Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Honda NC 750 X: Nový vietor

Honda NC 750 X prešla pred tohoročnou sezónou niekoľkými úpravami, ktorú ju urobili  atraktívnejšou.

Text: Miroslav Hrušovský, foto: Peter Varga

HONDA NC 750X DCT - IMG_6858      HONDA NC 750X DCT - IMG_6951

Značka Honda patrí  medzi moje obľúbené. Mal som a jazdil som s mnohými modelmi, ale dvojspojkovú prevodovku na motorke som doteraz nemal šancu vyskúšať. Musím uznať, že už z diaľky sa mi nové NC 750 X pozdávalo, bolo síce v červenej farbe (candy arcadian red), ja by som volil čiernu metalízu, ale darovanému koňovi na zuby nepozeraj. Naoko pôsobí mohutne, no keď som sa na ňu prvýkrát posadil, tak sa podo mnou akoby strácala. Mám 185 cm. Bol to však môj prvý dojem. Posed je príjemne vzpriamený, no sedadlo ma trochu sklamalo tvrdosťou a lacným povrchom. Pri Honde som zvyknutý na to, že všetko presne sedí a  je na svojom mieste, čo platilo aj tu. Výnimkou je palivová nádrž. Na jej mieste trónil objemný odkladací priestor, ktorý v prípade testovaného modelu obsahoval ešte aj príplatkovú 12-voltovú zástrčku. Myslím si, že je to veľmi praktické, zmestila sa mi tam integrála alebo 1,5 l PET fľaša a kopec praktických vecí, čo každý deň vláči človek so sebou. Možno by stálo za zamyslenie riešenie spôsobu otvárania. Musíte vypnúť motorku, vybrať kľúč, zasunúť ho do druhej „spínačky“ a potom na jednu stranu otváram nádrž (je pod sedadlom spolujazdca) a na druhú stranu spomínaný priestor.  Keby som nemusel vypínať motor a strkať kľúč do iného zámku, bolo by to super. Výhodou nádrže pod sedadlom je, že posúva ťažisko nižšie, nevýhodou zasa, že má menší objem, než by mohla mať hore. Jej obsah v Honde NC 750 X je 14,1 litra. Mne osobne sa táto koncepcia pre každodenný život veľmi pozdávala, je praktická a vďaka spotrebe do cca 5 l/100 km nie ste s dojazdom až taký limitovaný. Na dlhšie výlety si, samozrejme, môžete doplniť veľký kufor dozadu.

HONDA NC 750X DCT - IMG_6965      HONDA NC 750X DCT - IMG_6904

Ako som už naznačil, testovaný model mal dvojspojkovú robotizovanú prevodovku DCT. Darmo by ste preto hľadali spojkovú a radiacu páčku. Na druhej strane, na pravej rukoväti ukazovákom prepínate spôsob radenia prevodovky – automatický a manuálny, palcom si zasa môžete zvoliť režim – štandardný „D“ a tri športové „S“. Na ľavej rukoväti máte zasa dve tlačidlá: „+“ na preraďovanie nahor a „–“ na podraďovanie. Ukazovákom radíte hore, palcom zasa dole. Prístrojový štít tvorený jedným LCD displejom poskytuje všetky potrebné údaje o spotrebách, vzdialenostiach, jazdných režimoch, chýbala mi tam iba teplota vzduchu. Je dobre čitateľný, ale mohol byť podľa mňa o niečo väčší. Takto sú totiž údaje nahustené a  strácal som sa v nich, čo odpútavalo moju pozornosť od jazdy. Pekným detailom bolo, že pri ekonomickej jazde nízkymi otáčkami svieti celá stupnica otáčkomera na zeleno, rastúcimi otáčkami sa mení na modrú a pri vyšších otáčkach už na červeno. O svetelnú pohodu sa starajú Full LED svetlá vpredu (vrátane denného svietenia) aj vzadu. Cez deň je to pekné a efektné, no v noci máte osvetlený síce dobre, ale iba malý kúsok zeme.

HONDA NC 750X DCT - IMG_6955      HONDA NC 750X DCT - IMG_6951

Jazda

Motorka má pohotovostnú hmotnosť iba 220 kg, ktorých som pod sebou vôbec necítil , a celkovo pôsobí na mňa subtílnym dojmom. Po naštartovaní sa ani z dvojvalcového vodníka, ani z výfuku nič zvláštne neozve, ich prejav pôsobí na mňa až príliš sterilne a aj počas celého testu som mal ten pocit. Pravým palcom si zaradím „Déčko“ a frčím. Počas prvých kilometrov som si uvedomil niekoľko vecí: tvrdý podvozok (nedá sa nastavovať), veľmi veľa pozornosti ma stálo aj to, že som neradil, rušilo ma cvakanie spojky a to, že normálne brzdím oboma brzdami, no keď som ľavačkou neradil, zabúdal som pravačkou brzdiť. V dobrom ma zasa prekvapila rýchlosť radenia prevodovky. Po pár desiatkach kilometrov som si ako tak zvykol na DCT prevodovku a začal som sa hrať s radením. Manuálny režim som zavrhol hneď na začiatku. Veď, keď si priplatím 800 éčok za automat, načo by som sa otravoval s radením. Režim „D“ mi však pripadal dosť mdlý, preto som jazdil v športovom režime. Keď som sa hral na „slušáka“, tak som používal režim S1, a na „drsniaka“ zasa S3.

HONDA NC 750X DCT - IMG_6978      HONDA NC 750X DCT - IMG_6888

Správna cesta

Trošku odbočím, aby som Honde iba „nenakladal“. Smer Hondy, ktorým sa vybrala, je veľmi zaujímavý, novátorský a myslím, že má budúcnosť. Pokiaľ viem, nikto sa v tomto smere nedostal tak ďaleko ako Honda. Podarilo sa im vyrobiť a uviesť do praxe model za slušné peniaze (6 990 €, resp. 7 790 € za verziu s DCT), ktorý poskytuje svojou koncepciou veľa muziky za málo peňazí. Je to stroj na každodenné lacné (malá spotreba – tá sa počas testu pohybovala v rozmedzí 4 – 5,8 l/100 km, nízke servisné náklady, vysoká spoľahlivosť a dlhá životnosť) a bezpečné (ľahká ovládateľnosť a ABS v základe) vozenie. Cez víkend zbalíte seba a frajerku a „tradá“ kamkoľvek. V ponuke mi však chýba tempomat. Svojím charakterom by si ho NC 750 X zaslúžila a v spojení s DCT prevodovkou obzvlášť.

HONDA NC 750X DCT - IMG_6887      HONDA NC 750X DCT - IMG_6886

Späť k jazde   

Všeobecne sa motorka snažila preraďovať veľmi skoro, nechcela sa nechať vytáčať. Pritom aj samotný strop je na pomery motorky neobvykle nízko – pri cca 6 500 ot.min-1. Pred každou zákrutou a pred predbiehaním som 2x palcom ľavej ruky podradil a pravou som dal plný plyn, no elektronika neraz aj tak v zákrute preradila, čo nie je dobré. Alebo idem, pred zákrutou podradím a držím plyn, v zákrute na zlomok sekundy uberiem a ona má zase preradené. A pri predbiehaní detto to isté. Tu mi nenapadá nič iné, len staré príslovie: „Lepší úhlavný nepriateľ ako aktívny blbec.“ Tá prevodovka radí rýchlo, šetrí motor aj palivo, ale nemá cit. A práve o pocitoch je podľa mňa jazda na motorke.

HONDA NC 750X DCT - IMG_6882    HONDA NC 750X DCT - IMG_6868

Záverom  

Celkovo by som chcel Hondu pochváliť za jej smerovanie a odvahu. Ľudia si ju budú  kupovať, lebo je páčivá, z diaľky vyzerá ako Honda a keď prídete bližšie, zistíte, že je to fakt Honda. Navyše je praktická pre každodenný život a má bezkonkurenčný pomer ceny vs výkon. Klobúk dolu.

HONDA NC 750X DCT - IMG_6906      HONDA NC 750X DCT - IMG_6998

 

Čo treba uznať: Celková koncepcia.

Čo nám chýbalo: Pocit z jazdy.

Konkurenti: Neviem o žiadnych.

 

HONDA NC 750 X

Cena základ        6 990/7 790 DCT

Záruka    2 roky bez obmedzenia km

Motor  

Kvapalinou chladený R2/8V, max. výkon 40,3 kW (55 k) pri 6 250 ot.min-1, max. krútiaci moment 68 Nm pri 4 750 ot.min-1.

Jazdné výkony

vmax ~ 180km/h, zrýchlenie 0 – 100 km/h – n. u., spotreba výrobca 4,8 l/100 km

 

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov