Na kúpu normálneho auta zostávajú týždne, potom zbohom sloboda
Od 6. júla 2022 bude musieť každé nové auto pokarhať vodiča primeraným zvukom za prekročenie rýchlosti alebo obmedziť jeho dostupný výkon. Toto je spôsob, akým Európska únia chce znížiť počet úmrtí na cestách. Auto ako symbol slobody prakticky končí, alebo?
Aj vy ste si pomysleli, že to je vtip? Nie, nie je. Každé auto schválené po 6. júli 2022 (model, ktorý sa teraz ešte nepredáva) bude musieť byť vybavené systémom ISA (Intelligent Speed Assistance). Čo je však horšie, tak od 7. júla 2024 musí mať každé vozidlo vychádzajúce zo showroomu takúto funkciu. Vyzerá to tak, že s mnohými autami sa budeme musieť rozlúčiť nie len kvôli emisiám, ale aj kvôli nesplneniu z môjho pohľadu dosť bizarných požiadaviek EÚ. Ide napr. o model, akým je Toyota GR86, lebo zatiaľ sa do neho nedá namontovať systém rozpoznávania dopravných značiek. A to nie je jedno jediné auto. Skončí aj ťahúň talianskej značky, Fiat 500, tak ako ho už roky poznáme.
Len aby to nebolo kontraproduktívne
Upozornení bude viac druhov. Vyplýva to o. i. aj z toho, že na trhu je viac druhov pohonu. Výrobca tak môže zvoliť napr. to, že pri prekročení rýchlosti sa pedál akcelerátora rozvibruje, alebo dočasne zníži výkon motora, či auto začne pípať. Myslím si, že obmedzenie výkonu je to najhoršie, čo môže byť. Už teraz pri mnohých autách je dočasné obmedzenie výkonu ( napr. keď sa rýchlo priblížite k pomalšiemu autu, ktoré ide tým istým smerom, systém vyhodnotí, že hrozí náraz, a nepustí vám výkon potrebný na predchádzanie ani v momente, keď ste už dávno vo vedľajšom jazdnom pruhu a začali ste manéver predchádzania ) spôsobuje rizikové situácie na cestách.
Každá z týchto akcií bude fungovať v spojení so systémom čítajúcim dopravné značky, ale svoj podiel práce budú odvádzať aj mapové podklady. To, že tento systém často nefunguje tak, ako by mal, na to sme upozorňovali aj v tlačenej podobe magazínu 04/2022.
Bude sa dať vypnúť?
Na začiatku to bude možné, ale po opätovnom naštartovaní sa systém opäť zapne. Komisia chce preskúmať spoločenskú prijateľnosť tohto riešenia. Výrobcovia majú poskytovať informácie o čase a vzdialenosti prejdenej so zapnutými a vypnutými systémami. Účinnosť týchto systémov sa má testovať do konca roku 2025. Takže v praxi to vyzerá asi tak, že po nasadnutí do auta nebudem vypínať len štart-stop, ale aj systém, ktorý udržiava v jazdnom pruhu, a potom ešte aj obmedzovač rýchlosti.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov