil nastavenie geometrie? Kto to zaručí? O tom, že správne nastavenie vozidla má zásadný vplyv na jazdné vlastnosti dúfam nikto nepochybuje.

Poistné

Toto je ďalšia nepresnosť autora. Poisťovne stanovujú výpočet škody na vozidle podľa všeobecne platných štandardov. Výpočet robí softvér, ktorý vychádza z postupov schválených výrobcom automobilu. Nechápem, prečo by zmena zákona mala mať vplyv na cenu poistného. Z pohľadu poisťovne sa totiž vôbec nič nemení.

Na druhej strane je ale otázne, kde je nezávislý servis schopný podľa autora článku ušetriť 7 000 €. Na dielcoch? Na technológii použitej pri oprave? Na cene práce? Tu sa nebavíme o pár drobných za spotrebný materiál. Bavíme sa o takmer 40 percentách z kalkulácie škody. Je autor článku skutočne presvedčený o tom, že po ním preferovanej oprave bude vozidlo v stave ako pred nehodou? Myslím tým kompletný stav, nie iba fasádu. Budú funkčné a nakalibrované všetky systémy vozidla?

Krívajúce riešenia

Autor článku síce navrhuje opatrenia (zdravotná karta vozidla), no kto žije na Slovensku vie, že u nás sa veľmi často platí na dlaň. A čo nasleduje? Majiteľ auto po takejto oprave väčšinou predá. Riešil som prípad, keď si majiteľka v renomovanom autobazáre kúpila svoje vlastné auto, ktoré pred časom predala ako vrak na rozobratie.

Ak sa teda bavíme o tom, kto môže a kto nemôže opravovať vozidlá po ťažkých nehodách, musíme zobrať do úvahy podstatne viac faktov, ako len peňaženku občana. Dobrým základom bude uvedomiť si, že časy, keď si šikovný mládenec spravil generálku svojej Škody 120 L na parkovisku pred činžiakom, sú už dávno preč. Neobhajujem postoj cechu, ani zákonodarcov. Je ale najvyšší čas, aby sme problematiku opráv súčasných vozidiel začali riešiť komplexne. Autá totiž už čoskoro začnú jazdiť autonómne.

Peter Lacena, foto: archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov