Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Honda CB650R – Drogy sú len slabý odvar

Honda CB650R je stvorená s jediným cieľom – baviť vás.

Páčia sa vám motorky s klasickým retro dizajnom alebo moderné? Honda CB650R vkusne
spája obe línie. Nesie totiž prvky Neo Sports Café, ktorý Honda predstavila na výstave EICMA 2015 –
vtedy na štúdii CB4 Concept. Na jednej strane je kompaktný, na druhej strane z neho doslova srší sila
a chuť vyraziť dopredu. Chuti vyraziť dopredu zodpovedá aj posed s hmotnosťou naváženou na
riadidlá. Avšak našťastie, nie ultimatívne. Navyše sedadlo je veľké a príjemne čalúnené. Pod ním je
USB-C konektor. Digitálny kokpit je dnes už samozrejmosťou, v prípade Hondy CB650R je rozmerovo
malý, takže si musíte vybrať, ktoré doplnkové údaje má zobrazovať.

Jediný
V útrobách rámu je na oko mohutne pôsobiaci radový štvorvalec so 649 cm 3 , ktorý vyvinie 70
kW (95 k) pri 12 000 ot.min -1 . Motor je naklonený dopredu o 30 stupňov a mimochodom, v tejto
objemovej triede je jediný štvorvalec – aspoň medzi bežnými značkami. Oku ulahodí zlatý kryt
ventilov a zlatý bočný kryt prevodovky, ale najmä krásne pochrómované zvody výfukov. Neostáva
však iba v rovine polahodiť oku, ale Honda CB650R ulahodí aj ďalším zmyslom. Hneď po naštartovaní
ulahodí sluchu, pretože má nádherný hlboký štvorvalcový barytón, ktorý sa rastom otáčok mení na
hlasný otáčkový rev.

 Výkon rastie krásne lineárne, a to až ku 13 000 ot.min -1

Mne však motor najviac ulahodil charakteristikou, pretože má krásny lineárny
nárast výkonu až ku 13 000 otáčkam, pričom mi ale výkon nepadal do rúk ako vrece cementu. A to je
dobré, pretože na jednej strane motorka neustále necuká a na druhej strane nemá snahu vám
zakaždým zdrhnúť spod zadku. Pritom už v stredných otáčkach je silný a zábavný. Samozrejmosťou je
trakčná kontrola HSTC, ktorú môžete veľmi jednoducho vypnúť. Z technologického hľadiska motor
prešiel úpravami zameranými na splnenie normy Euro 5 – dostal nový motormanažment, nový tvar
vačiek, nové časovanie ventilového rozvodu, nový výfuk, nový katalyzátor a nový tlmič.
Zaujímavosťou sú dva kanály pod krytom po bokoch nádrže, ktoré privádzajú vzduchu na airbox, čím
zlepšujú „dýchanie“ motora a zároveň podporujú hrdelný zvuk nasávania. Pri bežnej jazde na miesto
činu počítajte so spotrebou okolo 4,3 – 4,4 l/100 km, na mieste činu, samozrejme, s vyššou, no ani
vtedy vás ten motor nezruinuje.

Prevodovka má delikátny chod, a to v oboch smeroch a v akýchkoľvek otáčkach. Jednotlivé
prevodové stupne padajú ľahko a hladko, ale s patričnou spätnou väzbou na ľavej nohe.
Samozrejmosťou je indikátor aktuálne zaradeného prevodového stupňa. Samotná prevodovka je
relatívne odstupňovaná nakrátko, čo podporuje zábavnosť stroja. Musím pochváliť výborne fungujúcu antihoppingovú spojku, pretože ani raz sa mi nestalo, žeby mi pri podraďovaní zadné
koleso podkĺzlo. Navyše, spojková páka si nevyžaduje veľkú silu. Páka však nie je nastaviteľná, čo si
myslím, že táto motorka by ju mohla mať.

Rýchle zmeny smeru
Najväčšou zmenou pre sezónu 2022 je predná vidlica s up-side down tlmičmi Showa Separate
Function Big Piston (SFF-BP). Rozmenené na drobné – na jednej strane je separátny tlakový tlmič, na
druhej je pružinový mechanizmus, ktoré spolu dávajú rýchlu odozvu tlmenia, skvelý kontakt kolesa
s vozovkou a nízku hmotnosť. Veľký priemer piesta 41 mm zabezpečuje vysokú tepelnú odolnosť
tlmiča, a teda stálosť tlmiacej charakteristiky za akýchkoľvek podmienok. Vzadu je odlievané výkyvné
rameno, jednostenný tlmič a pružina s nastaviteľným predpätím v 10 stupňoch. Reálne je podvozok
pevný, no zmäkčená záverečná fáza tlmenia tú tvrdosť príjemne maskuje. Ani po dlhšej jazde som sa
necítil ako zbitý pes. Pritom kolesá neodskakujú od asfaltu ani v zákrutách s nerovným asfaltom či
typickými škárami. To považujem za extrémne dôležité, pretože naše cesty majú ďaleko od tých,
v akých sa točia videá na propagačné filmy na motorky. Motorka ako taká má geometriu, ktorá
podporuje rýchle zmeny smeru a v tom ju podporuje aj posed a široké riadidlá, ktoré „ťahajú“ časť
vašej hmotnosti dopredu. Výsledkom je ľahká až zábavná ovládateľnosť. Veľmi sa mi páčila účinnosť
bŕzd, rýchly nástup a výborná dávkovateľnosť brzdnej sily. Vpredu sú radiálne montované
štvorpiestiky a 310 milimetrové kotúče, vzadu 240 mm kotúč a jednopiestik.

Zábavná a mierumilovná
Honda CB650R má dve tváre a obe sú prudko návykové. Na mieste činu – po kľukatých
cestách alebo v meste – vie byť prudko zábavná, ale cestou tam dokáže byť pokojná, uvoľnená a
mierumilovná. Pritom ju môžete mať aj vo verzii A2s výkonom 35 kW. Konverziu vám urobia priamo
pri kúpe autorizovaní díleri Honda. Samotná konverzia je vratná, takže po čase môžete motorku vrátiť
na „plnú paľbu“.

Čo treba uznať

  • Krásny lineárny nárast výkonu.

Čo nám chýbalo

  • Nastaviteľná spojková páka.

Čo nás prekvapilo

  • Bočné panely sú funkčné, skrývajú prívod vzduchu do motora.

Honda CB650R
Cena (základ/test) 7 790/7 790 €
Záruka 3 roky alebo 100 000 km

Motor
Kvapalinou chladený R4/8V, zdvihový objem valcov 649 cm 3 , max. výkon 70 kW (95 k) pri 12 000
ot.min -1 , max. krútiaci moment 63 Nm pri 9 500 ot.min -1 . Emisie CO 2  n. u. g/km.

Jazdné výkony
Pohotovostná hmotnosť 203 kg, v max = ~192 km/h, spotreba výrobca/test 5,0/5,2 l/100 km.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov