Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Peugeot 308: Nový etalón?

Peugeot 308 1,5 BlueHDi. Jeho nový motor je skrátka geniálny. Vo svojej objemovej kategórii je možno dokonca najlepší.

Menší objem, nižšia spotreba, vyšší výkon. Túto čarovnú formulku som už čítal v nespočetných tlačových správach a väčšinou bol niekde háčik, ktorý vyplával na povrch až pri osobnom stretnutí. Nový motor 1,5 BlueHDi od Peugeotu je jedným z najekologickejších dieselov súčasnosti. Spĺňa zatiaľ najprísnejšiu normu Euro 6.2. Očakával by som teda nízky reálny výkon, chabú odozvu na plyn, príšerné sprevodovanie auta… Skrátka katastrofu. O to príjemnejšie som bol prekvapený, keď ma Peugeot 308 s týmto motorom a manuálnou prevodovkou týždeň vyvádzal z omylu.

Motor je na tomto aute jediná novinka, preto k jeho zvyšku len krátko: odskakovanie zadnej nápravy v Peugeote za ten čas skoro úplne vyriešili. Auto jazdí príjemne, dobre sa v ňom sedí, kapsy vo dverách sú priveľké a bez priehradok, takže veci v nich lietajú. 17-palcové kolesá sú super kompromis medzi komfortom a vzhľadom. Moja 308 bola obutá do pneumatík Michelin Pilot Sport 4, takže držala na ceste ako priklincovaná. Koniec hlásenia. Poďme k tomu motoru.

Na malý diesel má táto jedna-päťka veľmi kultivovaný prejav. Najmä vo vnútri ju je ledva počuť aj na voľnobehu. Vôbec nepočuť typické dieselové klepanie. Pri jazde sa to ešte zlepší a motor upadne do zabudnutia. Inžinieri konečne odolali uväzniť ho do okov pridlhých prevodov, a tak aj v meste môžete jazdiť na 4. prevodovom stupni. Napriek malému objemu tento motor vynikajúco zvláda veľmi nízke otáčky. Ani tesne nad hranicou 1 100 otáčok sa netrasie, pričom už od 1 200 začína plynulo a citeľne zrýchľovať. Pri 1 700 už tlačí plnou silou a jeho ťah výrazne nepoľavuje ani za hranicou 4 500 otáčok, čo je na diesel dosť veľa. Úžasné je, že pri vytáčaní neprotestuje rezonančným vrčaním či vibráciami, ako to často robia konkurenčné motory. Úplne hladko ho vytočíte až do obmedzovača a nebude vás ani škrieť svedomie. Predbiehacie manévre teda nie sú problém a vďaka výkonu 96 kW (130 koní) sa dajú absolvovať celkom svižne. To najlepšie na záver: spotreba. Bez obmedzovania som s týmto autom vedel jazdiť do 5 l/100 km. Raz dokonca za 4,3 l/100 km a to bola mestská jazda. 300-kilometrový diaľničný presun rýchlosťou 140 km/h zvládla 308 za 6,1 l/100 km. To sú úžasné údaje. Nuž, tuším máme nového šampióna medzi malými dieselami.

Stručne:

Cena: základ/test: 12 990/23 690 €

Záruka: 2 roky bez obmedzenia km

Peugeot 308 1,5 BlueHDi Allure

Čo treba uznať: Nový malý diesel od PSA naozaj stojí za to.

Čo nám chýbalo: Priehradky v kapsách dverí.

Čo nás prekvapilo:Kultivovanosť a spotreba.

Technické údaje: Motor: vznetový preplňovaný R4/16V, zdvihový objem valcov 1 499 cm3, max. výkon 96 kW (130 k) pri 3 750, max. krútiaci moment 300 Nm pri 1 750 ot.min-1. Emisie CO2 96 g/km. Jazdné výkony, spotreba: 0-100 km/h za 9,8 s, vmax= 204 km/h, spotreba výrobca/test 3,5/4,5 l/100 km.

Text: Juraj Hrivnák, foto: autor

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov