Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Renault Chrono – kapitoly z histórie značky Renault

Po mesiaci tu máme opäť pripomienku časti histórie spoločnosti Renault. V aktuálnej časti pripravil Renault prehľad o preplňovaní svojich motorov turbodúchadlami.

Na začiatku 20. storočia bola snaha výrobcov vozidiel zvyšovať výkonu. Predobrazom sériových komponentov bol aj vtedy dobe motoristický šport. Popri zvyšovaní zdvihového objemu začali konštruktéri používať aj preplňovanie.

Pre automobilový šport boli podmienkou ľahké motory. Louis Renault vymyslel systém, ktorý si pod názvom supercharging nechal patentovať už v roku 1902 . Zvýšením množstva plynov vo valci vznikol väčší tlak a väčšia explózia, ktorá dodala motoru vyšší výkon.

Vitazna Alpina z roku 1978 - 24 hours Le Mans prve vitazstvo RS01 na Silverstone v 1977 a prve vitazstvo Renault F1 vobec

Ventilátor však nebol poháňaný výfukovými plynmi, ale priamo od motora. Prvé testy prebiehali na lietadlách. Prvý kompresor, ktorý vyrobil pán Rateau, použili v lietadle Bregeut XIV A2 s motorom V12 a výkonom 235 kW (320 k).

Vo vozidlách sa však tento systém objavil až v 60. rokoch. Vývojári v novej súťaži Renault-Gordini vytvorili 2,0-litrový motor V6. Táto pohonná jednotka však nebola na 24-hodinové preteky v Le Mans dostatočne výkonná.

Technici preto začali opäť uvažovať nad preplňovaním turbodúchadlom. Prvý model Alpine s takýmto preplňovaným sa predstavil na Rally Cévennes v roku 1972. Automobil mal až 3-sekundovú odozvu na pedál akcelerátora a bol takmer neovládateľný. Po výhre však projekt dostal zelenú.

Alpine A110

V roku 1978 vyhrala Alpine preteky v Le Mans s priemernou rýchlosťou 201 km/h a maximálnou rýchlosťou až 370 km/h. Renault sa preto rozhodol začať používať preplňovanie v automobiloch F1.

Bežne používané motory vo vozidlách F1 mali 3-litrový motor V8 alebo V12. Renault predstavil malý 1,5-litrový vidlicový šesťvalec s turbodúchadlom. Prvé testovanie vozidla prebehlo na Veľkej cene Británie na okruhu Silverstone v roku 1977. Automobil však skončil po 11 okruhoch práve pre problémy s turbodúchadlom. Po úpravách automobil získal lepšie pódiové umiestnenia a takmer aj titul.

Postupné zvyšovanie výkonu motorov vo vozidlách F1 však znamenalo koniec éry turbodúchadiel v roku 1989. V sériových vozidlách predstavil Renault prvý turbomotor v roku 1980 v modeli Renault 5 Turbo.

motor Renault Energy pre sezonu F1 2014 Renault 1,9dTi

Turbodúchadlo namontovali tiež do vznetových verzií. Laguna z roku 1994 mala 2,2-litrový vznetový motor bez preplňovania a s výkonom 63 kW (85 k). Neskôr bola k dispozícii s motorom 1,9 dTi s výkonom 81 kW (110 k) a v súčasnosti má rovnaký výkon pohonná jednotka 1,5 dCi.

Obdobný osud mali zážihové verzie. Modernizácia začala prebiehať v roku 2000 a v súčasnosti sú k dispozícii malé motory so zdvihovým objemom 0,9 alebo 1,2 litra a výkonom 66 kW (90 k) alebo 96 kW (130 k).

MM, Renault

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov