Test: Peugeot 408 1,2 PureTech 130k EAT8 GT – Šteká, ale nehryzie
Peugeot 408 je dizajnovo jedinečné auto, ktoré však trpí na pomätenosť doby.
Začnem rovno konštatovaním, že nový Peugeot 408 ma dizajnovo veľmi zaujal. Dokonca môžem povedať, že za týždeň testovania som sa nestretol s jedinou negatívnou reakciou na jeho dizajn, zato obdivovateľov bolo neúrekom. A to je vlastne prvý a veľmi dôležitý faktor na to, aby bolo auto predajne úspešné. A pritom to nie je v zásade až také zložité, teda teoreticky. Predstavujem si, že v Peugeote si povedali asi toto: Ľuďom sa dnes páčia crossovery a SUV-čka, nech sa páči. Ľuďom sa páčia veľké kolesá, nech sa páči. Ľudia chcú, aby ich auto vyzeralo športovo, nech sa páči. Ľudia chcú, aby bolo auto zároveň praktické, nech sa páči. A napokon ľudia chcú, aby ich „obyčajné“ auto vyzeralo rovnako neobyčajne, prípadne aj trochu lepšie než susedova nemecká prémiovka, nech sa páči. Ingrediencie pozná každý, no namiešať ich v správnom pomere sa nepodarí každému. Peugeotu sa to podarilo.
Všetko to spolu hrá
Aby som bol aj trochu konkrétny, spomeniem pár prvkov, ktoré osobne veľmi oceňujem. Úchvatné sú svetlá, nielen predné, ale aj zadné. Peugeot 408 má príťažlivý agresívny pohľad a vo verzii GT si na cestu svieti špičkovými Full-LED svetlami s Matrix Beam technológiou. Koncové svetlá majú tiež značne špecifický tvar, no najmä vytvárajú reálne uveriteľný 3D efekt, hlavne v noci to vyzerá skvelo. Ďalej sú to 19-palcové disky kolies Graphite, ktoré akoby spájali hranatý tvar s okrúhlym. Ja viem, znie to ako hlúposť, ale práve to je na nich to zaujímavé. No a do tretice modrá metalíza s názvom Obsession. Neviem si predstaviť lepší názvov pre túto farbu, pretože naozaj máte obsesiu pozerať sa na jej odlesky, ako sa dopadom svetla mení ako chameleón a pritom zvažujete, či je to ešte modrá alebo už zelená, či dokonca fialová? Čo je však dôležité, ono to všetko spolu hrá.
Krok dopredu
V interiéri sa s príchodom nových generácií modelov Peugeotu zmenilo, alebo lepšie povedané inovovalo, pár detailov, no základ zostal veľmi podobný. Stále je to i-Cockpit so všetkým, čo k nemu patrí. Oceňujem kvalitné materiály, pocit originálnosti, nízky posed aj dobre tvarované sedadlá. Zaujímavým prvkom sú 3D animácie v rámci digitálnej prístrojovky a nový stredový displej i-Toggles je, nebojím sa povedať, perfektný. Teda nie displej ani softvér ako taký, skôr celá tá logika ovládania, keďže pod obrazovku výrobca umiestnil veľké dotykové štvorce, cez ktoré ovládate základné funkcie. Navyše to, aké funkcie to budú, je na vás, dá sa to personalizovať a bez problémov trafíte prstom na správne miesto aj za jazdy. O to viac ma mrzí, že si na i-Cockpit ani po rokoch neviem poriadne zvyknúť, čo sa týka posedu. Buď mám maličký volant až na stehnách a vtedy vidím na budíky, alebo si ho zdvihnem do komfortnejšej polohy a prekryje mi polovicu displeja. Navyše ani veľkosť a tvar volantu mi nesedia. Keď som sa na to ponosoval priamo ľuďom z Peugeotu, povedali mi, že za volantom sedím zle, že mám nesprávnu polohu. Povedzme, ale prečo potom toto usporiadanie nevyhovuje 9 z 10 kolegom rôznej výšky a váhy? Alebo prečo iné automobilky nemajú podobné usporiadanie prístrojovej dosky? Fakt sa má človek prispôsobovať autu? Nemalo by to byť tak, že si do auta sadnem a hneď mám pocit, že je to ono?
Sebavedomie mu nechýba
Nový Peugeot 408 je ako taký pes, ktorý šteká, ale nehryzie. Ako to myslím? Tak, že auto už na pohľad vyzerá športovo, konštruktérom sa podarilo výborne naladiť jeho podvozok, keďže eliminovali nedotáčavý charakter a auto je doslova hravé. Tak akurát pevné, no stále dosť komfortné. Dobre, vzadu má len jednoduchú nápravu, ale to pri bežnej, hoci ostrejšej, jazde v zásade neprekáža. Auto akoby štekalo: poď sa hrať, pridaj plyn, užime si jazdu a nahnevajme pár pyšných majiteľov silných SUV-čiek. Ale keď príde na vec a treba hrýzť, tak nehryzie. Akoby aj mohlo, keď pod kapotou pracuje len 1,2-litrový trojvalec PureTech. Pozor, ja nehovorím, že ten motor je zlý, veď koncern Stellantis v súčasnosti stojí vo veľkej miere práve na ňom. Ani 8-stupňový automat firmy Aisin nemôžem za nič kritizovať. Naopak je výborný. Obaja robia, čo je v ich silách, turbo fúka, ako len môže, no auto skrátka aj tak nehryzie. To, čo má pod kapotou, stačí len na štekanie, bohužiaľ. Navyše, ak nechcete plug-in hybrid, tak toto je jediná možná voľba motorizácie. A zároveň aj najväčšie mínus nového Peugeotu 408. A to som ešte nespomenul, že stojí viac ako 40-tisíc eur.
Stručne
Čo treba uznať
- Mimoriadne podarený dizajn.
Čo nám chýbalo
- Výkonný štvorvalec pod kapotou.
Čo nás prekvapilo
- Nový infotainment je výborný.
Peugeot 408 1,2 PureTech 130k EAT8 GT
Cena (základ/test) 31 990/40 205 €
Záruka 4 roky alebo 80 000 km
Motor
- preplňovaný zážihový R3/12V , zdvihový objem valcov 1 199 cm3, max. výkon 96 kW (130k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 230 Nm pri 1 750 ot.min-1. Emisie CO2 136-138 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 10,4 s, vmax = 210 km/h, spotreba WLTP/test 6,0 – 6,1/6,8 l/100 km
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – nie
- AUX – nie
- USB-A – nie
- USB-C – 3×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 10
- Batožinový priestor: 536 dm3
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov