25 rokov spojenia Škoda a Volkswagen
Z regionálneho lídra rešpektovaná automobilka, aktívna na viac než 100 trhoch sveta.
Jedna z najúspešnejších fúzií v automobilovej histórii oslavuje v týchto dňoch 25. jubileum. Dňa 28. marca 1991 bola podpísaná Zmluva o vstupe spoločnosti “ŠKODA, automobilová akciová spoločnosť” do zväzku koncernu Volkswagen.
Dokument vstúpil do platnosti 16. apríla 1991. Počas uplynulého štvrťstoročia sa z regionálneho výrobcu stala dynamicky rastúca automobilka medzinárodného formátu. Dnes Škoda Auto vyrába viac ako milión vozidiel ročne a je zastúpená na viac ako 100 trhoch. Najširšia modelová ponuka v jej histórii vzniká na dvoch kontinentoch v štrnástich pretekoch. V jubilejnom roku navyše začala novú modelovú ofenzívu v segmente SUV.
„Škoda sa za uplynulých 25 rokov premenila z regionálnej značky na medzinárodne veľmi úspešného výrobcu. Rozhodujúcu úlohu pri tom zohrala profesionálna podpora koncernu Volkswagen, ktorý pred štvrť storočím vstupom do automobilky Škoda preukázal rozhodnosť a podnikateľský nadhľad. Úspešný rozvoj našej značky je v automobilovom priemysle ojedinelý,“ zdôraznil Bernhard Maier, predseda predstavenstva spoločnosti Škoda Auto. Začlenenie automobilky Škoda do koncernu Volkswagen patrí k najúspešnejším príkladom privatizácie československého štátneho majetku na začiatku 90. rokov. Ročná kapacita výroby bola vtedy necelých 200 000 vozidiel, modelový program tvorili iba dve modelové rady – dožívajúce typy s motorom vzadu a pohonom zadných kolies a v roku 1987 predstavený moderný model Favorit vo verzii hatchback a kombi (Forman).Dnes ponúka mladoboleslavská automobilka rozsiahlu paletu viac ako 40 modelových variantov, siahajúcich od malého vozidla Citigo až po vlajkovú loď Superb.
Pri privatizácii automobilky, založenej už v roku 1895 a patriacej k značkám s najbohatšou históriou na svete, sa vyberalo z ponúk niekoľkých záujemcov z krajín západnej Európy i zo zámoria. Do celého procesu sa zapojilo veľa politických aj hospodárskych špičiek a v roku 1991 kúpil automobilku Škoda koncern Volkswagen, ktorý bol už vtedy najväčším výrobcom automobilov v Európe a o mladoboleslavskú značku a československý trh prejavoval záujem dlhodobo.
Už v roku 1987 boli vo Wolfsburgu v rámci uvažovanej spolupráce realizované skúšky prototypu nového modelového radu Škoda Favorit s pohonom predných kolies, ktorý vznikol pod taktovkou šéfa vývoja Petra Hrdličku. Práve sľubný potenciál konkurencieschopného výrobného sortimentu patril k hlavným dôvodom záujmu koncernu Volkswagen o spoločnosť Škoda. Jej ďalším tromfom sa stala vysoko kvalifikovaná pracovná sila, tím kreatívnych, vzdelaných a motivovaných zamestnancov.
V priebehu prvého roka spolupráce získal koncern Volkswagen za vklad 620 miliónov mariek celkom 31% akcií mladoboleslavskej spoločnosti. Svoj podiel vo firme potom postupne zvyšoval, až sa 30. mája 2000 stal držiteľom plných 100% akcií. Dynamický rozvoj spoločnosti Škoda počas uplynulých 25 rokov bol možný vďaka komplexnému investičnému programu koordinovaného s ďalšími značkami koncernu Volkswagen. Od roku 1991 do marca 2016 značka Škoda vložila do nových modelov, do výskumu a vývoja aj do rozširovania výrobných kapacít v Českej republike viac ako 300 miliárd korún. Škoda je jedinou automobilkou, ktorá v Českej republike vozy nielen vyrába, ale aj vyvíja. Kým na jar 1991 malo mladoboleslavské vývojové oddelenie spoločnosti Škoda 600 pracovníkov, v roku 2015 bolo vo vývojovom, technologickom a dizajnovom centre v Mladej Boleslavi zamestnaných takmer 2000 vysoko kvalifikovaných špecialistov. Vďaka ich schopnostiam vynikajú vozidlá značky Škoda s typickými prednosťami, ako je nadpriemerná priestrannosť, špičková funkčnosť a moderná technika. Po zapojení automobilky Škoda do koncernu Volkswagen pribudli k trom českým výrobným závodom z roku 1991 (Mladá Boleslav, Kvasiny, Vrchlabí) výrobné kapacity automobiliek v Číne, Indii, Rusku a na Slovensku, doplnené o montážne závody na Ukrajine a v Kazachstane. Srdce automobilky Škoda ale naďalej bije v Mladej Boleslavi, kde je už 121 rokov sídlo spoločnosti a hlavný výrobný závod. Václav Laurin a Václav Klement, ktorí spoločnosť v roku 1895 založili, patrili k priekopníkom automobilového priemyslu a individuálnej mobility na dvoch či štyroch kolesách. Ostatne boli to súčasníci Ferdinanda Porscheho, ktorého rodisko Vratislavice leží neďaleko Mladej Boleslavi. Dnes patrí Škoda Auto k pilierom českého hospodárstva. O globálnom úspechu spoločnosti Škoda Auto svedčí aj fakt, že z 1 055 500 automobilov dodaných zákazníkom v roku 2015 ich zhruba 85 000 zamierilo k slovenským zákazníkom a plných 92% produkcie bolo predaných v zahraničí. Najväčším odbytiskom automobilov Škoda sa v uplynulých rokoch stala Čína, kde sa v roku 2015 predalo 281 700 vozidiel českej značky. Mladoboleslavská spoločnosť už sedem rokov v rade figuruje na pozícii najúspešnejšieho dovozcu na vysoko konkurenčný nemecký trh, kde sa vlani predalo 158 700 automobilov Škoda a značka tu má 5,6% trhový podiel. V mnohých krajinách sa darí dosahovať až dvojciferný medziročný rast predajov.
Štvrť storočia po štarte do novej epochy v rámci koncernu Volkswagen dosahuje Škoda Auto rekordné výsledky. Od začiatku tohto roka do konca februára vzrástli dodávky vozidiel Škoda zákazníkom o 4,5% na 170.300 automobilov, čo je za uvedené obdobie najlepší výsledok v histórii firmy.
Škoda Auto (šr)
Fuj hnusný Volkswagen pokazil celú škodu !!!