Nový Peugeot 508: v mnohom dokonalý
Peugeot 508 je novou pýchou značky. Prvé jazdy v Monaku a okolí ukázali, že absolútne právom.
Pôžitok z jazdy je vlastnosťou novinky, ktorú by som menoval, keby som mal jedinú možnosť. Našťastie, možností – a kladov – je oveľa viac.
Nevtieravo krásny
Nedá mi nezačať tým, čo každý vidí ako prvé: vonkajší vzhľad. To, že nový Peugeot 508 sa obrátil proti prúdu a nie je opäť väčší a ťažší, deklaruje aj svojim výzorom. Možno sa rúham, ale mne sa najviac páči zozadu. Tak jednoducho, pritom nie lacno a veľmi elegantne vypracované zadné čelo s nádychom Pininfarinovského odkazu ťažko nájdete na inom aute. Dokonalá je aj veľmi nízka (1 400 mm) bočná silueta (akoby) kupé, s využitím bezrámových bočných dverí. A predné čelo? Úzke svetlomety s „cencúľmi“ denného svietenia, medzi ne decentne zasadená prepracovaná maska, nad tým uprostred označenie 508. Najnovšie trendy sa snúbia s tradíciou. Piate dvere do batožinového priestoru opticky ani nehľadáte. To treba vidieť naživo!
Niečo za niečo
Ľahký, svieži a elegantný vzhľad však musí úspešne bojovať s kritériami ako tuhosť karosérie, nárazová bezpečnosť a pod. Dôsledkom víťazného stretu sú isté kompromisy. Bezrámové bočné dvere si vynútili zosilnenie bočného rámu strechy i stĺpikov. Dosť vysoké sú aj prahy. Vodičovi so 186 cm a 100 kg odporúčam presvedčiť sa pred nástupom, či je sedadlo v najnižšej polohe a vzadu. Potom vojde do vynikajúceho interiéru bez problémov. Pri nástupe dozadu bude musieť hlavu poriadne zohnúť, platí to aj pre veľké topánky a ak je už dôchodca, trocha vyskúšať svoju ohybnosť. Keď už sa vzadu uvelebí, má miesta akurát, ale nie viac.
Kvalita a elegancia
Tieto dva prívlastky si plne zaslúži aj interiér. Hlavné prístroje nad vencom volantu a opačný chod ručičky otáčkomera sú asi tým jediným, na čo si treba chvíľu zvykať. Čiastočne hranatý, malý volant však do ruky padne výborne a vysoké umiestnenie prístrojov do značnej miery nahrádza head-up displej. Všetko ostatné je top vrátane veľkého centrálneho dotykového displeja (ktorý ja veľmi neobľubujem). Dostatok často používaných funkcií však ovládajú tlačidlá pod ním, čo chválim. Nový Peugeot 508 prináša kvantum odkladacích priestorov. Jeho dizajnový interiér, s dominujúcou kaskádovito usporiadanou palubnou doskou, vynikajúcimi sedadlami, logicky (i keď inovatívne) usporiadanými ovládačmi a zovšadiaľ dýchajúcou kvalitou materiálov i spracovaním je na špičkovej úrovni nielen v segmente tesne pod- prémiových automobilov.
Jazda? Paráda!
Peugeot našťastie nezanevrel na dieselové motory a tak prvá voľba na skúšobnú jazdu bola jasná: najvyššia verzia GT s motorom BlueHDi 180 (130 kW/180 k, 400 Nm) a 8- stupňovým automatom EAT8. Najvyššie očakávania? Áno! Naplnené? Bezo zvyšku! Označeniu GT robí motor i prevodovka česť, spolupracujú hladučko, rešpektujúc navzájom svoje silné stránky. Dostatok (nie však dramatickej) dynamiky (0-100 km/h 8,3 s), okamžité reakcie na priania vodiča, stabilita aj v rýchlej sérii nerovných serpentín bez náznakov limitu podvozka. Výborné! Zvuk presne taký, aký chcete, prehľadnosť kokpitu, bočné vedenie komfortných sedadiel, všetko bezchybné. No dobre, skeptici: pádla radenia by mohli byť otočné s volantom, ale tu s pripomienkami končím. Spotreba na úrovni 6 l /100 km je v serpentínach i diaľniciach v okolí Monaka tiež dobrou správou. Neskôr si vyskúšam aj špičkový benzínový variant (169 kW / 225 k, 300 Nm) z ktorého mám veľmi podobný pocit (menej Nm nahrádza viac kW). A napokon som si vyskúšal aj manuálnu prevodovku, ktorá tiež ničím negatívnym neprekvapí. S Peugeotom 508 je radosť jazdiť!
Nájde si svojich
Nový Peugeot 508 je „vodičovo auto“. Jednoducho preto, lebo jemu poskytne najviac pozitívnych zážitkov a vnemov. Samozrejme, aj zvyšok posádky si príjemnú a svižnú jazdu vychutná a okolie poteší jeho vzhľad. Zážitky sa dajú ešte umocniť bohatou voliteľnou výbavou (napr. infračerveným nočným videním). Nový Peugeot 508 príde na náš trh začiatkom jesene. Svojich priaznivcov si nepochybne nájde veľa. Kompletná ponuka bude obsahovať tri varianty dieselových motorov (96 – 130 kW) a dva benzínové (133 a 169 kW). V súčasnosti importér u nás ponúka jeden benzínový a jeden dieselový variant s cenou od 33 490 €.
Text: Dalibor Klíma foto: autor, archív
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov