Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


LEXUS odhalil GS F s výkonom 477 k

Vysoký výkon, štyri dvere a dostatok priestoru v kabíne na pohodlné usadenie piatich dospelých ľudí. Až doteraz sa tých niekoľko áut na svete, ktoré niesli tieto črty, vyznačovalo typicky nemeckou nomenklatúrou, teraz však nastáva zmena. Predstavením modelu GS F na Severoamerickom medzinárodnom autosalóne sa do radov výrobcov superšportových sedanov pridal Lexus.

Netrpezlivo očakávaný športový sedan GS F, ktorý je spojením prepychu luxusnej limuzíny s výkonom športového kupé, je najnovším prírastkom v rade vysokovýkonných modelov F tejto automobilky. Tento rad už teraz zahŕňa pozoruhodné modely, ako napríklad RC F. GS F, vychádzajúci z luxusného sedanu strednej triedy GS, ktorý je najväčším vozidlom s označením F v jej ponuke.

Pod kapotou sa bude skrývať atmosférický 5,0-litrový motor V8, ktorý vyvinie výkon 477 k a jeho špičkový krútiaci moment prevyšuje 530 Nm. Táto pohonná jednotka bude spojená s bleskurýchlou 8-stupňovou automatickou prevodovkou s funkciou manuálneho radenia a štyrmi rôznymi režimami: Normal, Eco, SPORT S a režimom SPORT S+ určeným špeciálne pre pretekársku trať. Keďže GS F má najnižšiu hmotnosť v danej triede (1 830 kg), bude akceleráciou pripomínať športové kupé, kým maximálnou rýchlosťou sa vyrovná mnohým pretekárskym automobilom. Pohonný agregát DOHC s 32 ventilmi sa napriek svojmu výkonu vyznačuje vysokou hospodárnosťou a pri umiernenej jazde využíva Atkinsonov cyklus.

Lexus GS-F - rear     Lexus GS-F int

GS F bude vybavený konštrukčným vystužením a špeciálne navrhnutým systémom zavesenia, ktoré sú prispôsobené zvýšenému výkonu vozidla. Najnovší člen radu F sa môže pochváliť pozoruhodnými jazdnými vlastnosťami športového automobilu, ktoré sa nevylaďovali len na okruhu v Japonsku, ale aj na slávnej Nordschleife v nemeckom Nürburgringu. Špeciálne tuhé zavesenie vozidla spolu s väčšími pneumatikami (255/35 – 19 vpredu a 275/35 – 19 vzadu) a zdokonaleným brzdovým systémom doplneným o jasnooranžové strmene poskytujú modelu GS F pozoruhodnú stabilitu vo vysokých rýchlostiach a agilitu obratného športového automobilu. Tieto prvky zabezpečujú prakticky neutrálne vyváženie jazdných vlastností v takmer každom druhu zákruty.

Inovatívny diferenciál s vektorovaním krútiaceho momentu (TVD) značky Lexus, ktorým je vybavený aj model RC F, bude súčasťou dlhého zoznamu štandardnej výbavy, vďaka ktorej výkon modelu GS F vynikne z davu. TVD ponúka tri prevádzkové režimy:

  • Standard (predvolený), ktorý poskytuje vyváženie medzi agilitou a tuhosťou,
  • Slalom, v ktorom sa kladie dôraz na pohotové reakcie riadenia a agilitu,
  • Track, ktorý zdokonaľuje stabilitu počas rýchlej jazdy na okruhu.

GS F má zväčšenú a výraznejšiu verziu charakteristickej masky chladiča značky Lexus v tvare vretena s príznačnou vzorkou mriežky vyhradenou pre modely F a veľké otvory na prívod vzduchu, ktoré sú hladko zakomponované do prednej masky. Elegantnú a zároveň športovú tvár automobilu dotvárajú tenké naklonené svetlomety so svetlami na denné svietenie v tvare L, ktoré sú typické pre značku Lexus. GS F je posadený badateľne nižšie a je širší ako ostatné modely GS. Vďaka tomu má omnoho agresívnejší postoj, ktorý spolu s výstupmi vzduchu v predných blatníkoch a športovými zliatinovými kolesami s rozmerom 19’’ robí tento automobil okamžite rozpoznateľný ako model F. Zadnú časť zdôrazňuje decentný zadný spojler z uhlíkových vláken a lichobežníkové výfuky so štyrmi chrómovanými koncovkami výfukov, ktoré jasne naznačujú, že toto vozidlo je určené na športovú jazdu.

Dynamickými úpravami prešla aj kabína ukrytá v plechoch karosérie modelu GS F. Je štylizovaná v súlade s elegantným motívom formy nasledujúcej funkciu a všetky ovládacie prvky sú umiestnené v ľahkom dosahu vodiča. Za exkluzívnym športovým volantom s emblémom F sa nachádza nový elektronický blok prístrojov, ktorý možno nakonfigurovať na štyri rôzne zobrazenia v závislosti od preferovaného štýlu jazdy: Normal, Eco, SPORT S a SPORT S+. Kabína je vybavená aj špeciálne prispôsobenými prednými a zadnými sedadlami, ktoré posádke vozidla poskytujú väčšiu bočnú oporu bez kompromisov v oblasti pohodlia.

Napriek všetkým športovým doplnkom si GS F zachováva svoj luxusný charakter, okrem iného aj vďaka špičkovému materiálu Alcantara na obložení dverí, stredovej konzole a nad prístrojovým panelom. Elegantnú palubnú dosku s centrálnym videomonitorom obsluhovaným diaľkovým ovládačom na stredovej konzole ďalej zušľachťujú analógové hodiny. Model GS F môže byť vybavený špičkovým audiosystémom Mark Levinson so 17 reproduktormi, ktorý uspokojí aj najnáročnejších milovníkov kvalitného zvuku. Ak však chcete počúvať hudbu pochádzajúcu z motora, stačí aktivovať systém aktívneho riadenia zvuku nastavením pohonného systému do režimu SPORT S alebo SPORT S+. Tento systém aktívneho riadenia je podobný systému použitému v modeli RC F, v porovnaní s ním je však zdokonalený. Teraz využíva aj reproduktory pri zadných sedadlách a zosilňuje mohutný zvuk výfuku vozidla pre všetkých cestujúcich v modeli GS F. Vďaka tomu dokonale dopĺňa zážitok zo športovej jazdy.

„Potešenie z jazdy. To je charakteristický znak všetkých vozidiel nesúcich označenie F a naším zámerom pri navrhovaní modelu GS F bolo dodať mu túto črtu. Dizajnová filozofia modelu GS F sa riadi pravidlom Forma nasleduje funkciu. Napríklad maska chladiča v tvare vretena pre model GS F sa zrodila s cieľom ďalej zdokonaliť aerodynamické vlastnosti a vnútorné chladenie vozidla, zatiaľčo výstupy vzduchu v predných blatníkoch, prvýkrát použité v modeli IS F a následne v modeli RC F, sa v GS F použili z dôvodu ich účinnosti. Dizajnový smer modelu GS F zdôrazňuje úsilie značky Lexus o progresívny luxus a myslím si, že tento automobil je dokonalým stelesnením tejto myšlienky,“ hovorí Jošiharu Nakadžima, hlavný projektový dizajnér divízie dizajnu značky Lexus.

Automobily Lexus vrátane modelu GS F, ktoré využívajú radar s milimetrovými vlnami a kamerový systém na detekciu vozidiel a chodcov pred vozidlom, budú vybavené multifunkčným balíkom bezpečnostných prvkov, ktorý zahŕňa prednárazový bezpečnostný systém (PCS). Tento systém upozorňuje vodiča a zabezpečuje brzdovú podporu a automatické brzdenie na zamedzenie nárazom a obmedzenie následkov nárazu v prípade, že k nemu dôjde. Balík obsahuje aj tieto systémy: systém varovania pri opustení jazdného pruhu (LDA) upozorňujúci vodiča na neúmyselné vybočenie z jazdného pruhu a systém adaptívnych diaľkových svetiel (AHS), ktorý zlepšuje viditeľnosť v noci.

Lexus, DK

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov