Mazda Power Eco Race 2021 – Kto šetrí, má za tri, alebo ako jazdiť na spotrebu
Mazda Power Eco Race 2021. Kto šetrí, má za tri! Ibaže ako šetriť?
V čase stúpajúcich cien palív dostáva spotreba paliva čoraz väčšiu váhu. Ľudia sa čoraz viac orientujú na autá s nízkou spotrebou. Treba si však uvedomiť, že do skutočnej spotreby vstupuje množstvo ďalších faktorov – počasie, premávka, topografia…, s ktorými nič neurobíte, a tiež stav vozidla a najmä váš jazdný štýl, ktoré sú vo vašich rukách. Ako teda jazdiť tak, aby ste mali čo najnižšiu spotrebu? Ja som na túto otázku hľadal odpoveď na akcii Mazda Power Eco Race 2021, ktorú pre vybraných českých a slovenských novinárov zorganizoval importér značky Mazda. Akciu umiestnil do prekrásneho okolia českého Kolína, domovskú základňu si rozložil na zámku Chateau Koteřa v obci Ratboř, odkiaľ sme vyrážali na tri merané kolá. Každý novinár absolvoval tri kolá na troch rôznych autách – na Mazde CX-30 s automatickou a manuálnou prevodovkou a na Mazde 3 s manuálnou prevodovkou. Pod kapotou oboch modelov pracoval modernizovaný dvojlitrový motor e-Skyactiv-X, ktorý kombinuje to najlepšie z dieselového a benzínového motora. Pri modernizácii konštruktéri upravili hlavu valcov a tvar piestov, čím sa kompresný pomer znížil z pôvodných 16,3:1 na 15,0:1. Nižší kompresný pomer znamená nižšie straty výmeny náplne, teda nižšiu prácu, ktorú musí motor vykonať na vytlačenie spalín z valcov a nasatie novej náplne. Tomu je prispôsobený aj vačkový hriadeľ, resp. časovanie ventilov a zmenou prešiel aj mild-hybridný systém, ktorý motoru pomáha výraznejšie. Nový motor má napriek zníženiu normovanej spotreby z 5,8 na 5,3 l/100 km vyšší výkon (136 namiesto 130 kW) a tiež vyšší krútiaci moment (240 namiesto 224 Nm). Samotná trasa merala 15 km, avšak aby sme to nemali také jednoduché, museli sme ju absolvovať do 20 minút. V opačnom prípade sme boli penalizovaní. Zároveň boli všetky autá vybavené GPS monitoringom, ktorý sledoval, či sme zastavili na stopke a či sme nešli v dedinách rýchlejšie, než povoľujú zákony. A do tretice nám situáciu sťažovala topografia, okolité cestičky totiž stúpajú a klesajú, v niektorých úsekoch sú technicky zaujímavé – majú náročné vedenie stopy. Všetko, samozrejme, v plnej premávke.
Využívať hybnosť
Zásadou číslo jeden je jazdiť predvídavo a čo najlepšie využívať kinetiku. Inými slovami, keď už ste získali rýchlosť, tak ju nezahoďte zbytočným brzdením. Do zákrut zbytočne nebrzdite, prechádzajte nimi čo najrýchlejšie – samozrejme, v rámci bezpečnosti a vašich schopností. Pred ostrou zákrutou, začiatkom obce, križovatkou, kde musíte dávať prednosť, pred stopkou atď., ale aj keď dobiehate pomalšie auto – skrátka všade, kde potrebujete spomaliť – včas uvoľnite plyn a vyraďte do neutrálu. Keď potrebujete brzdiť, využívajte brzdenie motorom. Zaraďte príslušný prevodový stupeň a postupne podraďujte. Vtedy má motor nulovú spotrebu. V krátkych stúpaniach sa nesnažte za každú cenu udržať rýchlosť, snažte sa však udržať čo najvyšší prevodový stupeň. Naopak, uvedomte si, že pri zjazde kopca naberiete rýchlosť lacnejšie ako na rovinke. Preto v klesaní pokojne pridajte viac, keď to vydá, pokojne naberte aj pár km/h navyše oproti tomu, čo na danom úseku dovoľuje zákon. Práve využívanie hybnosti mi v jednej z jázd urobilo škrt cez rozpočet. Dobehol som totiž traktor, takže som musel spomaliť a s jeho predbehnutím som musel počkať, kým prejdú oproti idúce autá. Situácia bola o to horšia, že to bolo práve v stúpaní, kde som za stratu rýchlosti platil násobne.
Plný plyn
Ako naberať rýchlosť? Zrýchľovať pomaly na čo najmenší plyn alebo naopak čo najrýchlejšie pod plným plynom. Správny spôsob je niekde uprostred. Teória totiž hovorí, že benzínový motor má najvyššiu účinnosť pri vysokom zaťažení. To znamená, že by ste mali zrýchľovať pod vysokým zaťažením. Na druhej strane by ste nemali vytáčať motor, ale postupne preraďovať na vyššie a vyššie prevodové stupne, aby pracoval vždy pod vysokým zaťažením.
Otáčky
Teória hovorí, že čím nižšie otáčky, tým nižšia spotreba. Ibaže to má aj druhú stránku mince. Príliš nízke otáčky totiž vedú k predčasnému opotrebovaniu, až k poškodeniu motora. Trpia rozvody, napínacie mechanizmy, dvojhmotový zotrvačník, ak je ním auto vybavené, ložiská, silentbloky uloženia motora… Príliš nízke otáčky zároveň spôsobujú zakarbónovanie motora a to následne vedie k horšej tepelnej efektivite motora, k detonačnému spaľovaniu… Preto motor rozhodne nepodtáčajte, pri zmene prevodových stupňov môžete prechádzať oblasťou nízkych otáčok, no dlhodobo to nerobte. Najnižšie vhodné otáčky sú tie, v ktorých motor stíchne, prestane dunieť a zaniknú vibrácie. Pri trojvalcových motoroch to býva v okolí 1 800 – 2 100 ot.min-1, v závislosti od zaradeného prevodového stupňa a zaťaženia. Pri štvorvalcových motoroch to býva v okolí 1 500 – 1 700 otáčok. Na podtáčanie motora si dávajte extra pozor. Výrobcovia sú totiž schopní z OBD vyčítať, ako ste s vozidlom jazdili, a v prípade častého podtáčania vám neuznajú záruku.
Znalosť trasy
Prvá jazda bola čistá katastrofa. Cestu som vôbec nepoznal, svoj zrak som „prepínal“ z cesty na navigáciu. Snažil som odhadnúť skutočný oblúk zákruty, skutočnú vzdialenosť k miestu, kde budem musieť spomaliť, ale nešlo mi to. V druhej jazde to už bolo lepšie a v tretej ešte lepšie. Avšak ani v nej som nebol celkom „v obraze“. Aj preto som sa pri poslednej jazde nechal zmiasť navigáciou, ktorá ma z nejakého dôvodu namiesto prednastavenej trasy pri návrate stiahla priamou cestou k zámku Koteřa. Jednak som si tak skrátil trasu o časť, kde sa mi pri predošlých jazdách podarilo znižovať spotrebu a jednak to bola skratka po rozbitej ceste a ja som nemal to srdce ničiť podvozok a navyše skratka sa končila strmým stúpaním. V konečnom dôsledku mi niekoľko stoviek metrov dlhá skratka zdvihla spotrebu – zo 4,3 na 4,7 l/100 km. Každopádne, keď poznáte trasu, viete,kde si akú rýchlosť môžete dovoliť, kedy uvoľniť plyn, kde nemá zmysel pridávať a naopak, kde áno…
Stav auta
My sme mali, samozrejme, nové, dokonale pripravené autá, v reálnom živote však stav auta má obrovský vplyv na spotrebu. Najväčším nepriateľom spotreby je strešný box a priečne nosiče. Keď ich nepotrebujete, odmontujte ich. Ďalším nepriateľom spotreby sú podhustené pneumatiky. Pre spotrebu je dokonca lepšie mať ich trochu prehustené, ale osobne nie som zástancom takéhoto prístupu. Vyšší tlak vzduchu v pneumatikách totiž zmenšuje styčnú plochu pneumatiky s vozovkou, navyše ju sústreďuje do stredu dezénu a uberá tak dôležité bočné bloky o styčnú plochu, resp. tlak s vozovkou. Výsledkom je horšie vedenie stopy v priamom smere aj v zákrutách a tiež predĺženie brzdnej dráhy – a tam už ide akákoľvek sranda bokom. Navyše príliš vysoký tlak vedie k nerovnomernému a predčasnému opotrebovaniu dezénu pneumatiky a tiež k zhoršeniu komfortu jazdy. Ďalším nepriateľom spotreby je hmotnosť. Nevozte v aute zbytočné ťažké veci. Svoj podiel na spotrebe môže zanechať aj nesprávna geometria podvozka. Výrazným spôsobom sa pod zvýšenú spotrebu môže podpísať aj technický stav samotného motora. Preto neberte technickú a emisnú kontrolu ako nutné zlo. Tieto kontroly totiž dokážu včas odhaliť problémy vášho auta. Problém s autom môže indikovať aj aplikácia, v ktorej si budete viesť záznamy o spotrebe podľa dotankovaného paliva. Takýchto aplikácií je niekoľko, sám jednu takú využívam.
Do extrému
Marek Tomíšek, niekoľkonásobný víťaz rôznych medzinárodných ekorelí, odborný garant a komisár súťaže Mazda Power Eco Race 2021, hovorí, že v medzinárodných súťažiach, kde nejde o fazuľky, idú súťažiaci do úplných extrémov. V záujme čo najnižšej spotreby napríklad vypínajú motor. Na jednej z ostatných ekorelí prešiel zhruba 30 percent celkovej vzdialenosti s vypnutým motorom. Pravda, to je úplný extrém a v reálnej premávke to nikdy nerobte. Pri vypnutom motore totiž nefunguje posilňovač riadenia ani bŕzd, nefungujú ani elektronické asistenčné systémy, vrátane ABS a ESC, a v niektorých prípadoch dokonca môže dôjsť k zamknutiu riadenia.
Resumé
Ako som skončil? Pravdu povediac neslávne. Keďže som nepoznal trasu a niekoľkokrát som plyn uvoľnil neskoro, tak som sa do obcí párkrát dovalil o niečo rýchlejšie, ako je predpísaných 50 km/h. Priznám sa, nemyslel som si, že to organizátor bude brať tak prísne, a tak som tým pár kilometrom za hodinu navyše neprikladal taký veľký význam. Nakoniec, hoci som reálnu spotrebu nemal zlú (až na tretiu jazdu, kde navigácia zablúdila), vzhľadom na penalizáciu mi vážená spotreba vyšla na 4,67 l/100 km, čo stačilo na 12. miesto. Víťazom sa stal Michal Borský s váženou spotrebou 4,1 l/100 km. Gratulujem!
Ekorely Mazdy ukázala, že nové motory sú schopné jazdiť extrémne úsporne, čo je však dôležité, pri troche snahy s nimi zvládnete jazdiť úsporne aj v reálnych podmienkach bez toho, aby ste boli brzdou premávky. Stačí si to len usporiadať v hlave. Vyvstáva teda otázka, prečo chce Európska komisia zakázať takéto motory.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov