Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Renault Chrono 115: história automobilky

Renault Chrono 115 je pravidelná príloha, ktorá každý mesiac poskytuje informácie zo 115-ročnej histórie značky. Najnovšie prezentuje model Renault 5, priekopníka medzi „ECO“ vozidlami.

Veľkolepé predstavenie modelu 5 prebehlo v roku 1972. Aj vďaka karikatúram obľuba modelu pomaly rástla. V roku 1973 zasiahla svet ropná kríza, ktorá však odbyt malého automobilu neznížila.

Druhá ropná kríza, ktorá prišla v roku 1979, zabezpečila pre Renault 5 druhý úspech. S nízkou spotrebou bol model pripravený prijať výzvu ekologického automobilu. Po zvýšení ceny ropy z 3 USD na 5,12 USD za barel potrebovala Európa automobil, ktorý má nízku spotrebu.

V spoločnosti Renault tento problém riešil George Douin, ktorý navrhol zvýšiť objem motora a predĺžiť prevodové pomery. Pomalší rozbeh znamenal nižšiu spotrebu paliva a tichší a čistejší chod. Problém s daňou, ktorá sa odvíjala od objemu motora, vyriešila spoločnosť Renault návrhom, ktorý bral do úvahy aj dĺžku prevodových stupňov.

Vo februári 1976 predstavili Renault 5 GTL, ktorý mal výrazne nižšiu spotrebu paliva. Táto verzia sa stala najpredávanejšou verziou modelu 5. Vzhľadom na nízku hmotnosť automobilu (len 785 kg) mohli konštruktéri zmenšiť zdvihový objem motora z 1,3 na 1,1 litra.

R 5

Renault 5

Tým znížili aj daňové zaradenie automobilu. Ropná kríza v roku 1979 vytlačila cenu ropy na 13 dolárov za barel. Obľuba modelu 5 tak opäť vzrástla. Spotreba vozidla bola 4,9 l/100km pri 90 km/h, 6,8 l/100km pri 120 km/h a 6,3 l/100km v meste. Voči predchodcovi klesla o 28 % .

V roku 1980 sa Renault 5 stal európskym lídrom v segmente s podielom 5,37 %. Podiel Renaultu bol v tom roku až 14,8 %. Na domácom trhu dosiahla značka podiel 40 % a model 5 získal až 16-percentný podiel.

MM, Renault

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov