Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Exkluzívny test Porsche 718 Boxster: Keď funguje telepatia

Porsche 718 Boxster. Ikonický roadster prešiel zmenou, ktorá rozčúlila mnohých petrolheadov. O dva valce menej, o turbo viac. Naozaj sa toho treba obávať?

Text: Juraj Hrivnák, foto: autor a archív

Ešte dnes sa mi v hlave ozýva ten nádherný, rezonujúci zvuk plochého šesťvalca Caymanu GTS z čias môjho prvého stretnutia s novodobým Porsche. Bol nádherný a absolútne jedinečný. Teraz som mal tú česť zoznámiť sa s novou generáciou Porsche s motorom v strede, aj keď s plátennou strechou. Nový roadster sa volá Porsche 718 Boxster.

Porsche 718 Boxster 004 Porsche 718 Boxster 006

Čas nezastavíš

Všetci smútime za vokálnym šesťvalcom, ale nemôžeme Porsche viniť z toho, že prešlo na štvorvalce (a ešte k tomu preplňované). Ak sa chcete sťažovať, treba napísať do Bruselu. Inžinieri z Porsche sa skrátka museli podvoliť jeho diktátu. V rámci toho však prišli s tým najlepším, s čím sa dalo. Nové motory sú až o 13 % úspornejšie. Nás však  zaujíma nárast výkonu o 26 kW (35 k) a podstatne vyšší krútiaci moment, ktorý prináša nový model. Pozor, nie je to iba facelift – až na kapoty, čelné sklo a strechu je každý jeden panel úplne nový.Porsche 718 Boxster 025 Porsche 718 Boxster 026

Porsche 718 Boxster 019 Porsche 718 Boxster 018

Magické „S“

Porsche 718 Boxster má v strede uložený plochý preplňovaný štvorvalec s objemom 2,0 litra. Dosahuje výkon 220 kW (300 k) a krútiaci moment 380 Nm. Fajnšmekri majú k dispozícii aj model 718 Boxster S, ktorého objem motora dosahuje až  2,5 litra a jeho parametre poskočili až na 256 kW (350 k) a 420 Nm. Inžinieri nechceli, aby preplňovanie celkom zmenilo charakter motora, na ktorý boli zákazníci Porsche zvyknutí: vysoké otáčky a parádny zvuk. Nové motory sa preto točia až do extrémnych 7 500 otáčok (to akýkoľvek turbomotor nedokáže) a vydychujú cez ladený výfuk. Vďaka šikovnej práci s elektronicky riadeným obtokovým ventilom turba a variabilným časovaním a zdvihom ventilov VarioCam Plus, sa motory vyznačujú okamžitými reakciami na plyn a schopnosťou „natlakovať sa“ aj pod čiastočnou záťažou. Pri plnom pridaní plynu je tak okamžite dostupná celá porcia krútiaceho momentu. Boxster S má dokonca turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek, čo je pre benzínový motor unikátne. Rovnaké používa už iba 911 Turbo. Obidva modely Boxsteru majú väčšie a silnejšie brzdy, zosilnenú zadnú nápravu a priamejšie elektromechanické riadenie prevzaté taktiež z modelu 911 Turbo. Vynovil sa aj interiér. Pribudol volič jazdných režimov či parádny nový multimediálny systém.

Porsche 718 Boxster 020 Porsche 718 Boxster 023

Nemá substitút

Vlastná skúsenosť prekonala akékoľvek očakávania vyplývajúce z technických údajov. 718 Boxster svojimi reakciami, schopnosťami a poslušnosťou výrazne prekonáva „obyčajné“ prémiové značky. Je to iná liga. Už len naštartovanie vyludí z výfuku také nádherne chrapľavé zachrapčanie, aké by mohlo patriť divadelnému hercovi rozcvičujúcemu sa pred predstavením. Potom sú tu reakcie prevodovky. Zabudnite na DSG. V porovnaní s dvojspojkou od Porsche by si zaslúžila pomenovanie „čínsky falzifikát“. PDK seká prevody jeden za druhým tak rýchlo a presne, ako žiadna iná prevodovka. Doba medzi stlačením pádla na volante a reakciou prevodovky je nulová. Proste sa to deje okamžite.

Porsche 718 Boxster 022

Reakcie motora sa naozaj nepodobajú na to, čo poznáme. Pod dvetisíc otáčkami je cítiť turbodieru, ale nad nimi je motor pripravený ťahať vždy a okamžite. A riadne silno. Rozsah použiteľných otáčok je obrovský. Človek je zvyknutý radiť pri 6 000 otáčkach, ale Boxster mi ponúkal ďalších 1 500! Napriek preplňovaniu si najviac užíva pásmo od 4 000 otáčok vyššie, keď sa citeľne zmení jeho charakter. Začne ťahať ako besný až k agresívnemu obmedzovaču, pričom vám za chrbtom vydáva riade návykový rámus! Zreteľne počuť sanie aj výfuk, pričom kdesi za vašim ramenom sa ozýva ešte syčanie turba.

Porsche 718 Boxster 033

A ten podvozok! Nová kalibrácia nedovolí Boxsteru takmer žiadne náklony. Smer mení priam telepaticky. Zároveň je veľmi stabilný a ničím nepríjemným vás neprekvapí. Skôr vám vďaka úžasnej komunikácii cez všetky zmysly dodáva sebadôveru. Tú podporujú aj famózne brzdy s nádherne tvrdým pedálom. Vyskúšal som si aj Boxster S, ktorého rýchlosť je už dychberúca. Skôr nestačila na kľukatých portugalských cestách reagovať moja myseľ, než by nestíhal podvozok a brzdy. A zvuk? Je perfektný, najmä s príplatkovým športovým výfukom. Netreba sa oň báť. Stačí podržať správne tlačidlo a môžete si ho vychutnávať bez toho, aby ho tlmila akákoľvek strecha. Napriek takejto schopnosti pózovať je Porsche 718 Boxster (a najmä Boxster S) mimoriadne schopné športové auto ktoré je schopné svojmu majiteľovi robiť radosť každý deň.

Porsche 718 Boxster 028 Porsche 718 Boxster 012

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov