Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Mazda oslavuje 25 rokov od víťazstva 787B v pretekoch Le Mans

Posledné roky dominuje na pretekoch v Le Mans automobilka Audi so svojim motorom TDI. Pred 25 rokmi však vyhral vo svojej kategórii jedinečný unikát, Mazda 787B s wankelovým motorom.

Presne pred 25 rokmi, 23. júna 1991, prešiel na prvom mieste v pretekoch 24 hodín v Le Mans popod šachovnicovú vlajku automobil Mazda 787B. Z outsidera sa zrazu stal pokrokový model, ktorého víťazstvo neočakávala snáď ani automobilka.

Po prvýkrát sa v pretekoch dostala Mazda na prvé miesto až po 21 hodinách, po tvrdých súbojoch s favorizovaným Mercedesom-Benz a Jaguarom. Túto pozíciu si už udržala a o 3 hodiny neskôr mohli v automobilke oslavovať prvý a zatiaľ jediný úspech na 24 hodinových pretekoch v Le Mans.

Mazda je stále zapojená do motoršportu. Automobilka má v ponuke legendárny model MX-5, v súčasnosti už v jeho štvrtej generácii. Model je stelesneným mohykánom medzi vozidlami s pohonom prednej nápravy.

Mazda 787B Mazda 787B

Model 787B však začal písať históriu pretekárskych vozidiel Mazda pred 25 rokmi. Automobilka je tiež jedinou ázijskou značkou, ktorá dokázala na týchto pretekoch uspieť. Mazda 787B priniesla do súťaže tiež jeden unikát, wankelový motor.

Bolo to jediné víťazstvo „nepiestového“ motora na tomto podujatí. Rotačný motor mal 4 rotory, v bežnej Mazde RX-7 alebo RX-8 pracovali „len“ 2 rotory. Na jeden spaľovací priestor pripadali až 3 zapaľovacie sviečky.

Mazda 787B

Motor dosahoval maximálny výkon 522 kW (710 k) pri 9 000 ot./min. Vodiči Herbert, Volker Weidler a Bertrand Gachot dokončili celkovo 362 kôl pri priemernej rýchlosti 205,38 km/h. Spolu odjazdili 4 933 km.

Všetky 3 Mazdy, ktoré štartovali (dva modely 787B a jeden 787 z predchádzajúceho ročníka), dokončili preteky na prvom, šiestom a ôsmom mieste. Na štarte bolo 38 vozidiel a len 9 oficiálne dokončilo preteky.

Po povinnom rozobratí konštruktéri skonštatovali, že motor R26B bol v tak dobrom stave, aby mohol odjazdiť ďalšiu 24-hodinovú súťaž. Automobil so štartovným číslom 55 bol v nasledujúcom roku vystavený v múzeu v domácej Hirošime. Preteky v roku 1992 pre zmenu pravidiel o maximálnom objeme motora už totiž nemohol odjazdiť.

MM, Mazda

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov