BMW i3 s dlhším dojazdom
BMW rozširuje svoju modelovú paletu elektromobilu i3. Od leta 2016 bude k dispozícii so zvýšenou kapacitou akumulátora, ktorý umožní predĺžiť dojazd až na 300 km.
Elektromobil i3 je so svojim futuristickým dizajnom stredobodom pozornosti všade, kde sa ukáže. BMW ponúka 2 verzie, jednu výlučne na elektrický pohon a druhú s prídavným spaľovacím motorom, ktorý predĺži dojazd v prípade vybitia batérie.
Automobilka však pripravila pre zákazníkov novinku v podobe batérie s vyššou kapacitou, ktorá vylepší dojazd na úctyhodných 300 km. Podľa BMW je vynovený model i3 schopný prejsť so zapnutou klimatizáciou, kúrením a v zlom počasí na jedno nabitie až 200 km.
Jazdné parametre zostali prakticky nezmenené. BMW i3 zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy. Asynchrónny elektromotor produkuje maximálny výkon 125 kW (170 k). Priemerná spotreba elektrickej energie je 12,6 kWh/100 km.
Pôvodný model so slabšou 60 Ah batériou zostáva naďalej v ponuke. Silnejší akumulátor (94 Ah) s kapacitou 33 kWh bude doplnený modelom Range Extender, ktorý k hnaciemu traktu pripojí spaľovací 2-valcový motor.
Ten pri priemernej spotrebe 0,6 l/100 km pridá k základnému dojazdu ďalších 150 km. Podľa automobilky je vynovený model i3 so silnejším akumulátorom najúspornejším vozidlom s prevádzkovými nákladmi len 3,15 €/100 km.
Vysokonapäťová batéria má 8 modulov, z ktorých každý má 12 článkov. Zvýšená kapacita nezväčšila rozmery akumulátora. BMW spolupracovalo na vývoji novej batérie so spoločnosťou Samsung SDI. Konštruktéri optimalizovali vnútorné usporiadanie článkov s väčším množstvom elektrolytu.
Z brutto kapacity 33 kWh je efektívne k dispozícii 29 kWh. Nový modul akumulátora musí byť klimatizovaný, čo však neznamenalo väčšie zásahy do karosérie. K dispozícii je tiež doplnkové kúrenie, ktoré pred jazdou v chladnom počasí ohreje batériu na optimálnych 20 °C.
Záruka na akumulátor zostáva na nezmenenom rozsahu, teda 8 rokov alebo 100 000 km. Pohotovostná hmotnosť vozidla vzrástla na 1 245 kg. Zrýchlenie z 80 na 120 km/h však model zvládne za pohotových 5,1 sekundy, čo je porovnateľný výsledok s BMW 440 i Coupe s výkonom 240 kW (326 k).
Maximálna rýchlosť je z dôvodu efektivity obmedzená na 150 km/h. Pre nabíjanie vyššej kapacity batérie vyvinuli nový rýchlonabíjací systém. Pri trojfázovom prúde sa akumulátor nabíja výkonom až 11 kW a čas potrebný na plné nabitie neprekročí 3 hodiny.
Po pripojení do siete s napätím 230 V sa pri výkone 2,8 kW nabije nový model i3 za menej ako 10 hodín. K dispozícii je nová metalizovaná farba Protonic Blue, ktorá bola donedávna dostupná výlučne pre športový model i8.
Na výber sú tiež 4 interiérové dizajny, ku ktorým v budúcnosti pribudnú ďalšie. V základnom interiéri Atelier bude za príplatok dostupný balík Driving Assistant Plus, ktorý obsahuje aktívny kamerový systém, asistenta pre jazdu v dopravných kolónach alebo varovanie pred chodcami s funkciou brzdenia.
BMW i3 s novým akumulátorom bude k dispozícii od leta 2016 tiež s balíkom BMW i Wallbox pre pohodlné nabíjanie v garáži, ktorý ponúkne predhriatie alebo vychladenie interiéru vozidla. Energiu na tieto úkony nečerpá z akumulátora vo vozidle, ale z verejnej siete.
Ak zistí doplnkový navigačný systém, že cieľ je za hranicou dojazdu, odporučí vodičovi prepnutie jazdného režimu na Eco Pro alebo Eco Pro+. Pre prípadne nabitie batérie zobrazí najbližšie možné nabíjacie stanice. Do výpočtu trasy započíta tiež vonkajšiu teplotu, topografiu terénu alebo aktuálnu dopravnú situáciu.
MM, BMW
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov