Test: Toyota RAV4 GR Sport – S príchuťou Gazoo Racing
Toyota RAV4 GR Sport prináša inšpiráciu z motoršportu do hybridného sveta Toyoty, konkrétne do triedy SUV.
V šesťdesiatych, sedemdesiatych, osemdesiatych a ešte aj v deväťdesiatych rokoch minulého storočia mala Toyota niekoľko veľmi úspešných športových áut. Spomeniem Toyotu 2000 GT, Celicu, legendárnu Corollu AE86, Supru či MR2. Potom však prišiel útlm a športové autá sa akosi vytratili. Zmenu priniesla v roku 2012 Toyota GT86, potom nová GR Supra v roku 2019, GR Yaris v roku 2020 a najnovšie GR86. Hádate správne, oživenie športových modelov bol „ťah za milión“ a keby to Toyota nevyužila v prospech bežných modelov, bol by to z jej strany trestuhodný hriech. Marketingoví mágovia Toyoty však nepadli na hlavu, a tak Toyota ponúka verzie GR Sport vo svojich civilných modeloch – Yaris, Yaris Cross, Corolla vo všetkých troch karosárskych verziách (hatchback, sedan aj kombi Touring Sports), C-HR, Hilux a RAV4. Ja som si tentoraz vyskúšal RAV4 GR Sport.
Výbava GR Sport v prípade RAV4-ky obsahuje lemy blatníkov, bočné lišty, ozdobné časti v nárazníkoch a na veku kufra, bočné lišty strešného spojlera, lemy hmloviek vpredu a tiež zrkadlá sú v lesklej čiernej úprave. Testovaný model mal navyše metalickú červenú karmínovú farbu karosérie s čiernou strechou, ktorá je vyhradená len pre výbavu GR Sport. Napriek exkluzivite stojí táto farebná kombinácia len 300 eur. RAV4 GR Sport jazdí na 19-palcových kolesách, disky majú špeciálnu techniku vysokopresného rezania čiar, ktorá do čiernej farby lúčov vyrezáva svetlé linky. Samozrejmosťou sú plakety GR Sport na maske chladiča aj vzadu. V interiéri nájdete športové sedadlá s vytlačeným reliéfnym logom GR na hlavových opierkach. Sedadlá dobre držia telo a sú komfortné. Logo GR sa opakuje aj na volante a koberčekoch.
Samotná výbava GR Sport vychádza zo stupňa Executive, čo je najvyšší stupeň výbavy, takže máte k dispozícii všetky vymoženosti, ktoré RAV4 ponúka. Vyhrievaný volant, vyhrievané sedadlá, vyhrievané čelné sklo, všetky možné bezpečnostné a asistenčné systémy atď. Samozrejmosťou je 12,3-palcový plne digitálny prístrojový štít, ktorý je štandardnou výbavou všetkých nových RAV4-iek. Avšak na moje prekvapenie, navigácia nie je súčasťou sériovej výbavy.
Tuhší
Najdôležitejšou vecou v súvislosti s výbavou GR Sport je, že to nie je optický balíček, ale dostávate aj špeciálne vyladený podvozok. Tuhšie pružiny a tlmiče s upravenou charakteristikou dávajú RAV4-ke citeľne sebavedomejšie jazdné vlastnosti. Do zákrut vchádza ochotnejšie, nakláňa sa v nich menej a prechádza ich rýchlejšie, no najväčšou zmenou sú omnoho menšie pohyby karosérie na prudké pohyby volantom – či už pri prudkom vjazde do zákrut, alebo pri vyhýbacom manévri. Keď sa pýtate, či sú pružiny kratšie, Toyota o tom nehovorí. Svetlá výška je totožná s ostatnými RAV4-kami, teda 190 mm. Samozrejme, tuhší podvozok znamená menší komfort pruženia, no nie je to nič strašné. Navyše odhlučnenie nerovností a odtlmenie prenosu rázov do karosérie utrpeli minimum.
Výbavu GR Sport môžete mať jedine s top verziou hnacieho systému – hybridným pohonom a pohonom všetkých štyroch kolies. Kombinovaný výkon 163 kW (222 k) je dostatočný na to, aby ste si vychutnali upravený podvozok. Avšak prejav hybridného systému, keď sa pri intenzívnej akcelerácii hlási k slovu vysávačový efekt, vás k tomu nebude nabádať.
Iný ako sused
RAV4 GR Sport je ako každá iná RAV4-ka – veľká, rodinná, úsporná – no zároveň je trochu atraktívnejšia. A nebyť taký istý ako sused, to sa dnes počíta.
Stručne
Čo treba uznať
- GR Sport nie je iba o optike.
Čo nám chýbalo
- Navigácia nie je v štandarde.
Čo nás prekvapilo
- Exkluzívna červená karmínová farba s čiernou strechou stojí iba 300 eur.
Toyota RAV4 2,5 Hybrid 222 k e-CVT AWD-i GR Sport
Cena (základ/test) 29 390/47 490 €
Záruka 3 roky alebo 100 000 km
na VN akumulátor 5 rokov alebo 100 000 km
Motor
- Atmosférický zážihový R4/16V + HEV, zdvihový objem valcov 2 487 cm3, max. výkon 131 kW (176 k) pri 5 700 ot.min-1, max. krútiaci moment 221 Nm pri 3 600 – 5 200 ot.min-1. Predný elektromotor: max. výkon 88 kW (120 k), max. krútiaci moment 202 Nm. Zadný elektromotor: max. výkon 40 kW (54 k), max. krútiaci moment 121 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 163 kW (222 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment n. u. Emisie CO2 128 – 134 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 8,1 s, vmax=180 km/h, spotreba WLTP/test 5,6 – 5,9/7,3 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – nie
- AUX – nie
- USB-A – 1×
- USB-C – 4×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 10,5
- Batožinový priestor: 580 dm3
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov