13 krajín ohlásilo koniec spaľovacích kamiónov. Už o 9 rokov!
Koniec nafty v kamiónoch. Aj takto nejako znie dohoda tých najvyšších. A na prípravu a prechod veľa času nie je.
Rakúsko, Čile, Dánsko, Fínsko, Kanada, Luxembursko, Nový Zéland, Holandsko, Nórsko, Švajčiarsko, Uruguaj, Veľká Británia a Turecko – všetky tieto krajiny podpísali dohodu, ktorá predznamenáva obrovské zmeny v ťažkej doprave. Popravde, dosť ma prekvapili z môjho pohľadu chudobnejšie krajiny Južnej Ameriky. Podobný podpis ale dali aj orgány amerického štátu Kalifornia, ako aj zástupcovia mnohých logistických a výrobných spoločností, ako sú DHL, Heineken, Scania, či BYD (čínsky výrobca elektrických nákladných vozidiel, ktoré sa v súčasnosti zavádzajú v Európe ).
V rámci dohody uzavretej počas klimatického summitu v Glasgowe bolo deklarované pozastavenie výroby a predaja nákladných vozidiel so spaľovacími motormi. Do roku 2030 majú v týchto krajinách tvoriť najviac 70 % trhu. Do roku 2040 sa majú stiahnuť z trhu úplne a do roku 2050 sa majú ukončiť aj použité kusy. Znamená to tiež, že ak si niekto kúpi koncom roka 2039 spaľovací automobil s jedným z posledných dieselov, nebude ho môcť prevádzkovať dlhšie ako 10 rokov. Otázne je, koľko dovtedy bude stáť fosílne palivo a aké bude mať zloženie.
Volvo Trucks a Mercedes už spolupracujú na vodíkových kamiónoch
Namiesto spaľovacích kamiónov sa majú objaviť vozidlá na elektrický alebo vodíkový pohon. Prízvukujeme , že toto sú jediné možnosti paliva uvedené v dohode. Vylúčilo sa tak používanie kamiónov poháňaných bioplynom alebo syntetickým biopalivom. Takéto riešenia, napriek svojej veľmi „čistej“ povahe, boli z ekologického hľadiska považované za príliš málo revolučné. Nuž, radšej sa nevyjadrujem, kam sa svet uberá…
Treba si však uvedomiť, že ropa nie je len palivo. Využíva sa vo veľa oblastiach bežného života. Som tak zvedavý, ako narastú ceny ostatnej produkcie dennej potreby.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov