Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Nový Ford Focus RS

Ford tento týždeň predstavil úplne nový Ford Focus RS, vysokovýkonné cestné vozidlo, v ktorom debutuje inovatívny pohon všetkých kolies od tímu Ford Performance zabezpečujúci prvotriedny prenos krútiaceho momentu na vozovku..

Focus RS – vybavený špeciálnym 2,3-litrovým motorom EcoBoost s výkonom značne prevyšujúcim 320 koní je najnovším vozidlom iniciatívy značky, v rámci ktorej prinesie zákazníkom na celom svete do roku 2020 viac než 12 výkonných vozidiel. Tieto vozidlá nielenže potešia automobilových nadšencov, ale zároveň prispejú k plneniu plánu One Ford, v rámci ktorého sa spoločnosť usiluje o ziskovosť, rast, vysokú kvalitu produktov a inovácie vo všetkých oblastiach svojho podnikania.

Nový Focus RS vyvinul malý tím konštruktérov Ford Performance z Európy a USA. Ide o tretiu generáciu modelu Focus RS – po prvej generácii z roku 2002 a druhej z roku 2009. Tento model, v poradí už 30. s legendárnym označením RS, kráča po stopách významných modelov, ktoré svojho času udávali trendy v oblasti technológií, ako napríklad 16-ventilový Escort RS1600 z roku 1970, turbodúchadlom preplňovaný model Sierra RS Cosworth z roku 1985 s revolučnými aerodynamickými tvarmi a Escort RS Cosworth z roku 1992 s pohonom všetkých kolies.

Focus RS sa vyznačuje športovým vonkajším dizajnom s dokonalejšou aerodynamikou a chladením. Vo výbave sa objavia technológie, ktoré sú vo verzii RS novinkou, vrátane komunikačného systému Ford SYNC. Úplne nový Focus RS je vôbec prvým modelom RS, ktorý sa bude predávať na celom svete. Koncom tohto roka sa začne vyrábať v nemeckom výrobnom závode spoločnosti Ford v Saarlouis, odkiaľ sa bude vyvážať na všetky trhy.

Úplne nový Focus RS využíva inovatívny pohon všetkých kolies od tímu Ford Performance so systémom dynamického smerovania krútiaceho momentu. Spolu s vynikajúcou trakciou, priľnavosťou, bezkonkurenčnou agilitou a schopnosťou prejazdu zákrutami vysokou rýchlosťou sa stane synonymom mimoriadnej úrovne jazdných vlastností a zábavy za volantom. Systém Ford Performance AWD sa skladá z dvoch elektronicky riadených spojok na oboch stranách zadnej pohonnej jednotky. Tieto spojky riadia rozdelenie krútiaceho momentu medzi prednú a zadnú nápravu a taktiež regulujú jeho distribúciu na jednotlivé kolesá zadnej nápravy – funkcia „smerovania krútiaceho momentu“ – ktorá má významný vplyv na jazdné vlastnosti a stabilitu v zákrutách. Riadiaca jednotka zadnej pohonnej jednotky neustále mení distribúciu krútiaceho momentu medzi prednú a zadnú nápravu a na jednotlivé strany, aby sa prispôsobila aktuálnej jazdnej situácii – 100-krát za sekundu monitoruje výstupy z rôznych senzorov vo vozidle. Na zadnú nápravu možno presmerovať maximálne 70 percent krútiaceho momentu. Z krútiaceho momentu, ktorý je dostupný na zadnej náprave, možno až 100 percent presmerovať na konkrétne zadné koleso.

FordFocusRS_AWD_01     FordFocusRS_04

Počas zatáčania zadná pohonná jednotka na základe vstupov, ako je uhol natočenia volantu, bočné zrýchlenie, natočenie vozidla a jeho rýchlosť, ihneď preventívne presmeruje krútiaci moment na vonkajšie zadné koleso. Takéto presmerovanie krútiaceho momentu sa prejaví ako „natočenie“ vozidla do zákruty s cieľom dosiahnuť lepšiu stabilitu vozidla v zákrute, čím sa prakticky eliminuje nedotáčavosť. Systém AWD bol naladený tak, aby vozidlu zabezpečil výnimočnú priľnavosť – s bočným preťažením väčším ako 1 g – a špičkovú rýchlosť pri prejazde zákrutami a výjazdoch zo zákrut. Vďaka neutrálnemu a nastaviteľnému ovládaniu v hraničných situáciách a schopnosti dosiahnuť riadenú pretáčavosť na trati zabezpečí Focus RS maximálny zážitok z jazdy. Systém Ford Performance AWD bol skalibrovaný spolu s pokročilým elektronickým stabilizačným systémom, najmä systémom smerovania krútiaceho momentu na báze bŕzd, ktorý pracuje paralelne so systémom pohonu všetkých kolies so smerovaním krútiaceho momentu. Vozidlo má vďaka tomu optimálnu jazdnú dynamiku.

Medzi ďalšie exkluzívne funkcie podvozka patrí športové zavesenie kolies s pružinami, silentblokmi a torznými stabilizátormi, ktoré sú tuhšie v porovnaní s modelom Focus ST, a ďalej tlmiče prepínateľné v dvoch režimoch, takže pri jazde na pretekárskej trati možno využiť tuhšie nastavenie. Systém elektrického posilňovača riadenia bol starostlivo naladený a pracuje v kombinácii s tuhšou konštrukciou hlavy uloženia ložiska predných kolies a kratšími spojovacími ramenami, vďaka čomu má vozidlo citlivé riadenie a vodič pocit spojenia s vozovkou.

Konštruktéri spoločnosti Ford úzko spolupracovali so spoločnosťou Michelin a vyvinuli mimoriadne výkonné pneumatiky rozmeru 235/35 R19, ktoré dopĺňajú dynamické vlastnosti modelu Focus RS: štandardné pneumatiky Pilot Super Sport na každodenné použitie a – po prvýkrát pre RS – voliteľné pneumatiky Pilot Sport Cup 2, ktoré vozidlu zabezpečia lepšie dynamické vlastnosti na pretekárskej trati.

Technológia Ford EcoBoost poháňa Focus RS a takmer každé nové vozidlo značky Ford. Špeciálne skonštruovaný 2,3-litrový motor EcoBoost má dostatok výkonu aj krútiaceho momentu, čo sa v kombinácii s výnimočnou trakciou systému AWD premieta do pôsobivého zrýchlenia.

Na mieru vyrobený agregát využíva rovnakú základnú štruktúru ako celohliníkový štvorvalcový 2,3-litrový motor z úplne nového Mustangu, pričom jeho výkon značne prekročí hranicu 320 koní. Tento motor však prešiel výraznou modernizáciou prostredníctvom komplexného balíčka konštrukčných zmien. Starostlivá kalibrácia je zárukou, že pohonná jednotka má vynikajúcu odozvu v nízkych otáčkach, mohutný ťah v stredných otáčkach a vysoký limit obmedzovača s maximálnou hranicou 6 800 otáčok za minútu.

Inšpirujúci výkon vyžaduje inšpirujúci zvukový prejav. Konštruktéri tímu Ford Performance naladili model RS takým spôsobom, aby vodiča počas oduševnenej jazdy odmenil športovým zvukom s výrazným bublaním, strieľaním a praskaním, ktoré patria medzi charakteristiky modelu s označením RS.

Šesťstupňová manuálna prevodovka bola optimalizovaná pre nadšených vodičov. Má kratšie dráhy radenia kvôli rýchlejšiemu a presnejšiemu radeniu prevodových stupňov. Prevodovka aj spojka sú zmodernizované a obsahujú silnejšie komponenty, aby dokázali prenášať vyšší krútiaci moment motora.

Vonkajší dizajn modelu Focus RS je výrazný a zároveň funkčný, so silnejším a mohutným charakterom. Dizajnéri úzko spolupracovali s tímom Ford Performance, aby zabezpečili potrebné funkčné vlastnosti. Priamo pri návrhu vozidla sa zameriavali na aerodynamický prítlak a vyváženie vozidla. Zohľadňovali aj požiadavky na chladenie pohonnej jednotky a bŕzd.

FordFocusRS_Interior_02

V interiéri je prepracovaná prístrojová doska s jednoduchším a intuitívnejším dizajnom. Komunikačný systém SYNC zabezpečuje prístup k funkciám audiosystému, navigačného systému, ovládaniu klimatizácie a mobilných telefónov prostredníctvom hlasového ovládania alebo 8-palcového farebného dotykového displeja s vysokým rozlíšením. Jednoduché hlasové príkazy, ako napríklad „Nájsť pretekársku dráhu“, umožňujú majiteľom modelu RS okamžite zobraziť pokyny navigácie k najbližšiemu verejnému pretekárskemu okruhu. Systém SYNC možno objednať aj so zadnou kamerou s parkovacími senzormi, prípadne s prémiovým audiosystémom Sony s 10 reproduktormi vrátane subwoofera.

Ford, DK

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov