Volvo 780 oslavuje výročie
Automobilka Volvo si v týchto dňoch pripomína začiatok výroby špeciálneho modelu 780. Tento automobil bol výsledkom spolupráce švédskej automobilky a talianskej karosárskej firmy Bertone.
Rok 1985 bol výnimočný vo viacerých ohľadoch. Michael Gorbačov prevzal vedenie Sovietskeho Zväzu, umelci z celého sveta naspievali pesničku “We are the World” pre africké deti, Microsoft predstavil prvú verziu operačného systému Windows a Volvo začalo vyrábať model 780.
Volvo 780 teda oslavuje 30 rokov od spustenia sériovej výroby. Automobilka prebrala mechanické diely z modelového radu 700 a dizajn karosérie navrhla talianska spoločnosť Bertone. Vozidlo sa vyrábalo iba 5 rokov a Volvo dodalo k zákazníkom 8 518 kusov.
Automobil sa predstavil na autosalóne v Ženeve vo verzii kupé. Volvo 780 bolo tiež najdrahším vozidlom spoločnosti, ktoré kedy vyrábala. Automobilka nadväzovala týmto modelom na tradíciu modelu P1800 z roku 1961.
Spolupráca Volva a Bertoneho začala už v roku 1977 s modelom 262C. Tento automobil bol upravenou verziou série 260. Volvo vyrobilo v rokoch 1977 až 1981 6 662 kusov modelu 262C.
Volvo 262C sa však od modelu 260 líšilo len v niektorých detailoch. Konštruktéri začali projektovať model 780 s čistým papierom a minimálnymi spoločnými znakmi so sériou 700. Napriek podobnostiam so sedanom išlo o úplne nový model.
Prvý návrh predstavoval upravenú verziu 760 s dvojicou dvier a zvažujúcou sa líniou strechy. Druhý návrh predstavoval úplne nový automobil. Dielňa Bertone bola zodpovedná za výrobu, Volvo zodpovedalo za marketing a predaj.
Pohonné jednotky a komponenty podvozku posielali zo Švédska do Talianska, kde prebiehala finálna montáž. Volvo plánovalo modelom 780 preraziť na trhoch v USA, Japonsku a niektorých európskych krajinách.
Interiér mal bočné panely dvier a doplnky na palubnej doske z tvrdého dreva. V sériovej výbave bolo kožené čalúnenie. Automobil prevzal jeden doplnok bežne dostupný v talianskych vozidlách: tlačidlo na dverách, ktoré otváralo batožinový priestor a uzáver palivovej nádrže.
V sériovej výbave mal automobil kompletnú elektrickú výbavu: sedadlá, okná a spätné zrkadlá. Za príplatok sa dodávala klimatizácia, ABS a mikroprocesorom riadený audiosystém. Volvo 780 mohlo byť tiež vybavené predpínačom bezpečnostných pásov.
Na začiatku predaja sa automobil dostal na trh so šesťvalcovým turbodieselom. Neskôr pribudla do ponuky preplňovaná zážihová štvorvalcová pohonná jednotka a vidlicový šesťvalec. V roku 1988 nahradila automobilka zadnú tuhú nápravu viacprvkovým zavesením.
MM, Volvo
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov