Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


LAND ROVER DISCOVERY: ODVÁŽNY ŤAH

LAND ROVER DISCOVERY 2,0 SD4 JE OBROVSKÉ AUTO, KTORÉ AJ PO DIÉTE VÁŽI VYŠE DVE TONY. AKÉ TO JE, AK SA O NE STARAJÚ IBA DVA LITRE NAFTOVÉHO MOTORA?

Text: Juraj Hrivnák, foto: autor

Po vyšpičkovanej verzii s trojlitrom, plnou výbavou a vzduchovým podvozkom sme vyskúšali aj trochu „civilnejšiu“ verziu najpraktickejšieho nového Land Roveru. Úprimne vám poviem, že som sa trochu obával. Vyše 2 115 kg chladného železa (a už aj riadnej dávky hliníka) mal na starosti skromný dvojlitrový naftový štvorvalec. Ako môže také niečo vôbec fungovať?
Zdanie klame
Bola by to katastrofa, ale dvojliter pod kapotou Discovery nebol celkom obyčajný. Jeho dve turbá z neho dokážu vytlačiť výkon 177 kW (240 koní) a až 500 Nm! To nie sú čísla na zahodenie a aj keď som bol trochu skeptický, dal som motoru šancu, aby dokázal, čo vie. Je pravda, že po naštartovaní sa namiesto hlbokého vrčania šesťvalca ozýval nezameniteľný klepot štvorvalca. To je počuť najmä zvonku. Vo vnútri to ledva vnímate a keď aj, stačí sa pohnúť a zvuk motora zanikne takmer do stratena. Je úžasné, aký pokrok nastal v odhlučnení a najmä odtlmení vibrácií pri moderných autách. Azda aj vďaka skvelej osemstupňovej automatickej prevodovke bol chod motora takmer zamatový. Občas ho síce držala až v prinízkych otáčkach, ale jej samotné radenie a ochota spolupracovať podľa pokynov plynového pedála bola ukážková. Pri takomto ťažkom aute ma zaujímala jeho dynamika. Musím povedať, že som zostal príjemne prekvapený. Stačí podržať pedál na podlahe a motor sa oprie do všetkých štyroch kolies ozaj nečakanou silou, pričom ju nestráca ani po prekročení 4 000 otáčok za minútu. V konečnom dôsledku je teda Discovery prekvapivo svižný až do rýchlosti okolo 140 km/h. Za touto hranicou ešte stále poctivo ťahá, ale na nemeckej diaľnici by som sa s ním zbytočne nepúšťal do súbojov o ľavý pruh.
Ako to robí?
Dvojlitrový motor si môžu zákazníci do Discovery objednať aj s vidinou nižšej spotreby. A tá sa im naplní. Pri striedmejšej jazde s využívaním zotrvačnosti auta (Discovery jej má habadej) sa dá jazdiť za 6,6 l/100 km, čo je doslova šokujúca hodnota! Inak sa spotreba v závislosti od profilu cesty pohybuje medzi 7 až 8 litrami na 100 km, čo je podľa mňa na auto, ktoré si zozadu ľahko pomýlite s autobusom, mimoriadne priaznivá hodnota. Najmä ak spoza volantu Discovery napriek drastickej diéte stále pôsobí kvalitne a robustne. V jeho interiéri nájdete príjemné materiály s pozorným vypracovaním detailov, veľa odkladacích priestorov, háčikov a obrovitánsky kufor s elektricky ovládanou (!) sklápacou lavicou na jeho nakladacej hrane a objemom až 1 137 litrov pri naložení po strechu! A to ešte môžete do roviny sklopiť zadné sedadlá a vytvoriť tak ložný priestor s objemom 2 406 litrov!
Dobrý základ
Popri základnom motore sme testovali aj „základný“ podvozok s oceľovými pružinami a pasívnymi tlmičmi. Aj keď sa väčšie nerovnosti prejavia rázom do karosérie auta, model Discovery je väčšinu času veľmi príjemný a napriek svojej veľkosti nečakane agilný aj obratný. Ak niekto hľadá neskutočne praktické a široko využiteľné prémiové auto, ani so základným Discovery nespraví krok vedľa.

Land Rover Discovery 2,0 SD4 HSE
Cena a záruka:
základ/test 51 698/66 545 €
3 roky alebo 100 000 km
Motor: dvakrát preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 999 cm3, max. výkon 177 kW (240 k) pri 4 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 500 Nm pri 1 500 ot.min-1.
Emisie CO2 168 g/km.
Jazdné výkony, spotreba:
0 – 100 km/h za 8,3 s,
vmax = 207 km/h, spotreba výrobca/
test 6,5/6,7 l/100 km

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov