Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Volvo 240 oslavuje okrúhle výročie

Modelový rad 240 švédskeho výrobcu je dnes už menej známym. Pre automobilku Volvo to však býval dôležitý model, ktorý získal niekoľko svetových prvenstiev.

Rok 1974 bol pre Švédsko významným rokom. ABBA vyhrala súťaž Eurovision, mladý Björn Borg porazil tenisovú elitu a Volvo predstavilo model 240. Prvé predstavenie pre médiá sa konalo 21. augusta 1974.

Volvo 240 bolo ďalším vývojovým stupňom série 140. Inovácie sa týkali najmä prednej časti automobilu. Najvýraznejšími znakmi modelu boli veľké nárazníky, ktoré ho predĺžili o 13 centimetrov vočii predchodcovi. Charakteristickým znakom boli mriežkové opierky hlavy v interiéri.

Predná náprava využívala zavesenie typu McPherson a hrebeňové riadenie. Novo vyvinutý motor B21 produkoval výkon 71 kW (97 k) v karburátorovej verzii a 90 kW (123 k) so vstrekovaním benzínu.

Volvo 245 DL Volvo 244 DL

V októbri 1974 prišiel na trh exkluzívnejší model 260. Bol v ponuke ako verzia DL a GL. Model 264 mal vidlicový šesťvalec so zdvihovým objemom 2,7 litra a výkonom 103 kW (140 k). Motor s názvom B27 bol spoločným vývojom automobiliek Volvo, Renault a Peugeot.

Svetovú premiéru mal v roku 1979 automobil so šesťvalcovým vznetovým motorom. Vznikol v spolupráci s Volkswagenom. Na vybraných trhoch bol k dispozícii aj päťvalcový vznetový motor. V modelovom roku 1981 prišiel na trh model 244 turbo s výkonom 113 kW (155 k). Model 245 turbo bol prvým sériovo vyrábaným kombi s turbo motorom.

Exkluzívnou verziou bolo kupé 262C. Karosériu navrhla talianska firma Bertone. V rokoch 1977 až 1981 predali 6 622 týchto automobilov. Exkluzívne boli aj verzie 264TE a 245T, ktoré boli dlhšie o 70 cm. Verzia 264TE bola luxusná limuzína a 245T sa využívala na prepravy školákov vo vidieckych oblastiach.

Volvo 244 DL

Volvo 240 bolo aj ekologické. V roku 1976 zaviedlo pre trh v Kalifornii trojcestný katalyzátor a lambda sondu. O 2 roky neskôr bolo Volvo 240 vymenované najčistejším automobilom v Kalifornii.

V oblasti bezpečnosti získal model tiež niekoľko ocenení. Vo Veľkej Británii to bolo ocenenie za iniciatívu v oblasti bezpečnosti. V USA zasa cenu za najbezpečnejšie vozidlo svojej veľkosti.

Volvo 240 je dnes veľmi vyhľadávaným zberateľským kúskom. Podporuje to aj dobrá dostupnosť nových dielov, ktoré sú stále k dispozícii. Výroba modelu prebiehala vo švédskom meste Kalmar a v belgickom Gente.

Posledný automobil opustil bránu továrne v Göteburgu 5. mája 1993. Na trhu tak model vydržal neuveriteľných 19 rokov. Rad 200 bol najvyrábanejším v histórii Volva. Z verzie 240 predali 2 685 171 kusov a verzia 260 pripísala na svoje konto 177 402 kusov.

MM, Volvo

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov