Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Kia Sportage 1,6 T-GDi Hybrid 230 k 4×4 GT Line – To, čo u nás ešte neodznelo

Kiu Sportage s hybridným pohonom sme už testovali, dokonca to bol tento istý kúsok. Ani vo videoteste, ani v teste mesiaca však neodznelo množstvo vecí.

Pripomínam, že hybridný pohon pozostáva z 1,6-litrového benzínového motora s výkonom 132 kW (180 k) a krútiacim momentom 265 Nm, ktorému alternuje synchrónny elektromotor so 44 kW (60 k), resp. 264 Nm, lítiovo-iónového akumulátora s kapacitou 1,49 kWh a príslušnej elektroniky. Celkový kombinovaný výkon je 169 kW (230 k), resp. 350 Nm. Hnacia sila sa na kolesá prenáša cez šesťstupňovú automatickú prevodovku klasickej konštrukcie, teda nie dvojspojky.

Hladko

Samotný hybridný systém funguje hladko, keď sa nesústredíte na jeho prácu, tak ani nezistíte, kedy sa motor odpojil či pripojil. Vzhľadom na to, že systém spolupracuje so šesťstupňovou a nie s CVT prevodovkou, tak nehrozí vysávačový efekt. A chválim aj to, že prevodovka nepustí motor pod 1 500 ot.min-1, takže sa vám nebude zdať podtočený, hoci občas aj v tých o niečo vyšších otáčkach zadunel. Druhá vec je, že elektronika občas potiahla motor zbytočne vysoko – neadekvátne mojej požiadavke výkonu, resp. Očakávaniam. Samozrejmosťou sú pádla pod volantom, ktorými môžete prevodovku usmerniť. Motor ako taký je trochu hlučnejší, a viac som, než som vzhľadom na pocit z auta ako takého chcel, počul aj podvozok a aerodynamiku. Ale nie je to nič, čo by ma odradilo od kúpy Kie Sportage. Zaujímavosťou je, že po uvoľnení plynu, keď vozidlo začne rekuperovať, nie je spomalenie príliš intenzívne. Sportage si tak síce možno narekuperuje menej energie ako bežné hybridy, no jeho prejav je o to prirodzenejší. Pridávam, že rekuperácia, a teda aj to spomalenie v športovom režime sa zintenzívnia. Ani vtedy však nebudú príliš silné.

Zaujímavé je, že na bežnú jazdu má auto iba dva režimy – Eco a Sport, nemá nijaký základný ani režim Smart, ktorý má napríklad väčšie Sorento a ktorý je, mimochodom, geniálny, pretože automaticky prispôsobuje charakteristiku hnacieho ústrojenstva vášmu aktuálnemu jazdnému štýlu. Musím ale zdôrazniť, že ani v režime Eco auto nie je vôbec pridusené. Reakcie na plyn sú prirodzené, vzhľadom na rýchly záber elektromotora je prvotná reakcia na pridanie plynu promptná, ale pravda je, že to pravé orechové sa dostaví až vtedy, keď sa rozfúka turbodúchadlo. Prekvapilo ma, že sa akumulátor pri jazde „na krv“, teda plyn – brzda, veľmi rýchlo vyšťaví a potom sa auto musí spoľahnúť prakticky iba na spaľovací motor a tam cítiť veľký deficit výkonu – 230 vs 180 koníkov a 350 vs 264 Nm je skrátka cítiť.

S istotou AWD

Hybridná Kia Sportage môže mať pohon predných kolies alebo všetkých štyroch. Cenový rozdiel medzi nimi (v dvoch nižších stupňoch výbavy Gold a Platinum) je 1 800 eur. Náš exemplár mal druhú alternatívu, ostatne k výbave GT-Line prislúcha pohon 4×4 štandardne. Zadné kolesá sú poháňané mechanicky cez hnací kardan a pripája ich elektronicky ovládaná lamelová spojka. Systém funguje rýchlo, ale hlavne prediktívne. To znamená, že pohon zadných kolies elektronika pripája ešte predtým, ako sa auto dostane do úzkych, najmä v športovom režime. Napríklad pri dynamickom rozjazde z miesta, pri rýchlom prejazde zákrutou, pri vjazde do kaluže…, čo výrazne zlepšuje smerovú stabilitu vozidla v priamom smere aj v zákrutách a v zákrutách znižuje aj tendenciu k nedotáčavosti. Zároveň som sa však nevedel zbaviť pocitu, že ESC zasahuje oveľa skôr, než by si to podvozok pýtal, a navyše, keď aj vyrieši situáciu, tak ešte relatívne dlho dusí motor. Zbytočne pridávate plyn, nič sa neudeje, pretože ho ESC dusí – nedovolí mu zrýchliť.

Čo sa týka terénu, treba na rovinu povedať, že Sportage, rovnako ako všetky podobné SUV, nie je žiadnym off-roadom. Nemá na to pohon, a to z konštrukčného hľadiska ani z hľadiska robustnosti, a nemá na to ani zdvihy kolies, svetlú výšku (tá je 170 mm) a už vôbec nie pneumatiky. Zvládne však oveľa viac, na čo si bežný súdny človek s takýmto autom trúfne. Poľnú či zasneženú cestu na chatu rozhodne bez najmenších problémov. Dokonca vám dáva na výber tri jazdné režimy dedikované na jazdu mimo spevnenej cesty – Snow (sneh), Mud (blato) a Sand (piesok), v ktorých sa mení charakteristika hnacieho ústrojenstva aj stratégia riadenia pohonu všetkých štyroch kolies. Jediné, čo môže Sportage trochu potrápiť, je, keď sa vám podarí odľahčiť dve kolesá naprieč.

Veľký rozptyl  

Mňa osobne zaujímala aj spotreba, pretože kolega vravel, že sa nevedel dostať pod 7,3 l/100 km, čo som považoval za veľa. Nuž, v konečnom zúčtovaní som aj ja dosiahol podobnú spotrebu, no po skúsenostiach viem doplniť, že sa dá jazdiť aj pod touto hodnotou. A hlboko pod ňou. Keď som si dával pozor a priali mi aj podmienky, tak som v meste zvládol jazdiť do 5 l/100 km. Reálne som v meste jazdieval v rozmedzí 5 – 6 l/100 km, v závislosti od premávky. Na druhej strane je pravda, že Sportage má veľký rozptyl spotreby v závislosti od vášho jazdného štýlu, oveľa väčší ako obvykle. Napríklad na trase po okresných cestách a cez obce som pri pokojnom jazdnom štýle mal spotrebu 6,8 l/100 km, a na rovnakej trase s dynamickejším tempom si motor vypýtal 8,9 l/100 km. A práve to sa podpísalo pod moju výslednú spotrebu 7,2 l/100 km.

Musím chváliť

Kiu Sportage musím pochváliť za výborné svetlomety. Majú totiž skvelý dosvit, široký svetelný kužeľ a okrem iného vykrývajú premávku. Dokonca to robia vcelku presne. Veľmi ma prekvapilo, že diaľkové svetlá, teda aj s funkciou vykrývania premávky Sportage používa aj v meste. Nevadí mu údaj navigácie ani pouličné osvetlenie. A to je podľa mňa super, pri dnešných „duchoch“, ktorí kráčajú alebo jazdia na bicykli či kolobežke po krajnici úplne bez osvetlenia či reflexných prvkov, je to zásadná vec.  A keď už chválim, tak musím vyzdvihnúť aj výborne fungujúce vedenie v jazdnom pruhu. V priamom smere ide auto v strede jazdného pruhu bez toho, aby volant robil malé korekčné pohyby. A to je dobré najmä pre pasažierov, pretože oni by tie malé korekcie cítili viac ako vy vpredu. A v drvivej väčšine prípadov plynule – teda bez toho, aby elektronika musela dokorigovávať smer – prechádza aj zákruty. Skrátka ide, akoby som šiel ja. Dokonca priateľka si ani nevšimla, že za mňa šoféruje auto. Dodávam, že napriek evidentne dobre zvládnutému systému musíte mať ruku naďalej na volante.

Priestor a svetlo

Pri interiéri sa musím priznať, že sa mi páči a o to príjemnejšie sa v ňom cítim. Navyše má kvalitné spracovanie. Predné sedadlá sú fajnové, na moje telo dosť veľké, hlboké a s výrazným bočným vedením. Sedí sa však pomerne vysoko, preto pocitovo nie je nad hlavou príliš veľa miesta. Na moje pomery – výška 176 cm – ešte nie dostatok, ale už som cítil, že to nie je také vzdušné. O to viac, že čelné sklo je pomerne strmé a horná hrana okna je nízko. Mne osobne však viac prekážalo, že lakťové opierky na dverách aj v strede sú príliš tvrdé, navyše tá v strede je krátka. Pri mojom posede naň ledva viem dať lakeť. Páči sa mi, že na ambientnom osvetlení môžete meniť farbu prakticky ľubovoľne naprieč celou farebnou paletou. Na pohľad je za mnou málo miesta, no je to dané tým, že sedák je extra dlhý. V skutočnosti, keď som si sadol sám za seba, tak som mal na kolená dosť miesta a nad hlavou tiež. Akurát chodidlá som si vedel zasunúť pod predné sedadlá natesno. Navyše sklon operadla možno nastaviť. Celkom ma prekvapilo, že pasažieri vzadu majú vyhrievanie sedadiel, no okná nemajú dobeh, resp. impulzné ovládanie.

Vymyká sa dizajnu

Podvozok z akustického hľadiska dobre filtruje prenos rázov karosérie, no na malých nerovnostiach vnímate vibrácie, kmitanie a malé pohyby karosérie. Na druhej strane cez veľké dlhé hupáky auto krásne prepláva. Kolesá neodskakujú na nerovnostiach, teda ani auto neodskakuje v zákrutách, a to ani na krátkych škárach, ani na dlhých hupákoch. Ale ako som už vyššie spomenul, samotný podvozok je trochu hlučnejší od odvaľovania kolies. Je zaujímavé, že na pohľad pôsobí Sportage veľmi dynamicky, no riadenie nie je príliš rýchle, a v konečnom dôsledku je podvozok príjemne mäkší, než by sa na pohľad zdalo. A to je dobré.

Prvé stupne „wishlistu“

Keď sa na hybridnú Kiu Sportage pozriem „sprava či zľava, zdola či zhora“, vyjde mi, že je to mimoriadne príjemné auto. Ako každé auto aj ono má svoje muchy, no žiadna z nich by nebola „deal breakerom“, teda ničím, čo by ma odradilo od kúpy Kie Sportage. Naopak, aj s nimi by som ju radil na prvé stupienky „wishlistu“.

Stručne

Čo treba uznať

  • Prirodzený prejav hybridného systému.

Čo nám chýbalo

  • Lepšie odhlučnenie auta po každej stránke.

Čo nás prekvapilo

  • Diaľkové svetlá pracujú aj v obciach a mestách.

Kia Sportage 1,6 T-GDi Hybrid – Krížom-krážom a späť

Kia Sportage 1,6 T-GDi Hybrid 230 k 4×4 GT Line

Cena (základ/test)                                          31 890/43 970 €

Záruka                                                            7 rokov alebo 150 000 km

na VN akumulátor 7 rokov alebo 150 000 km

Motor

  • Preplňovaný zážihový R4/16V + HEV, zdvihový objem valcov 1 598 cm3, max. výkon 132 kW (180 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 265 Nm pri 1 500 – 4 500 ot.min-1. Elektromotor: 3-fázový synchrónny, max. výkon 44 kW (60 k), max. krútiaci moment 264 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 169 kW (230 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment 350 Nm. Emisie CO2 140 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 8,3 s, vmax=193 km/h, spotreba WLTP/test 6,2/7,2 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – nie
  • AUX – nie
  • USB-A – 1×
  • USB-C – 3×
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 12,3
  • Batožinový priestor: 587 dm3

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov