Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Kia Optima PHEV: Čoraz lepšia

Kia Optima PHEV rozptyľuje akékoľvek pochybnosti o tom, či táto kórejská značka môže úspešne zaútočiť na teritóriá donedávna vyhradené európskym a japonským značkám.

 Text: Dalibor Klíma, foto: Peter Varga

Tigrí nos prednej masky (s aktívnymi lamelami) a korešpondujúca krivka hornej hrany čelného okna, majestátne rozmery, zrelé, elegantné, nadčasové tvary a najmodernejšia technika. Taká je najnovšia verzia modelu Kia Optima s plug-in hybridným (PHEV) pohonom, čiže dobíjateľným aj z vonkajšieho zdroja. Už je natoľko vyspelá, že sa dostáva do zorného poľa záujemcov o vozidlá prémiových značiek.

Veľká a tichá

Jazda v Optime PHEV sa vyznačuje nadpriemerne dobrým tlmením nerovností, akustickým komfortom a dostatkom priestoru pre posádku. Miesta je na rozdávanie všade a vo všetkých smeroch. Veľmi solídne materiály interiéru sú rovnako solídne vytvarované a diely z nich vyrobené sú moderné a estetické. Výsledkom je nie okázalý, ale absolútne prehľadný a informatívny vzhľad palubnej dosky s veľkými displejmi a logicky usporiadanými ovládačmi. Na prvý pohľad dávajú najavo, že sedíte v „elektrifikovanom“ vozidle, napr. prostredníctvom nie celkom bežného ukazovateľa stavu nabitia akumulátora. Príjemným sedadlám nechýba vyhrievanie ani vzadu. Oceňujem, že sa v rámci úzkostnej snahy o zníženie spotreby elektriny na ničom nešetrilo a vozidlo disponuje hádam všetkými dnes dostupnými bezpečnostnými systémami a prvkami komfortu. Ich zoznam by bol dlhší ako tento test. Treba spomenúť aspoň prémiovú audiosústavu Harman/Kardon s 10 reproduktormi a výkonom 590 W, priestor na bezdrôtové nabíjanie smartfónu. Naopak, energiu pomáha šetriť klimatizácia s funkciou temperovania vzduchu len pre priestor vodiča. Výsledkom je veľmi komfortná, bezpečná, no nie nezdravo sterilná jazda vodiča i celej posádky ako po meste, tak aj na veľmi dlhé vzdialenosti.

Moderný pohon

Benzínový motor spolupracuje s elektrickým absolútne hladko a dôveryhodne. Ak na cestu vyrážate s nabitým akumulátorom, reálne sa v čisto elektrickom režime dopravíte na necelých 50 kilometrov. Ja som v praxi absolvoval daždivý, chladný 85- kilometrový výlet v Bratislave a okolí za 2,1 litra benzínu a to som sa nijako neobmedzoval, napr. som intenzívne kúril. Veľmi dobré! Samozrejme, po vybití akumulátorov a pri rýchlej jazde na dlhú vzdialenosť diaľničným tempom sa spotreba dostane na 7 l/100 km. Darmo, hybridy potrebujú nerovnomerné tempo, aby sa ich výhody naplno prejavili. Optima PHEV využíva 6-stupňovú automatickú prevodovku. Skúsený vodič si komfortnú jazdu v Optime PHEV vychutná aj vďaka predsa len odlišnej zvukovej kulise, než na akú je zvyknutý z bežného vozidla. Ale opakujem – je príjemná a zaujímavá. A tak azda jedinou daňou za sofistikovaný, moderný pohon je zmenšený objem batožinového priestoru (akumulátory sú nad zadnou nápravou) a trocha viac pocitu hmotnosti v rýchlo prechádzaných serpentínach.

Dobrá správa

Kia Optima PHEV na našom trhu je dobrou správou pre tých, ktorí rozmýšľajú nad priestranným, moderným, triezvo reprezentatívnym, ekologickým, no nie absurdne drahým vozidlom. Trúfam si tvrdiť, že v porovnaní s prémiovými vozidlami tejto kategórie poskytuje pomer ceny za kvalitu podstatne vyšší. Nehovoriac už o trojtisícovej dotácii od štátu, ktorá sa na ňu vzťahuje.

 

Čo treba uznať: Hybridná technológia napreduje míľovými krokmi.

Čo nám chýbalo: V plnej výbave vôbec nič.

Čo nás prekvapilo: Vysoký stupeň komfortu jazdy a ovládania.

 

KIA Optima PHEV Platinum

Cena a záruka:

Základ/test: 38 400 €/43 690 €

7 rokov/150 000 km (prvé 3 roky bez obmedzenia km)

Motor: zážihový R4/16 V, zdvihový objem valcov 1 999 cm3, max. výkon 115 kW (156 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 189 Nm pri 5 000 ot.min-1; synchrónny elektromotor, max. výkon 50 kW (68 k), max. krút. moment 205 Nm. Max. kombinovaný výkon v paralelnom režime 151 kW (205 k). Emisie CO2 37 g/km.

Jazdné výkony, spotreba: 0 – 100 km/h za 9,4 s; Vmax = 192 km/h, spotreba výrobca/test: 1,7/4,2 l/100 km (s dobíjaním), bat. priestor 307 l.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov