Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: Subaru Forester e-Boxer 2,0i MHEV AWD Style X-Tra – Nový impulz

Subaru Forester e-Boxer 2,0i MHEV sleduje dedičstvo predkov a nebojí sa terénu, pritom je komfortný, priestranný a spoľahlivý.

Šesť. Toľko generácií má za sebou Subaru Forester. V zásade je to zakladateľ kategórie crossoverov, ktorý rokmi sublimoval do kategórie kompaktných SUV, ktoré dnes doslova ovládajú trh. Stojí proti takým ikonám, ako je Volkswagen Tiguan, Hyundai Tucson či Mazda CX-5. Je tu však jedna osobitosť. Kým konkurencia väčšinou predáva verzie s pohonom predných kolies, Forester nemá túto opciu. Vždy je to kombinácia štvorvalcového boxer motora, pohonu všetkých štyroch kolies, ako aj off-roadovej svetlej výšky na úrovni 22 centimetrov.

Novinky? Nuž, spoľahlivosť je pre Japoncov povinnosť, a preto pristupujú k svojim modelom inak než konkurencia. Napríklad generačná výmena prebehla s menším množstvom zmien. Preto je agregát identický, akurát stratil papierovo pár koníkov. Takisto podvozok je mierne modifikovaný a zavesenie kolies je identické. Našťastie, lebo to znamená, že odbočka z klasického asfaltu na „gravel“, poľnú, resp. lesnú cestu alebo do terénu nie je žiaden problém. A záruku máte aj na návrat na asfalt. V teréne je Forester neprekonateľný, a tak to aj ostane. Zároveň je však pravda, že to zistí veľmi málo vodičov, napokon možnosti jazdiť mimo spevnených povrchov sú silne obmedzené a na druhej strane vodiči majú strach. Pritom si stačí zvoliť správny režim v rámci prepínača X-Mode a všetko ostatné nechať na elektroniku. Komfort užívania totiž v prípade Subaru neznamená iba mäkšie pruženie, ale aj bezproblémové ovládanie.

Identita

Je to Subaru a vedeli by ste to aj v prípade, že by na novej prednej maske absentoval znak. Japonskí dizajnéri vedia, ako navoliť výšku kapoty, proporčne rozdeliť presklenú plochu s plechmi, kde rozšíriť blatníky a kam umiestniť odrazové sklíčka do zadného nárazníka. A stavím sa, že bez toho, aby ste sa pozreli na fotku, ste na základe môjho opisu identifikovali Subaru. Nie je to o priamočiarej atraktivite, ale skôr o identite.

Za volantom je to identický príbeh. Volant, ktorý chytíte do ruky a pozriete sa na klasický prístrojový panel s analógovými ciferníkmi a ručičkami. Som doma, povzdychnete si a vaše dlane odkomunikujú kvalitu koženého čalúnenia volantu. Stredový 11,6-palcový dotykový displej je postavený na kant a po bokoch má niekoľko fyzických tlačidiel, ktoré najčastejšie používate. A na základe skúseností môžem povedať, že tvorcovia to uhádli. Pochváliť musím aj neustálu prítomnosť ovládacích prvkov klimatizácie na displeji, hoci pre niektoré ako napríklad rozdelenie prúdenia vzduchu si musíte „rozkliknúť“. Detail, poviete si, a ja s vami súhlasím. Konektivita je dnes už povinnosť, takže Apple CarPlay a Android Auto máte so sebou. Nechýba ani indukčná plocha na nabíjanie telefónu, nemá však pogumovaný povrch, takže telefón na nej bude meniť polohu. Sedadlá sú komfortné, pohodlné a zároveň vás podržia. Vzadu je priestoru dosť na to, aby ste tam pohodlne usadili dve deti, takže jediný priestor na výčitku ostáva v kufri. Jeho objem je 508 litrov, ale v princípe to stačí.

e-Boxer

Je označenie nového motora, ktorý je atmosférický, no zároveň elektrifikovaný, z čoho vychádza celkom príjemná kombinácia adekvátnej dynamiky a príjemnej spotreby. Začnem spotrebou. Tá sa na konci testu ustálila na 7,9 litra naturalu na 100 kilometrov. Slušné. A dynamiku auta určuje symbióza dvojlitrového štvorvalca s maximálnym výkonom 100 kW (136 k), resp. 182 Nm a elektromotora, ktorý dopuje motor extra výkonom 12,3 kW (16,7 k), resp. 66 Nm. Výsledkom je zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 12,2 sekundy a maximálna rýchlosť 188 km/h. A počujem vzdychy a chápem ich, na druhej strane, počas celého týždňa som nemal pocit, že by mi chýbal výkon. Naše cesty sú preplnené a ak aj máte k dispozícii silnejšie auto, jeho potenciál zvyčajne zablokuje premávka. Preto je výsledok aspoň v mojich očiach viac ako prijateľný. Viac netreba a pri uvoľnenej jazde vám aj prevodovka CVT ukáže svoju krajšiu stránku. Zrýchľovanie síce sprevádza vyšší hluk, no je menej výrazný než u „susedov“.

Resumé?

Vyzdvihovať kvality podvozka je asi zbytočné, každý by sa mal presvedčiť sám. Skutočne môžete zalomiť auto v extrémnych rýchlostiach do prudkej zákruty a poslúchne vás. Okrem toho je komfortný a vyvážený, takže vyhovie všetkým, čo prisahajú na kvality Subaru. Je to špecifický model, pre špecifickú klientelu, ktorý však v aktuálnej podobe obslúži aj tých, čo hľadajú oázu s atmosférou nekomplikovaného prístupu s osobitým dôrazom na kvalitu, jazdné vlastnosti a priestor a pohodu za volantom. Choďte si ho vyskúšať, neoľutujete.

Stručne

Čo treba uznať

Perfektný podvozok, komfortný na ceste a schopný v teréne.

Čo nám chýbalo

Vypínateľná stabilizácia tak, aby sme si užili podvozok.

Čo nás prekvapilo

Až osemročná záruka bez obmedzenia kilometrov.

 

Subaru Forester e-Boxer 2,0i MHEV AWD Style X-Tra

Cena (základ/test) 39 950/43 950 €

Záruka 8 rokov bez obmedzenia km

 

Motor

  • Atmosférický zážihový R4/16V + MHEV, zdvihový objem valcov 1 995 cm3, max. výkon 100 kW (136 k) pri 5 600 ot.min-1, max. krútiaci moment 182 Nm pri 4 000 ot.min-1. Elektromotor 12,3 kW (16,7 k), krútiaci moment 66 Nm.  Emisie CO2 183 g/km.

 

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 12,2 s, vmax=188 km/h, spotreba WLTP/test 8,1/7,9 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – nie
  • AUX – áno
  • USB-A – 2×
  • USB-C – 2×
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 11,4
  • Batožinový priestor: 508 dm3

Subaru Crosstrek – Maximálnych 5 hviezdičiek v teste Euro NCAP

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov