Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

„Naj“ autá bratislavského autosalónu

Bratislavská Incheba sa tento rok mohla pochváliť vskutku výnimočnými číslami. Autosalón na brehu Dunaja totiž zaznamenal rekordné čísla – 50 automobilových značiek prezentovalo viac ako 70 výstavných premiér, Návštevníci si mohli ohmatať dve štúdie. Plejáda noviniek rôznych tried a rôznych cenových kategórií nás aj tento rok postavila pred ťažkú úlohu vybrať tie „naj“ autá bratislavského autosalónu.

  

Porota zložená z členov redakcie Auto magazínu a predstaviteľov výstaviska Incheba, a. s., udelila titul Najkrajšie auto salónu 2017 štvordverovému kupé Mercedes-Benz CLS. Okrem toho, že je nádherné, fascinuje aj luxusnou výbavou na palube, vyspelými bezpečnostnými a asistenčnými systémami a tiež vyspelými motormi. Je to trieda S v dynamickom kabáte.

  

Aj diplom za najšportovejšie auto sme prisúdili Mercedesu, tentoraz Mercedesu-AMG Project One. Tento superšport vznikol k 50. výročiu divízie AMG a je skutočným unikátom homologovaným do bežnej premávky. Vznikal tam, kde sa rodia monoposty F1, teda v divízii Mercedes-AMG High Petronas v Brixworthe v spolupráci s tímom Petronas Motosport v meste Brackley. Na jeho pohon slúžia štyri motory. Srdcom je preplňovaný vidlicový 6-valec odvodený z monopostu Mercedes-AMG Petronas F1, s ktorým má značka na konte tri víťazstvá v pohári jazdcov aj konštruktérov. Vzhľadom na požiadavku životnosti, spoľahlivosti a nutnosti tankovať bežne dostupný benzín motor prešiel úpravami, no aj tak točí 11 000 ot.min-1 a vyvinie 529 kW. Zaujímavým je aj samotné preplňovanie, pretože ho zabezpečuje elektromotorom poháňaný turbokompresor. Medzi motorom a prevodovkou je 120-kilowattový elektromotor. Tento tandem poháňa zadné kolesá. Predné poháňajú ďalšie dva elektromotory – každý po 120 kW. Auto má kombinovaný výkon 735 kW, teda 1 000 koní, dvestovku(!) pokorí za necelých 6 sekúnd a maximum je 350 km/h.

   

Najekologickejším autom sa stala Škoda Vision X. Spája úsporný a veľmi ekologický motor 1,5 TSI G-TEC spaľujúci benzín alebo stlačený zemný plyn, bioplyn či syntetický plyn e-gas vyrábaný z obnoviteľných zdrojov s remeňom poháňaným štartovacím generátorom vpredu a elektromotorom na zadnej náprave. Ten je schopný sa sám postarať o pohon vozidla na krátkych cestách. To znamená, že auto môže využívať podľa potreby pohon predných, zadných alebo všetkých štyroch kolies.

  

Najpríťažlivejšou novinkou tohtoročného salónu sa stal Volkswagen Touareg. Dôvodov, prečo práve Touareg, je niekoľko. Prvým je, že ho slovenská verejnosť očakávala. Druhým, že má pekný dizajn a zaujímavý interiér s obrím dotykovým displejom uprostred. Tretím, že prináša množstvo nových technológií. Štvrtým, že sa vyrába v bratislavskom závode VW. A s vymenovávaním dôvodov by sme mohli pokračovať. Touareg teda zákonite pútal pozornosť, so záujmom si ho preto prezreli aj tí návštevníci, ktorí naň nebudú mať.

  

 

Za najluxusnejšie auto sme zvolili Audi A8, ktoré prináša najmodernejšiu techniku a nebývalý komfort. Spomeniem vyhrievanie a masáž chodidiel pre pasažiera na VIP sedadle, teda vzadu za spolujazdcom. Systém ponúka dva masážne programy v troch úrovniach a pre tri veľkosti chodidiel. Samozrejmosťou je vyhrievanie, ventilácia a masáž sedadiel, ionizácia a aromatizácia vzduchu, plná konektivita atď. jednoducho všetko, na čo si spomeniete.

  

Porota za manažérske auto zvolila Peugeot 508. Oproti predchádzajúcej generácii je tento model skutočne výrazne viac manažérsky než rodinný. Nielen veľkosťou (vzadu je menej miesta), ale aj charakterom. Pod krásnym kabátom sa ukrýva moderný a dychberúci interiér s tzv. i-Cocpitom. Motory PureTech Euro 6.2 alebo BlueHDi ponúkajú neobyčajnú dynamiku pri extrémne nízkej spotrebe. Vo výbornom svetle sa ukazuje aj nová 8-stupňová prevodovka EAT8. Unikátnosťou v tejto triede je nočné videnie (Night Vision) s rozpoznávaním chodcov.

 

Za SUV salónu sme zvolili Daciu Duster, ktorá ponúka neprekonateľný pomer ceny auta k hodnote. Má nový dizajn, no pritom je jasne identifikovateľný ako Duster. Prichádza s novými technológiami, no pritom si zachováva jednoduchosť a nenáročnosť. Zachováva si tiež robustnosť a odolnosť. V ponuke sú benzínové atmosférické aj preplňované motory, dieselové, verzie s manuálnou a robotizovanou prevodovkou EDC, s pohonom predných kolies aj s pohonom kolies oboch náprav.

  

Rodinným autom bratislavského autosalónu sa stala Kia Ceed. Ceed bol prvým autom kórejskej automobilky, ktorý bola kompletne navrhnutý a zostrojený v Európe. Tretia generácia pôsobí voči svojmu predchodcovi dynamickejšie. A taká aj je – rozmermi je nižšia a širšia, sedadlo vodiča možno nastaviť do ešte hlbšej polohy, jazdnými vlastnosťami je dokonalejšia. Pasažieri nájdu viac miesta na ramená, kufor má v základe 395 dm3. Na pohon slúžia motory 1,0 1T-GDi a 1,4 T-GDi, resp. 1,6 CRDi. K sériovo dodávaným bezpečnostným technológiám patrí asistent diaľkových svetiel, systém monitorovania pozornosti vodiča, asistent udržiavania vozidla v jazdnom pruhu a systém varovania pred čelnou zrážkou s automatickým núdzovým brzdením. K dispozícii bude aj adaptívny tempomat s funkciou vedenia vozidla v kolóne. Silným argumentom v prospech Ceedu v slovenských rodinách bude záruka 7 rokov alebo 150 000 km na celé auto – okrem prvkov spotrebného opotrebenia, ako sú gumičky stieračov, pneumatiky a pod.

  

Titul Kombi salónu sme tento rok udelili Oplu Insignia Country Tourer. Presvedčil dynamickými líniami, ktoré podporujú trendové plastové ochranné prvky v štýle crossoverov, veľkým vnútorným priestorom, obrovským batožinovým priestorom (po sklopení operadiel zadných sedadiel až 1 640 dm3), širokou ponukou hnacích agregátov, novými technológiami. Spomedzi technológií spomeňme aspoň maticové LED svetlá IntelliLux LED druhej generácie, telematický systém Opel OnStar, ktorý vám v prípade nehody automaticky privolá pomoc, konektivitu s Apple CarPlay a Android Auto, kamerový systém so záberom 360 stupňov, adaptívny tempomat, Lane Keep Assist s automatickou korekciou riadením a Lane Departure Warning a tiež Rear Cross Traffic Alert.

  

V kategórii Elektromobil salónu si odborná porota za „naj“ auto zvolila Hyundai Kona Electric, v ktorom sa spája elektrický pohon s pôsobivým dojazdom, výrazný štýl SUV a priestrannosť interiéru. Elektromotor poskytuje 150 kW výkonu, zrýchlenie z nuly na stovku za 7,6 sekundy a maximálnu rýchlosť 167 km/h. Auto má pritom dojazd až 482 km, a to prosím pekne v sprísnenom cykle WLTP. V cykle NEDC je to až 546 km. Dobitie akumulátora zo štandardnej siete trvá deväť a pol hodiny, z rýchlonabíjacej stanice s výkonom 100 kW dobijete akumulátor na 80 % do 54 minút. To sú parametre pre verziu so silnejším akumulátorom 64 kWh. Verzia s 32,2 kWh akumulátorom má dojazd podľa WLTP 312 km, v cykle NEDC 345 km a tomu zodpovedá aj kratší čas nabíjania.

Text: Peter Varga, foto: autor a archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov