Slovenskému trhu nových automobilov vládnu firmy
To, že na Slovensku padol rekord v odbyte nových automobilov, sa už v tlači objavilo. Kto ale vlastne nové autá u nás kupuje? Firmy? Občania? Poďme sa na to pozrieť.
Ak by sme spočítali všetky nové osobné a úžitkové autá, ktoré sa u nás v minulom roku predali, dostali by sme sa k číslu 100 592 kusov. Pekné číslo. A teraz si ho rozdeľme na dve časti. Na autá kupované do firiem a na tie, ktoré si kupujeme do rodín. Na firmy z celkového počtu pripadá 68 576 kusov a na rodiny 32 016 kusov. Iste, môžeme si povedať, že časť z prvej skupiny pripadá na živnostníkov, ktorí si ich prostredníctvom optimalizujú daňový základ. Ale aj tak je to v prvom prípade veľmi vysoké číslo. Ukazuje sa, že je to u nás s kúpyschopnosťou obyvateľov stále veľmi biedne. A to je záujem občanov o kúpu nového auta už dlhé obdobie posmeľovaný ponukou rôznych foriem financovania, ktoré môžu uzatvoriť priamo u predajcu.
Ktoré zaujali?
Ešte zaujímavejšie čísla zistíme v prípade, ak by sme urobili rebríček značiek, ktoré si kupujeme do domácností. V porovnaní s hodnotením predaja vozidiel kupovaných firmami a živnostníkmi, narazíme na zaujímavé rozdiely.
TOP 10 značiek v roku 2016 – firmy
Poradie Značka Počet kusov Podiel v %
- Škoda 13 173 19,21
- Volkswagen 6 823 9,95
- Peugeot 4 010 5,85
- Mercedes-Benz 3 950 5,76
- Kia 3 409 4,97
- Renault 3 351 4,89
- Hyundai 3 306 4,82
- BMW 2 916 4,25
- Fiat 2 803 4,09
- Opel 2 771 4,04
- Ostatní 22 064 32,17
Celkom 68 576 100,00
TOP 10 značiek v roku 2016 – súkromné osoby
Poradie Značka Počet kusov Podiel v %
- Škoda 4 404 13,76
- Hyundai 3 418 10,68
- Kia 2 984 9,32
- Suzuki 2 673 8,35
- Opel 2 419 7,56
- Peugeot 2 012 6,28
- Toyota 1 809 5,65
- Dacia 1 798 5,62
- Volkswagen 1 631 5,09
- Renault 1 369 4,28
Ostatní 7 499 23,41
Celkom 32 016 100,00
O obidvoch rebríčkoch sa nachádza sedem identických značiek, tri sú iné. V prípade rebríčku firemných klientov zaujme štvrté miesto značky Mercedes-Benz. Budovanie dlhodobej spolupráce s firmami, seriózny prístup k zákazníkom a špičkové servisné zázemie sa značke zjavne vypláca. Za pozornosť stojí aj ôsme miesto pre BMW.
Rebríček záujmu občanov vedie stále Škoda, nová generácia motoristov však inklinuje k českej značke menej, než tomu bolo v minulosti. Odstup Škody od druhého Hyundai je aktuálne podstatne menší, než v prípade celkového predaja. Tretie miesto, aj vďaka výrobnému závodu pri Žiline, patrí značke Kia. Hyundai a Kia stavili nielen na dobrú cenu a bohatú výbavu, ale aj na dlhú záruku. Tento ťah značkám zjavne vychádza. A navyše majú jej autá vďaka spoľahlivosti veľmi dobré postavenie aj na trhu jazdených automobilov. Štvorkou v rebríčku občanov je Suzuki. Jeho autá sú praktické a technicky veľmi spoľahlivé. A to sú hodnoty, ktoré si naši občania cenia. Silnú päťku v rebríčku slovenských domácností dopĺňa Opel. Importér pravidelné pripravuje zvýhodnené ponuky, vozidlá Opel sú spoľahlivé a za investované peniaze motorista získa veľmi dobrú protihodnotu.
Peter Lacena, foto: archív
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov