Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Toyota Australia vyvinula mobilnú vodíkovú stanicu

S takouto podporou sa vodíkové Toyoty môžu dostať všade, kam je schopný doraziť aj automobil so spaľovacím motorom.

Vozidlá poháňané vodíkom majú budúcnosť. Preto Toyota Australia vyvinula mobilnú čerpaciu stanicu vodíka, ktorá umožní firme predstaviť v celej krajine svoje automobily poháňané palivovými článkami – sedany „zelené auto“ Toyotu Mirai.

toyota_australia_mirai_1_jpg_1       Toyota_Fuel_Cell_Vehicle_Mirai

Mirai – po japonsky „budúcnosť“

Toyota Mirai využíva vodík k výrobe elektriny a produkuje iba čistú vodu; vykazuje tak mimoriadne ekologické parametre a dokáže ponúknuť všetko, čo od vozidla budúcej generácie očakávame: okamžite rozpoznateľný dizajn, radosť za volantom prameniaca zo špičkovej ovládateľnosti (vďaka nízkemu ťažisku) a ďalej tichý, ale súčasne aj mohutný ťah sprostredkovaný elektromotorom.

Mirai stavia na technológii palivových článkov TFCS (Toyota Fuel Cell System), ktorá kombinuje palivové články s hybridným pohonom. Jej súčasťou je nová súprava palivových článkov FC Stack (vlastná technológia Toyoty) a vysokotlakové zásobníky na vodík.

Sústava TFCS je energeticky hospodárnejšia ako spaľovacie motory a za jazdy neprodukuje žiadne emisie CO2, ani iné škodlivé látky. Vodiči môžu očakávať rovnakú úroveň pohodlia ako u vozidiel so zážihovým motorom, vrátane veľkorysej vzdialenosti dojazdu a tankovania vodíkového paliva počas len troch minút. Nová sústava palivových článkov Toyota FC Stack dosahuje najvyšší výkon 114 kW (155 k). Z nuly na 100 km/h zrýchli za 9,6 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 179 km/h.

Čerpacia stanica vodíka

Nákladné auto vybavené zásobníkom vodíka bolo pripravené lokálnymi inžiniermi a partnermi Toyoty v Austrálii. Takéto riešenie umožní obyvateľom Austrálie zoznámiť sa s technológiou palivových článkov skôr, ako vznikne infraštruktúra čerpacích staníc na tankovanie vodíka.

Mobilný distribútor vodíka je vybavený generátorom a kompresorom, ktoré boli nainštalované na nákladnom vozidle Hino 700 series. Vodík sa dostane na palubu auta v tankoch, v ktorých je vychladený a stlačený na potrebný tlak 70 MPa a následne napumpovaný do  tankov v automobiloch. Distribútor môžu využívať aj iné vozidlá poháňané vodíkom, napríklad autobusy alebo vysokozdvižné vozíky.

„Investícia do mobilnej čerpacej stanice vodíka poukazuje na angažovanosť Toyoty do rozvoja moderných riešení pre motorizáciu na nasledujúce storočie.  Je to prvý vysokotlakový distribútor vodíka v Austrálii, ktorý je schopný v plnej miere naplniť nádrže v Toyote Mirai.  Takéto riešenie je nevyhnutné, aby sme mohli zoznámiť Austrálčanov s touto revolučnou technológiou a umožnili im bezprostredne testovať vozidlá poháňané vodíkom,” zdôraznil Bernie O’Connor, poradca dozornej rad, zodpovedný za technológiu palivových článkov v Toyota Australia. Ubezpečil aj, že Toyota bude naďalej spolupracovať s verejným aj súkromným sektorom v Austrálii, aby bolo možné čo najrýchlejšie spojazdniť infraštruktúru tankovania vodíka, a tak umožniť masový predaj automobilov poháňaných palivovými článkami.

Toyota Mirai  v minulom roku získala titul  World Green Car of the Year. Automobil je vybavený najmodernejším pohonom na vodíkové palivové články na trhu. Vozidlo nevytvára škodôlivé exhaláty, vedľajším produktom je iba voda a teplo.

Vďaka tomu, že ho netreba nabíjať dlhé hodiny a tankovanie vodíka trvá len niekoľko minút, je Mirai rovnako funkčný ako štandardné autá so spaľovacím motorom. Vodík má nad palivami pochádzajúcimi z ropy obrovskú prevahu z hľadiska ochrany životného prostredia, aj diverzifikácie zdrojov energie – je možné vyrábať ho z vody, metánu, biomasy aj komunálneho odpadu, a tak využívať obnoviteľné zdroje energie.

(šr)

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov