Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


BMW 2: najsilnejšie písmeno je M

BMW M2 je auto, o ktorom som sníval ešte pred tým, než ho vymysleli. Je to auto, ktoré sa vracia späť ku koreňom šoférovania a čistej radosti z jazdy.

Niektoré autá dohnala evolúcia k príliš veľkým rozmerom karosérie, k luxusným interiérom a k príliš veľkým výkonom motora. Stali sa tak schopnými, že sa z nich vytratila radosť pri každodennej jazde. Obrazný krok späť je niekedy to najlepšie, čo môžete urobiť.

M2_D3_0002    M2_D3_0165

Krok späť?

Dobre, BMW M2 je možno evolúciou excelentného BMW 1M Coupé. Nedá sa však neporovnávať so súčasnou hviezdou: BMW M4. Počas prezentácie v Budapešti som mal možnosť sadnúť za jej volant v špeciálnej verzii Competition. To znamená výkon 331 kW (450 k), ultraľahké disky, pritvrdený podvozok… Iba sa mi pripomenulo, aké brutálne schopné auto to je. Je však tiež dosť kúsavé a nerado odpúšťa. BMW M2 sa v porovnaní s ním javí ako ochudobnená. Má však rovnaké nápravy, ako M4, pričom tá zadná je dokonca tiež napevno primontovaná o karosériu pre presnejšie reakcie. Na druhej strane má iba 370 koní. A viete čo? Absolútne ma to netrápi.

Modrý Hulk

Veď sa len pozrite, ako M2 geniálne vyzerá. BMW M2 vyzerá ako Hulk. Malá hlava obrastená obrovskými svalmi. Z tohto auta všetko vyžaruje účel: nárazníky s väčšími otvormi, ktoré sú vyplnené štedro dimenzovanými chladičmi, štyri koncovky výfuku a tie širokánske blatníky, ktoré sa snažia schovať do malej karosérie nápravy z o triedu väčšieho auta. Ešte aj 19-palcové kované disky sú „plné bŕzd“. Bodaj by nie. Jej radový šesťvalec s turbom vyvinie krútiaci moment až 465 Nm. S funkciou Overboost je to dokonca krátkodobo 500 Nm. Tlačiť do sedadla teda vie, a riadne. BMW M2 však razí filozofiu, že podvozok musí byť rýchlejší, ako motor. A tu je súhra týchto komponentov za výdatnej pomoci aktívneho M samosvorného diferenciálu priam dokonalá.

Šoférske auto

Kratší rázvor a menšie rozmery auta totiž robia M2 neskutočne agilnou, napriek tomu, že váži iba o 10 kg menej, než M4. To auto je hravé, vrtké a vďaka nie zbytočne prémiovému interiéru vám nie je blbé zdrapiť ho za pačesy a riadne si s ním zacvičiť. Už od prvého naštartovania z neho vyžaruje charizma. Výfuky majú krásny zvuk a pri pustení plynu sa z nich ozývajú nádherné pľuvance, miestami aj slušné strely. Prvý manéver odhalí krásne prepracované riadenie. Počas jázd na upršanom Hungaroringu som preskúmal aj talenty podvozka. V porovnaní s M4 je trochu mäkkšie nastavený, auto sa s ním trošku viac nakláňa. O to ľahšie a čitateľnejšie sa s ním jazdí na hrane. M2 ponúka vodičovi na suchu veľké okno, v ktorom odpustí aj jazdecké chyby a správa sa priateľsky. Stačí však trochu zmeniť spôsob jazdy a otvorí sa vám svet dymiaich zadných gúm. To šasi je skrátka naladené fantasticky. Dokáže jazdiť komfotne každý deň, ale pritom na dobrých cestách vám ponúkne rovnaký druh zábavy, ako vynikajúci hot-hatch. Pridá však korenie v podobe zadného náhonu. S M2 sa skrátka zabavíte aj na reálnych cestách a pri civilnejších rýchlostiach.  To je na nej to geniálne. A výkon? Na mokrej ceste nie je problém hrabať na trojke. Ešte nejaké otázky?

Krása v jednoduchosti

BMW M2 nie je také komplikované, ako jeho väčší bratia. Nemá individuálne nastaviteľné tlmiče, riadenie, odozvu motora a odozvu prevodovky. Úprimne mi chýbala iba možnosť zjemniť prevodovku. Na mokrom povrchu totiž jej kopance dokážu v režime Sport+ destabilizovať zadnú časť auta. Posledná zaujímavosť: na trati sme jazdili s autami vybavenými pretekárskymi brzdovými doštičkami. Vrelo ich odporúčam. Sú prakticky neunaviteľné. A verte mi, že ak si sadnete za volant BMW M2, budete dávať brzdám riadne zabrať.

Text: Juraj Hrivnák, foto: autor a archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov