Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Perfektné jubileum Škody na RMC

“Porsche Východu” – ŠKODA 130 RS, patrila k najúspešnejším pretekárskym vozidlám svojej doby.

Pred 40 rokmi, 28. januára 1977, zvíťazila ŠKODA 130 RS s posádkou Václav Blahna / Lubislav Hlávka na Rallye Monte Carlo v triede do 1300 cm3, druhé miesto v triede s rovnakým vozidlom získali Milan Zapadlo s Jiřím Motalom. Predchodca súčasného špeciálu ŠKODA Fabia R5 tak zaznamenal jednu z najslávnejších kapitol 116 ročnej tradície úspešného angažmánu značky ŠKODA v motoristickom športe.

SKODA 130 RS Rally Monte Carlo 1977 01

„Vozidlo ŠKODA 130 RS dosiahlo v 70. a 80. rokoch minulého storočia výborné výsledky v rally a na okruhových pretekoch,“ povedal Michal Hrabánek, vedúci ŠKODA Motorsport. „Veľkolepá história nás motivuje aj dnes. Aktuálne ŠKODA Fabia R5 nadväzuje na úspechy vozov ŠKODA POPULAR, ŠKODA 130 RS, ŠKODA FAVORIT a ďalšie,“ dodáva Hrabánek.

„Automobily z Mladej Boleslavi sa na Rallye Monte Carlo zúčastňuje už od roku 1912,“ dopĺňa Andrea Frýdlová, vedúca ŠKODA Múzea v Mladej Boleslavi, a dodáva: „Kupé ŠKODA 130 RS dokladá technickú odbornosť a odhodlanie vývojárov a technikov ŠKODA. Postaviť toto pretekárske vozidlo na kolesá nebolo v tom čase plánovaného hospodárstva vôbec jednoduché.“

Hviezdicové jazdy s cieľom v Monte Carle sa už v roku 1912 zúčastnil gróf Saša KolowratKrakowský, a to s otvoreným vozidlom Laurin & Klement. V roku 1936 potom skončil roadster ŠKODA POPULAR posádky Pohl / Hausman na fantastickom druhom mieste v triede do 1500 cm3.  Okrem českých posádok sa o cenné trofeje pre vozidlá ŠKODA v minulosti neraz zaslúžili aj skúsení jazdci z Fínska, Nórska či Nemecka. Napríklad RMC 1961 sa s vozidlami ŠKODA Octavia Touring Sport zúčastnili severskej súkromné tímy, fínska posádka Keinänen / Eklund zvíťazila v triede do 1300 cm3, Nórski súperi Gjolberg s Martinsen vybojovali druhé miesto v triede.

Veľký triumf sa podarilo vybojopvať v nabitej konkurencii značke ŠKODA práve pred 40 rokmi. Továrenský tím ŠKODA sa na RMC 1977 starostlivo pripravil. V rámci tréningu najazdila každá z posádok v mieste konania súťaže denne až 500 kilometrov. Dňa 22. januára 1977 odštartovalo 198 posádok, ale v cieli bolo 28. januára okrem dvoch vozidiel ŠKODA 130 RS klasifikovaných iba ďalších 43 automobilov. Václav Blahna s Lubislavom Hlávkom vo svojej triede do 1 300 cm3 obsadili prvé miesto, nasledovaní Milanom Zapadlom s Jiřím Motalom na druhej pozícii. V absolútnej klasifikácii obsadila ŠKODA 130 RS v konkurencii podstatne väčších a silnejších špeciálov 12., respektíve 15. priečku. Tretia posádka Svatopluk Kvaizar / Jiří Kotek odstúpila pre technickú závadu. Historicky najväčším úspechom sa stalo celkové víťazstvo kupé 130 RS na Majstrovstvách Európy značiek cestovných vozidiel v roku 1981, keď v predchádzajúcom ročníku dosiahlo na tretie miesto. Úspešná éra vozidla sa skončila v roku 1983, kedy s konečnou platnosťou vypršala – už predĺžená – homologácia FIA na typ ŠKODA 130 RS.

ŠKODA 130 RS sa na scéne prvýkrát objavila v sezóne 1975 ako “Porsche Východu”. Zhruba 4 metre dlhé kupé vážilo iba 720 kg. Strecha, kapota a vonkajšie panely dverí boli vyrobené z hliníkovej zliatiny, zatiaľ čo blatníky a kryt motora boli zo sklolaminátu. Posádku vozidla chránil rám z oceľových rúrok.

ŠKODA 130 RS mala štvorvalcový kvapalinou chladený motor s objemom 1,3 litra s

ventilovým rozvodom OHV a výkonom až 140 koní (103 kW) s maximálnou možnou rýchlosťou do 220 km/h. K technickým zaujímavostiam patrili dvojité karburátory Weber, osemkanálová hlava valcov alebo napríklad mazanie so suchou kľukovou skriňou. Blok motora bol odliaty z hliníkovej zliatiny, hlava valcov zo sivej liatiny.

ŠKODA Motorsport zopakovala fantastický úspech z roku 1977 po 40 rokoch na Rally Monte Carlo 2017 a vytvorili tak ďalší míľnik v úspešnej histórii tímu.

Andreas Mikkelsen a Anders Jaeger vyhrali 85. ročník najstaršieho a najprestížnejšieho podujatia FIA – Majstrovstvá sveta v rally v triede WRC 2 vo vozidle ŠKODA Fabia R5. Jan Kopecký s Pavlom Dreslerom sa umiestnili v kategórii WRC 2 na druhom mieste a zaistili tak double pre ŠKODA Motorsport.

Skoda Media Services (šr)

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov