Test BMW X5: Stačí dvojliter?
BMW X5 xDrive25d patrí k autám, v ktorých sme bežne zvyknutí na tlkot šesť, či osemvalcového agregátu. Ako si s ním teda poradí dvojlitrový štvorvalec?
Text: Juraj Hrivnák, foto: autor
Najnovšia generácia X5 je síce ľahšia, než ktorýkoľvek jej predchodca, ale jej hmotnosť stále presahuje 2,1 tony. To je pre štvorvalcový vznetový motor riadne ťažký batoh. Aspoň to som si myslel, keď som sa dozvedel, aké auto idem testovať. Realita však bola trochu iná, než som čakal.
KDE SÚ TIE KILÁ?
Z nedočkavosti som sa ani nestihol poriadne poobzerať po nádhernom interiéri. Hneď som chcel vedieť, či si napohľad majestátna X5 nespraví hanbu hneď na prvej križovatke. Veru, X5 ustála test akcelerácie so vztýčenou hlavou. Tu však treba povedať, že dvojliter pod kapotou bavoráka nemá práve tuctové parametre. Jeho výkon 160 kW (218 k) patrí k špičke, rovnako ako krútiaci moment 450 Nm dostupný v rozsahu 1 500 – 2 500 ot.min-1. Motor nemá problém sa vytáčať až k hranici 5 000 otáčok a neprejavuje sa pritom nepríjemným hlukom, či stratou ťahu. Ako správne vycvičený Nemec iba chladnokrvne poslúcha povely vodiča. Pomáha mu v tom aj geniálna osemstupňová automatická prevodovka. Jej telepatické schopnosti sú na špičkovej úrovni. BMW X5 si navyše nepýta ani veľa nafty. Ja som v prevažne mestskej premávke jazdil za 8 l/100 km, ale na okreskách a pri pokojnom tempe sa reálne dalo jazdiť aj tesne pod hranicou 7 l/100 km. Vzhľadom na veľkosť a hmotnosť tohto korábu je to super hodnota. Rovnako skvelé sú aj jazdné vlastnosti. Som priaznivcom iných áut, ale X5 bolo jedným z najpríjemnejších bavorákov v oblasti riadenia a jazdného komfortu. Nečakal som, že to raz poviem. Skrátka výborne maskuje svoju hmotnosť.
PRVÁ TRIEDA
Interiér BMW X5 patrí k špičke vo svojej triede. Ak nie výbavou, intuitívnosťou, ergonómiou, posedom či luxusnými materiálmi, tak určite úžasnou atmosférou, ktorú posádke poskytuje. Biela koža, hliník a klavírny lak sú tu nakombinované naozaj vkusne. V noci sa do toho primieša úžasné farebné ambientné osvetlenie a človek sa cíti ako vo vesmírnej lodi. Chválim pohodlné sedadlá, skvelo využiteľný batožinový priestor s plató na plynovej vzpere, ako aj analógové budíky prístrojov.
POMOCNÍCI
BMW X5 sa môže pochváliť aj radom asistenčných systémov, z ktorých okrem adaptívneho tempomatu a ochrany vozidla pred nárazom zaujme aj „asistent dopravnej zápchy“. Auto dokáže rozoznať, či idete po diaľnici a v prípade, že tu je hustá doprava a rýchlosť nepresahuje 40 km/h, prakticky za vás prevezme riadenie. Sám udržiava odstup od áut pred vami až do úplného zastavenia a udržiava sa v jazdnom pruhu. S jednou rukou na volante (podmienka, aby systém fungoval) tak môžete počas cesty do práce prečítať dennú tlač. Či sú s týmto systémom oboznámení aj naši policajti, to nevieme, preto podobné aktivity za volantom skúšať rozhodne neodporúčame.
BMW X5 s týmto motorom naozaj dáva zmysel. S našimi predpismi a s takým veľkým autom sa aj tak nie je vhodné pretekať. Ani raz som si počas celého testu nepovedal, že by som tu chcel mať výkonnejší motor.
STRUČNE:
Čo treba uznať: Krásny interiér a výborné jazdné vlastnosti.
Čo nám chýbalo: Nič.
Čo nás prekvapilo: Sila motora.
Konkurenti: Mercedes-Benz M, Audi Q7, Jeep Grand Cherokee…
TABUĽKA | |
BMW X5 xDrive25d | |
Cena | |
Základ/verzie od/test [€] | 54 400/56 500/79 655 |
Záruka | 5 rokov/100 000 km |
Technika | |
Valce/ventily/palivo | R4/16/diesel |
Prevodovka | A8 |
Zdvihový objem valcov [cm3] | 1 995 |
Výkon [kW (k) pri min-1] | 160 (218)/4 400 |
Krút. moment [Nm pri min-1] | 450/1 500 – 2 500 |
Max. rýchlosť [km/h] | 220 |
Zrýchlenie 0-100 km/h [s] | 8,2 |
Priemerná spotreba paliva výrobca/test [l/100 km] | 5,8/7,8 |
Emisie CO2 | 154 |
Parametre | |
D/š/v [mm] | 4 886/1 938/1 762 |
Rázvor náprav [mm] | 2 933 |
Rozchod kolies vpredu/vzadu [mm] | 1 644/1 650 |
Objem batož. priest. [dm3] | 650/1 870 |
Prevádz. hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] | 2 115/710 |
Objem palivovej nádrže [l] | 75 |
Vybavenie/doplnky [€] | |
Bi-xenónové svetlomey | séria |
Parkovacia kamera | 458 |
El. nastav. predné sedadlá s pamäťou | 1 120 |
Vyhrievané zadné sedadlá | 428 |
4-zónová klimatizácia | 479 |
Adaptívne svetlomety | 611 |
Asistent dopravnej zápchy | 1 579 |
Head-Up displej | 1 416 |
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov