Máme už len krôčik ku priepasti :/
Automobil bol odjakživa symbolom slobody a do istého momentu skutočne poskytoval čoraz väčšiu slobodu. Zdá sa však, že sme sa prehupli cez vrchol sínusoidy a automobil nás pomaly začína oberať o slobodu.
Nemám na mysli to, že za vodiča rieši kritické situácie a do istej miery, resp. v istých situáciách za neho aj riadi. Nemám na mysli ani elektromobily, ktoré vzhľadom na svoj obmedzený dojazd, ale najmä vzhľadom na dĺžku trvania nabíjania a hustotu siete nabíjacích staníc nenapĺňajú pôvodný význam pojmu sloboda.
Mám na mysli čoraz diskutabilnejšie nariadenia a návrhy euroúradníkov. Napríklad to, že automobily zbierajú prevádzkové údaje a odosielajú ich do centrály danej automobilky. V pravidelných intervaloch odosielajú polohu vášho auta, stav odometra, profil a dĺžku trasy, frekvenciu využívania auta, jazdný štýl, polohu sedadla, počet zapnutých bezpečnostných pásov, resp. obsadenie vozidla, využívanie svetlometov… Zatiaľ idú tieto dáta do centrály automobilkám, no je len otázkou času, kedy si ich vyžiadajú euroúradníci a kedy na základe jazdného štýlu, obsadenia vozidla a ďalších parametrov niekto začne selektovať vodičov na dobrých a zlých, a tiež rozhodovať, komu akú „daň“ naparia.
Ďalším príkladom chorého návrhu euroúradníkov je, že by autá mali pri prekročení povolenej rýchlosti v danom úseku pípať, a to už od budúceho roku. Niečo podobné, ako keď si nezapnete bezpečnostný pás. Návrh počíta s tým, že od roku 2024 bude systém nevypínateľný. Ešte ďalej zachádza myšlienka, ktorá navrhuje nielen upozorňovať na prekročenie povolenej, ale rovno blokovať prekročenie maximálnej rýchlosti v danom úseku. To už nie je len strata slobody, ale hraničí to s ohrozovaním bezpečnosti.
Sme len na prahu priepasti. Stačí krôčik „dopredu“ a bude to naša cesta do pekla. Pod pojmom naša myslím nás všetkých, ktorí radi šoférujeme a pre ktorých je auto symbolom slobody.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov